Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture uppdateras till 1.5

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple presenterade idag som väntat en uppdatering av fotoverktyget Aperture till version 1.5 vid Photokinamässan i Tyskland.

Aperture innehåller ett gäng förbättrade funktionen såsom möjligheten att ha flexibel "offline"-lagring av bilder, mer avancerad färgjustering, bättre skärpeverktyg, integration med iLife och iWork, automatisk export av metadata och mycket annat.

Alla nyheter i Aperture 1.5 finns sammanfattade hos Apple på den här sidan:
What’s New in Aperture 1.5?

Aperture 1.5 kommer om en vecka och är en fri uppgradering för registrerade användare. Aperture 1.5 kommer att fungera på alla Intel-baserade macar (så har inte fallet varit tidigare).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-25 19:39

Intressant!

Jag har varit sugen på att köpa det, men tvekat för att jag "bara" har en Macbook. Nu är det alltså fritt fram även enligt hårdvarukraven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 19:44

Bra bra bra!!! Nu när dom fixat så man kan ha sin egen filstruktur, känns det så mycket bättre. Samtdigt har ju Adobe lanserat en ny beta på konkurrenten idag som ser mycket, mycket bra ut!

Fråga: Någon som vet om man kan baka in meta datan i bildfilerna? Som man kan i iView...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 20:02

Nu har vi tre trådar om detta...

Ursprungligen av acke:

Nu har vi tre trådar om detta...

Då får väl admin rycka in och styra upp det Jag låste en tråd i nyhetstips men jag ville inte låsa tråden om Apple på Photokina för den kan ju handla om mer än Aperture.

Installerade Aperture på min Mac Mini Core Duo igår och den gnällde inte på att det var en Mac Mini och inte en Pro maskin... kollas detta online eftersom "spärren" var borta?

Det galna är att det upplevdes som snabbare på min Mac Mini Core Duo 1.66 GHz/1GB än på min MacBook Pro Core Duo 2 GHz/2 GB men det får vi diskutera en annan dag. sorry...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 21:01

kul kul! =D
Även om det fungerar är jag tveksam med MacBook. Det kan bli segt som attan?

Macbook och Mac Mini är rätt likvärdiga. Tyckte som sagt att det gick fint på min Mac Mini 1.66 Core Duo med 1 Gb minne... jag blev överraskad. Det ska nog gå fint även på en MacBook.

Ursprungligen av bossep:

kul kul! =D
Även om det fungerar är jag tveksam med MacBook. Det kan bli segt som attan?

iPod sync

Mest jag som skriver...

Jag saknade iPod sync i 1.1. Trevlig men ganska oviktig update det där...

Men en reflektion är att Apples Pro prukter packas i svarta kartonger. Så och iPod Video. Fick inte ihop ekvationen förut...

  • Medlem
  • 2006-09-25 21:23

Folk definierar "går fint" väldigt olika. Jag tycker att ett program funkar bra om kontrollerna är mer eller mindre "live" och man inte får en badboll som gör att man måste tvångsavsluta programmet då och då. En Powerbook lever inte riktigt upp till det minimikravet, men jag är helt övertygad om att en mini, eller macbook gör det.

Ursprungligen av stfm:

Folk definierar "går fint" väldigt olika. Jag tycker att ett program funkar bra om kontrollerna är mer eller mindre "live" och man inte får en badboll som gör att man måste tvångsavsluta programmet då och då. En Powerbook lever inte riktigt upp till det minimikravet, men jag är helt övertygad om att en mini, eller macbook gör det.

Bra förklaring. Det var så jag testade Aperture. Tryckte lite på knapparna. Grundläggande. Men det känns som steg 1 i ett test.

Det är väldigt spännande med Aperture-uppdateringen. Förutom att de fixat det som folk haft mest invändningar mot så kommer det ett öppet API för plugins också. Det är mumma! Kul att de inte tar betalt för uppdateringen heller.

Blir att beställa i morgon.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-25 23:24

Såg just att Adobe släppt beta 4 av Lightroom. Det är fullt krig Nå - jag slutar nog att snegla på Lightroom nu - har testkört paralellt med Aperture - sedan 1.5:an verkar fixa allt viktigt för mig. Det blir att börja om från början för mig - en ny ren "import" från min referensstruktur som jag nu är glad att jag höll...att jag höll ut. Jag gissade att Apple skulle fixa detta när dom fixade det till iPhoto. Det är klart att man ska kunna ha filerna var man vill! Nå - det blir en dans - Aperture skapar projekt och underprojekt av bara farten; jag pekar bara mot huvudmappen och trycker START. Sen tar jag en kopp kaffe under tiden.
Hanteringen av import direk från flashkort verkar också bra (man kan radera dom t.ex.) - jag kan nog helt lämna Bridge nu också...och Bildinsamling. Det blir två apps: Aperture och Photoshop. Thats it.

Hoppas det har speedat upp lite. Är ju knappt användbart (MacBook Pro 2.16, 1GB ram, x1600 256MB, med mera).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 10:33
  • Medlem
  • 2006-09-26 12:32
Ursprungligen av acke:

Tackar tackar!

Den gick igenom precis lite mer än filmerna gör, men det är kul (och bra) att någon hunnit testa lite, så att man inte bara hör vad apple säger.

Jag har kört Aperture sedan 1.0 och 1.5 fixar ALLT jag hade funderingar över, vilket är helt otroligt.

Ursprungligen av acke:

Puh, det tog en stund att ta sig igen, mycket matnyttig information där. Verkar som om Apple verkligen jobbat hårt med att ta programmet till en ny nivå. (Det är dock ingen recension: "Please note that this is not a review of Aperture 1.5.")

Ingen som läst mer om prestandan?
Inga fina apple-diagram alá ”ny vs gammal mac” Där är de väldigt noga med staplarna.

Skämt och sido, det borde väl sitta en drös med användare som har uppgraderat vid det här laget. Det är alltid kul om det flyter på bättre än beskrivet i tidigare recensioner.

/ Jerker

Ursprungligen av jolander:

Skämt och sido, det borde väl sitta en drös med användare som har uppgraderat vid det här laget.

Var har du fått det ifrån? Uppdateringen är så vitt jag vet inte släppt ännu.

Ursprungligen av Adrian B:

Var har du fått det ifrån? Uppdateringen är så vitt jag vet inte släppt ännu.

Jag trodde att den släpptes direkt efter keynoten, som de brukar med sina mjukvarar.
Har helt missat att den släpps senare. När skall den släppas då?

Sorry! :">

Såg nu att den släpps för nerladdning senare i veckan.

Ursprungligen av jolander:

Jag trodde att den släpptes direkt efter keynoten, som de brukar med sina mjukvarar.
Har helt missat att den släpps senare. När skall den släppas då?

Sorry! :">

Senare i veckan

Ursprungligen av jolander:

Jag trodde att den släpptes direkt efter keynoten, som de brukar med sina mjukvarar.
Har helt missat att den släpps senare. När skall den släppas då?

Läs första inlägget i den här tråden.

Ursprungligen av Adrian B:

Läs första inlägget i den här tråden.

Gruppmobbing!
Det räcker nu... jag har fattat piken.

  • Medlem
  • 2006-09-26 17:18
Ursprungligen av jolander:

Gruppmobbing!
Det räcker nu... jag har fattat piken.

"Jag vet; 'nu F1-knappen'".

Lite kort mellanrum mellan posterna. Jag tror alla ville vara snabba att svara bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 12:49

Enda jag saknar enligt specarna är Apertures mycket "sämre skärpa" på previewen. Alltså inte det man själv joxar med med hjälp av skärpeverktygen, utan när man kör t.ex Fit eller har någon annan zoom-nivå än 100%. I Lightroom är previewen knivskarp å fin och man tycker man är bättre fotograf än man är, bara för det ser så fint ut. Och denna insperationskick gör att man blir bättre på riktigt oxå.

Viktiga saker det där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 13:52

Jasså, uppdateringen är redan släpt? Min MacBook är *SUCK* fortfarande på reparation, och iMacen är i "26 Sep 2006 12:12 Helsingborg Hub" så jag kan inte prova själv. Hoppas att dom optimerat det för att fungera på GMA950 kortet som sitter i iMacen, hur nu det skulle gå till. Några tankar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-26 17:52
Ursprungligen av desh:

Jasså, uppdateringen är redan släpt?

Nejdå, den är inte släppt än.

Senare i veckan har de sagt.

Bevaka tråden