Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagerproblem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-06 11:34

Hej!
Jag har en hemsida, jag jobbar i DW och har problem med lager.
OBS! Ni som svarar på mina inlägg och tycker att jag ska köpa en bok i ämnet kan sluta läsa här!

Jag har i två veckors tid försökt fixa en undermeny till huvudnavigationsmenyn. Hemsidan är uppbyggd av tabeller och således ska dessa lager ligga i en tabell-cell.
Jag har insett att jag bör använda "insert layer", för att överhuvudtaget få någon som helst styr på dessa lager.
Problemet är att de där lagren inte hamnar där jag vill att de ska hamna. Trots att jag är jättenoga med attt skriva in exakta värden i position:absolute;.
Men ack nej.

  • Något lager lägger sig kanske nästan där jag vill, skulle jag ändra på x- och Y-värdena så hoppar detta lager kanske iväg åt helt fel håll.

  • Nästa lager kanske inte ens syns förrän jag klickar på den i panelen(trots att jag har lagret i "visibleläget").

  • De ser kanske ut att ligga precis där jag vill att de ska ligga i dw, men när jag sedan kollar i en browser, så ligger de inte alls likadant.

Vet någon vad jag gör för fel? Vet någon hur jag ska göra?

Mycket tacksam för all hjälp
/KOL

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 12:43

Lite svårt att peta med något, när vi varken har kod eller tillgång till ett utkast av hemsidan att titta på.

Ska dessa undermenyer alltid ligga på samma ställe, oavsett vad man klickar på i menyn? Är det överhuvudtaget flera olika undermenyer, beroende på vad som har valts i huvudmenyn?

Vilka browsers är det som bråkar och vad har du för dokument-deklaration (eller vad det kallas)?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 13:17

Ta inte illa upp, men detta är klassiskt nybörjarproblem som jag också gjorde (och folk som idag är ena riktiga murvlar på webbdesign): Du KAN inte lägga absolut positionerade divvar i tabeller (jag tror jag nämnde det förra veckan eller nåt?). Divvarnas positioner är INTE relaterade till tabellen, utan något annat element som i sin tur håller i tabellen, t.ex. själva webbläsarfönstret.

Alltså: det går inte. Enda chansen du har att rädda projektet utan att spilla alltför mycket tid är att låta hela sidan/sajten vara låst till vänstermarginalen. Då kanske det löser sig, liksom (men spricker nog om användaren t.ex. har större fonter än du tänkt dig).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-06 13:49

Aha, typiskt! Min sajt är dessutom centrerad.
Då går det alltså inte.........

Men då dyker ju nästa lilla idé upp. Om man istället försöker med en annan typ av undermeny, en sådan man kan se till exempel på claesolsson-sajten.
Man klickar på till exempel datortillbehör, och vipps dyker det upp en liten undermeny. Klickar man på datortillbehör igen, så försvinner undermenyn.
Går det att fixa en sådan undermeny i dw och är villkoren desamma? Alltså
*går inte att fixa i tabell
*sajten måsta vara vänsterställd

och ni som ville se sajten i fråga,
http://www.paceraiser.se

mvh
KOL

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 21:17
Ursprungligen av KOL:

Men då dyker ju nästa lilla idé upp. Om man istället försöker med en annan typ av undermeny, en sådan man kan se till exempel på claesolsson-sajten... (snip)

KOL,
Ta inte illa upp. Men jag tror att du har lagt ribban alldeles för högt. Jag har sett detta så många gånger: Man är ambitiös och vill så mycket. Samtidigt har man ju av naturliga skäl inte så bra koll på hur svåra grejerna är som man vill göra. Åsså kämpar man i veckor, blir frustrerad, förbannad och sajten bli bara konstigare och konstigare. Till slut vill man bara spy eller grina eller gå och supa sig full....

Jag tycker att du ska hålla dig till en (eller snarare två. Läs nedan) statisk meny så länge eftersom det ju är bättre att ha en sajt som funkar än en sajt som INTE funkar och som inte ens är utlagd eftersom den inte är färdig. Så jag föreslår detta:

Skapa en huvudmeny som t.ex. kan ligga horisontellt högst upp på varje sida. Låt den innehålla 8-12 huvudkategorier, inklusive "hem" och en länk till kontaktsida. Inga drop downs, eller konstigheter. Bara rena, enkla länkar (som du givetvis kan formatera lite snyggt).

Sen lägger du in en undermeny till vänster för varje kategori. Här tycker jag att du ska strunta i formatering helt och hållet eftersom du kanske behöver mycket utrymme vertikalt, och så fort man börjar göra en "tjusig" meny, så brukar utrymmet försvinna jäkligt fort. Gör bara vanliga understrukna länkar. Enkelt, bra och maximal användarvänlighet efterasom alla fattar.

När du sen lagt ut sajten med denna fungerande lösning, så kan du ju fnula på hemma med en tjusigare version om du vill. Men du har ju en sajt som funkar utlagd, och kunderna kan hitta och köpa. Det är ju trots allt det viktigaste. (Dessutom tror jag inte att den typ av kunder jag gissar att ni har är sådär väldigt känsliga för design....)

Danne

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-06 13:53

och browsrarna jag använder är Firefox och Safari.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 14:03

Inte för att jag förespråkar design med tabeller (definitivt inte), men man kan visst positionera divar absolut i förhållande till tabeller. Det du måste göra är att sätta position: relative; på tabellen. Alla divar (eller andra boxar) inuti tabellstrukturen med position: absolute; kommer då positioneras absolut i förhållande till tabellen.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-06 15:22
Ursprungligen av xevve:

Det du måste göra är att sätta position: relative; på tabellen.

"sätta position: relative; på tabellen". Hur gör man det? Jag har försökt leta i hjälpfilerna. Är det Server behavior builder jag ska använda? Eller är det kanske enklare än så?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 21:03
Ursprungligen av xevve:

Inte för att jag förespråkar design med tabeller (definitivt inte), men man kan visst positionera divar absolut i förhållande till tabeller. Det du måste göra är att sätta position: relative; på tabellen. Alla divar (eller andra boxar) inuti tabellstrukturen med position: absolute; kommer då positioneras absolut i förhållande till tabellen.

Jag har inte testat, så det kanske funkar galant. I så fall har jag lärt mig nåt nytt.
Men det låter faktiskt högst otroligt.
Kan/orkar du dra ihop ett exempel så man får kolla?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 16:13

Låt table-taggen se ut så här (ungefär fast med dina egna värden)

<table style="position: relative;">

1
Bevaka tråden