Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver gratis klassisk musik

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med ett filmprojekt för lokala gymnasiet och funderar på musiken. Skolan är inte villiga att betala massa STIM-pengar och jag har gjort några jinglar i Soundtrack som jag skall använda, men jag vill ha mer. Nån sa att klassisk musik inte är skyddade och att inte STIM kan göra nåt åt saken :D, men var får man tag i klassisk musik, t.ex Mozart eller Beethoven som man får använda?
Om det är nyproducerad klassisk musik antar jag att man inte får använda det, därav frågan.

Ha de bra!

Orkestrarna har fortfarande rätt till ersättning, även om kompositörerna är döda. Det bästa är nog helt enkelt att ringa till STIM och fråga vad som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 21:35

Gränsen för upphovsrätten är 70 år. Om du använder Mozartmusik, är det fortfarande precis som Richard säger att skivbolaget som släppt utgåvan har rätt till ersättning. Däremot behöver inte skivbolaget (tex DECCA eller Deutsche Grammophon) betala någon (efterlevande el dyl) för att spela in Mozarts musik.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-06 22:47

Du kan få lite inspelningar av mig... dock bara blåskvintett. Men det är gamla, avlidna kompositörer och mitt band som spelar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 01:21

http://www.creativecommons.se/

Läs igenom deras licenser noga innan du laddar hem och använder musiken.

Tack alla

Tack Alla!
Jag har löst det. Fick några låtar från en kompis. Bra att veta dock.

Ha en bra dag!

1
Bevaka tråden