Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mpeg format för uppspelning i DVD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 18:54

Hej!

Har tidigare kört PC och pinaccle. Mycket smidigt program. Något jag saknar nu är att kunna spara ner en okomprimerad importerad film från min miniDV kamera direkt till DVD format. Alltså inte till en skiva utan till datorn. Denna fil kan jag i dator titta på och om den bränns på DVD så tar DVDn den som vanligt. Inte Divx osv alltså.

Går det med befintliga program på min macbook? Om inte, vilka program klarar det?
Tror det är mpeg-2 för uppspelning i DVD..

• Medlem
  • 2006-10-05 21:24

MPEG-2 på DVD, ja.
Med "Pro" köpt till QuickTime kan du exportera till MPEG-2.

Verkar som "MPEG2 Works" ska klara det också... har aldrig testat...
Vet inte hur det är med iMovie etc heller. Inte mycket jag vet!

• Oregistrerad
  • 2006-10-05 21:55
Ursprungligen av SirN:

MPEG-2 på DVD, ja.
Med "Pro" köpt till QuickTime kan du exportera till MPEG-2.

Verkar som "MPEG2 Works" ska klara det också... har aldrig testat...
Vet inte hur det är med iMovie etc heller. Inte mycket jag vet!

Säker? Vad jag läst klarar inte quictime mer än spela upp mpeg-2.

Kan man inte bara importera i iMovie och sen köra det genom iDVD?
Läste någonstans att man skulle kunna spara direkt till hårddisken från iDVD.

Tror annars att Toast kan köra direkt från kamera till DVD, men har inte så mycket koll på det.

• Oregistrerad
  • 2006-10-05 22:18

Alltså, det är inte från kamera till DVD som är mitt problem. Utan från kamera till mpeg-2 fil som jag kan ha i dator och när jag vill bränna på DVD. En DVD kompatibel mpeg-2 fil vill jag tillverka alltså

• Medlem
  • Harestad
  • 2006-10-05 23:27

Det funkar inte (oavsett plattform) att bara spara om en DV-fil till MPEG-2 och sedan bara bränna den på en DVD-skiva. Om du tror det så har du blivit för bakom ljuset av Pinnacle.

En DVD-skiva med film består av en VIDEO_TS- och en AUDIO_TS-mapp. I videomappen finns filmen i VOB-format (MPEG-2).

För den rätta konverteringen kan du använda Apple Compressor, där du kan välja bland mängder av olika kvalitets-alternativ och PAL/NTSC osv för dina MPEG-2or. Du hittar även presets för ljudkodningen. Compressor ingår i programpaketet Final Cut Pro som du kan köpa från Apples hemsida. För att sedan mastra DVDn så använder du Apple DVD Studio Pro som också ingår i programpaketet.

Ett billigare alternativ (MYCKET enklare, men med sämre bildkvalitét, dock helt ok!) är brännarprogrammet Toast (sök på versiontracker.com). Dit drar du bara filmfilen du vill ha som DVD. Men istället för att bränna själva DVD-skivan väljer du att skapa en Disk-Image. Den kan du sedan mounta som en virtuell skiva.

Tips:
Säg att du skaffar Toast, och sedan ska bränna färdiga VIDEO_TS- och AUDIO_TS-mappar. Välj då brännformatet DVD-UDF som är rätt format för skivor som ska spelas upp i stationära DVD-spelare.

• Oregistrerad
  • 2006-10-05 23:30

Har tankat ffmpegX nu och det verkar göra det jag vill :)Ska testa dina tips med. Stort tack så länge!

1
Bevaka tråden