Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på ett högskolenätverk på vilket vi har en nätverksskrivare.
För att ansluta till denna skrivare via windows söker man efter datorer, skriver in serverns namn och får då upp servern. Sedan loggar man in på den genom att skriva students ? användarnamn och lösen. Sedan får man upp en lista med skrivare och väljer den man ska ha.

Nu är frågan hur jag i hela fridens namn lägger till den här skrivaren så att jag kan skriva ut från din MacBook?

Jag förstår mig verkligen inte på Skrivarinställnings verktyget för den hittar inte på något sätt vare sig skrivaren eller servern.

Finns det någon som kan berätta för mig hur jag ska göra så vore jag oerhört tacksam.

Skrivarinställning - Lägg till - Fler Skrivare... - Windowsutskrift - Välj server - Skriv lösen

Nu har jag aldrig behövt gå den här vägen och vet inte riktigt hur bra det funkar men det borde väl vara så. Be admin att aktivera AppleTalk på skrivaren istället.

Problemet är att servern inte kommer upp i listan när jag är inne på skrivaren. Jag får upp lite diverse datorer men ingen av dem heter samma sak som den dator man söker rätt på när man lägger till skrivaren i Windows. Vet inte om jag kan få tag på en admin som ska aktivera AppleTalk på skrivaren, och det vore ju kul att veta hur man får tag på skrivare i största allmänhet. Vill ju inte att det ska bli ett "Windows är bättre än Mac" dilemma i det här läget då jag just bytt till Mac och gärna vill fortsätta att känna att min Mac klarar allt som en Windows burk kan

De flesta moderna skrivare har ett webb-gränssnitt.. Surfa till skrivaren IP-adress. Den kan ha lösenord för att få ändra inställningar. Oftast är det bara att klicka i AppleTalk och sätta ett namn (förslagsvis samma som för Windowsanvändarna). Då ska skrivaren komma upp som vanligt.

Problemet kan väl vara om ni på en högskola har typ krediter eller liknande för att betala för utskrifter. Då vet jag inte om de kan bara slå igång AppleTalk.

1
Bevaka tråden