Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till hemmet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vilja få lite förslag på vilken hårddisk jag skall köpa. Min tanke är att familjen skall ha en gemensam disk, där vi lagrar musik, kort och film och sedan kan vi "plocka" upp därifrån till respektive maskin.

En förutsättning är att den kan fungera trådlöst.

Skulle det funka tror ni?

Senast redigerat 2006-09-16 12:34

Hehe - nu ser jag att du hunnit ändra rubriken... Annars skulle man ju kunna föreslå en sådan här "hård disk"...

(Bild från LaCie: http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10722)

Skämt åsido, det är en nätverksdisk kopplat till ditt trådlösa nätverk du skall ha. Disken är alltså inte trådlös i sig. Själv har jag goda erfarenheter av LaCies d2-serie (via FireWire 400/800) och har väl ingen anledning att tro att deras nätverksdiskar skulle vara sämre: http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10594

Annars så går det säkert lika bra med selleri - andra har egna preferenser.

Ehhh... tack.. Förstår jag rätt.. Vad menas med via Firewire?? Den kopplas till ngn "huvudmaskin" eller?

Ursprungligen av ru4real?:

Ehhh... tack.. Förstår jag rätt.. Vad menas med via Firewire?? Den kopplas till ngn "huvudmaskin" eller?

Jag menar inte att jag har en nätverksdisk med FW, bara att det är en vanlig LaCie d2 med FW, och att jag har bra erfarenhet av märket som sådant. Men visst går den att dela ut med ovan påtalade nackdel att värddatorn måste stå på hela tiden.

Den LaCie jag länkar till ovan är en nätverksdisk som kopplas till en vanlig eller trådlös ethernet-hub. Den går också att köra direkt med USB2 men då mister man förstås att hårddisken är fristående utan behov av värddator.

Det finns alltså knappast någon hårddisk med antenn som kan köras trådlöst direkt. Alla nätverksdiskar måste mig veterligt kopplas till någon form av trådlös hub eller switch för att få efterfrågad funktionalitet.

Funkar bra att ha en med Firewire kopplad till en dator och sedan dela ut den till alla. Kan tänka mig att det är en del skillnad i pris och utbud när det gäller trådlösa hårddiskar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-16 16:23

Nackdelen med FireWire-lösningen är att den maskin den är kopplad till måste vara "up and running".

  • Medlem
  • 2006-09-21 21:30

Någon som vet om den är tyst (utan fläkt)?

L.

1
Bevaka tråden