Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk mellan en windows och en mac.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 16:00

Jag har letat runt på forumet efter ett svar men kan inte hitta nått.. Jag har precis köpt min första mac, och nu tänkte jag fra över lie filer från min pc.. De går ju att bränna ner på dvd o så men de tar både tid o plats. Så nu är min fråga hur jag ska kunna göra ett nätverk (trådburet) mellan min pc o macen... Med fildelning och hela biten. Det är säkert många som vet, men kan ni inte vara snälla och berätta det för mej?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-06 16:05

Dela ut en mapp på din PC eller för den delen hela disken. Anslut i Finder (Nätverk) och ange vid behov lösenord.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-06 16:07

Gick lite fort det där. Bägge maskinerna måste finnas på samma nätverkssegment (IP adresserna). Om du har en router eller motsvarande som delar ut IP-adresser ordnader det sig, annars får du konfigurera upp fasta IP adresser för hand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 16:16

jag fatar inte riktigt.. hur ska jag skriva exakt? jag blir inte klok på det här:confused:

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-06 21:28

Kan du beskriva hur ditt nätverk ser ut. Har du burkarna kopplade direkt till varandra eller har du någon typ av router eller internetgatway som du anluter till ??

/Göran

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 21:50

Min mac går trådlöst till en router ( kan också använda kabel). Pcn går också till routern. Sedan ansluter routern till internet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-07 11:20

då delar routern med största sannolikhet ut IP adresser ill bägge dina maskiner. Då så gör du följande:

På PC:n
Högerklicka på mappen du vill dela ut (i utforskaren) och välj delning och säkerhet
I dialogrutan som dyker upp så bockar du i rutan "Dela ut den här mappen på nätverket"
Vill du kunna ändra från mac:en så måste du också bocka i "Tillåt att användare på nätverket ändrar mina filer"
Tryck på OK
På Mac:en
Ta upp ett Finder fönster
Välj Nätverk i rutan uppe till vänster
Då kommer det efter en kort stund en lista på arbetsgrupper och domäner. Eftersom du kör på Svensk XP så klickar du på ARBETSGRUPP ( om engelsk WORKGROUP )
Då dyker namnet på di dator upp, klicka på det
Då får du upp en glob med din dators namn, klicka på anslut
Det dyker upp en dialog där du får fylla i inloggningsuppgifter ( till pC:n alltså) har du ingen inloggning behöver du inte fylla i lösenordet och eventuellt inte användarnamn heller
Nu dyker det upp en ny dialogruta med namnet på den utdelade katalogen, har du flera får du här välja vilken du skall knyta mot
Voilá så dyker det upp en glob med namnet på skrivbordet (och även i finder)
Klart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 08:49

Tack för all hjälp, jag tror jag har löst det nu.. För jag provade och göra ett nätverk på ett anat ställe, och där bara sa de "bang", så funkade det:p Men hemma fukar det fortfarande inte, så jag tror det är fel på routern.. Ska prova sen med en korsad nätverkskabel direkt mellan datorerna. Hoppas det funkar, för jag tycker det borde det.. Som sagt tack för din tid:)

1
Bevaka tråden