Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För filmindustrin betyder betalande kunder inget alls

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag hyrde jag filmen Firewall. Dvs jag betalade för att se den under en begränsad tid. Jag sätter in DVD-skivan i DVD-spelaren och möts Warner Bros logotyp, trycker instinktivt på snabbspolning men möts av ett inte alltför vänligt meddelande om att det inte är tillåtet att spola förbi den flera sekunder långa animeringen av deras logotyp. Efter den kommer ett inslag om att piratkopiering är kriminellt. Lika instinktivt som tidigare så försöker jag hoppa över det och istället börja se filmen. Jag börjar nu bli lite otålig och undrar om jag verkligen hyrt rätt film eller om jag råkat få tag på MPAAs antipiratfilm.

"You wouldn't steal a car."
"You wouldn't steal a handbag."
"You wouldn't steal a mobile phone."
"You wouldn't steal a movie."
"Buying pirated films is stealing."
"Stealing is against the law."
"Piracy. It's a crime."

Detta tar dem 47 sekunder att visa upp. Totalt är det alltså omkring en minut av den del som inte är filmen som de har bestämt att jag inte får hoppa över.

Det gjorde mig ganska upprörd. Jag har betalat för att se filmen men verkar ändå inte vara värd ett dugg för Warner Bros. De ska ändå köra sin "Piracy. It's a crime." som om jag inte redan kände till det. Att de sedan ska tvinga mig att se det tycker jag ärligt talat är uselt av dem och visar på ett rejält kundförakt.

Jag vill däremot höja en tumme till alla som står bakom VLC eftersom den mediaspelaren struntar fullständigt i alla dessa begränsningar. Jag startade VLC, valde att spela från DVD, fick upp menyn direkt utan vare sig animerad logotyp eller antipiratpropaganda. Bara ett par sekunder efter att VLC startat så kunde jag se filmen. Det är så det ska vara när man betalar.

Sist vill jag bara säga att den här tråden inte är tänkt att bli en diskussion om huruvida piratkopiering är rätt eller fel. Jag tycker att Warner Bros har agerat uselt och föraktfullt mot mig och det är vad jag skulle vilja att diskussionen får handla om.

Oj, 47 sekunder....

Ursprungligen av Simon Templar:

Oj, 47 sekunder....

Det hade ju kunnat vara värre, typ 48 sekunder... skämt å sido, hur många klädesplagg har inte en massa reklam för artister, drycker etc. Det om något kan få mig att se RÖTT. En DVD-skivas reklam utsätter ju enbart en begränsad skara medans det är helt omöjligt att slippa reklam på klädesplagg, jo man kan ju blunda den stund det tar att passera någon med reklamaktiga klädesplagg eller gå ut i köket de där 47 sekundrarna medans skivan hittar filmstarten. Det är nog priset för att fria marknadskrafterna ska kunna få råda, kapitalet styr trots allt ända ned på gräsrotsnivå och in i TV-soffan. Fast frågan är OM det är värt att bli upprörd över, dvs. att bränna energi på - i min värld är svaret NEJ.

GoMiddag - Olle@mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 00:26

Så vad vill du att denna tråd ska handla om?

för att citera kinesbruden i ghettoblaster... if you dont like you dont buy

Ursprungligen av Costas:

Så vad vill du att denna tråd ska handla om?

för att citera kinesbruden i ghettoblaster... if you dont like you dont buy

Det de opponerar sig mot är ju i praktiken att folk inte köper. Fick de som de ville skulle det vara olagligt att inte köpa deras skit.
De har ingen respekt för sina konsumenter och ännu mindre respekt för de som väljer att inte köpa, utan anklagar de för brott de inte kan bevisa.
DRM-skydd (som är till för att stoppa den lagliga privatkopieringen som de får ersättning för), regionsskydd och ostoppbara meddelanden. Förtjänar de nån respekt längre?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-02 00:53

Vänta du Björn, tills du får barn och upptäcker Disneyfilmerna. Där spelar det ingen roll att du köpt filmerna, dom anser ändå att tillfället att ytterligare hjärntvätta ungarna är deras. (Dessutom gör dom ju 90% rena skiten nuförtiden...)

När vi köpte VHS-filmer öppnade jag kassetterna och klippte av de första tio minuterna. <kräkas />

Ursprungligen av Björn Leander:

"You wouldn't steal a car."
"You wouldn't steal a handbag."
"You wouldn't steal a mobile phone."
"You wouldn't steal a movie."
"Buying pirated films is stealing."
"Stealing is against the law."
"Piracy. It's a crime."

Ha ha - kul att se ordgrant vad de säger i denna jättetuffa och superballa reklamfilm riktad till ungdomar.

Här hemma brukar vi annars sitta och (avsiktligt) felcitera ovanstående med:

"Piracy is cool!"
"Don't commit the coolest crime of them all!"
"Piracy!"
"Don't do it!"

Hursomhelst - extra irriterande är det när man har köpt en box med en TV-serie på DVD och tvingas kolla på det där inför varje avsnitt (eftersom man kört annat mellan).

De får gärna lägga in det där skräpet, men det ska fan gå att hoppa förbi.

Instämmer till 100%. Man skulle få ett stort fett tack för att man har köpt/hyrt deras film. Detta känns som ett stort hån.

Min reaktion är att jag helt enkelt inte konsumerar några DVD-skrivor längre. Filmindustrin har tydligt visat att de inte vill ha några kunder.

Ursprungligen av Kristofer:

Min reaktion är att jag helt enkelt inte konsumerar några DVD-skrivor längre. Filmindustrin har tydligt visat att de inte vill ha några kunder.

Lite annorlunda för mig - hyr aldrig några filmer (DVD) men rotar frenetiskt efter bra filmer i lådor där dom kostar 99 kronor för 2 DVD:er, börjar få ett hyffsat filmbibliotek. Sammlar gärna på filmer som jag vet att dom tål att tittas på fler gånger än bara en.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-02 10:28

Det är ju minst lika illa på bio... man betalar en dyr biobiljett för att få se en film och man pumpas med reklam för div produkter, andra filmer men inte minst... på vissa biografer... samma anti piracy snutt som du fick med på DVDn.... en stor anledning till att inte betala och ladda ner gratis istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-03 13:54
Ursprungligen av kainen:

Det är ju minst lika illa på bio... man betalar en dyr biobiljett för att få se en film och man pumpas med reklam för div produkter, andra filmer men inte minst... på vissa biografer... samma anti piracy snutt som du fick med på DVDn.... en stor anledning till att inte betala och ladda ner gratis istället.

Det har jag aldrig begripit. Man betalar 100kr för att titta på film, ändå så visar dom 5 min reklam.
Man ser aldrig reklam på Canal+.

Jag håller med. Med VHS kunde man i alla fall spola förbi skräpet. Jag brukade sätta lappar på rullarna där det stod när filmen började, så man visste hur mycket man skulle spola förbi. Värst var det när barnfilmer inleddes med reklam som skrämde barnen. Man ville se Nalle Puh men får betydligt råare saker (t.ex. Disney-Tarzan eller nåt sånt).

På grund av förbudet för att spola förbi så känner jag mig tvungen - eller snarare provocerad - att rippa DVDerna så man får en kopia utan det där irritationsmomentet i början. Jag har betalt, jag får faktiskt göra en kopia för egent bruk även om de försöker lura i mig något annat, så jag gör en kopia som jag själv vill ha den. Vid behov klipper jag också bort otäcka scener som barnen inte vill se. Det får jag ju inte heller tycker de men det ger jag katten i.

Du har helt rätt, de borde ha en mycket mer positiv attityd, "tack för att du är en betalande kund som inte piratkopierar" vore en bättre utgångspunkt.

Tycker också det är mycket märkligt att de visar antipiratpropaganda/-information för de som faktiskt har köpt filmen...

1
Bevaka tråden