Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hub, switch eller router - Vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-06 22:42

Hej!

Vi har just skaffat bredbandstelefoni via Phonzo. Tyvärr så märkte jag rätt snart att vårt bredbandsmodem från ComHem bara har ETT nätverksuttag UT, så att säga (trodde detta var det vanligaste). Vad behöver jag då för att koppla in denna "mellanmojäng" mellan telefonen och bredbandsmodemet, då den enda ut-kontakten är upptagen vidare till vår trådlösa router? Så säg, Är behöver vi en:

1. Hub
X. Switch
2. Router

Vi vill komma undan så billigt som möjligt, switchar verkar man ju kunna hitta för nån hundring - men är det en sån vi behöver? Hitta gärna något passande åt mig på prisjakt.nu eller så om ni vill..tack *är kass på detta*

Tack på förhand,
/Fredrik

En router är vad du behöver.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 23:48

Switch eller router, det spelar ingen roll...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 00:43

En switch blir nog den billigare lösningen eftersom din dator inte kommer behöva ansluta till din telefonutrustning. Switchen delar bara upp trafiken på ett gäng portar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-07 00:51

Det beror nog på hur många IP-adresser du får från din internetleverantör (för visst behöver väl en bredbandstelefon en IP-adress?).

Om du bara får en IP-adress från comhem är det en router du behöver, om du kan ha åtm två IP-adresser räcker det med en switch.

  • Medlem
  • 2006-10-07 10:38

Fixat! Jag får byta till en variant med router. Tack för råden!

/Fredrik

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-10-07 13:20

En router är det du mest troliget behöver, men undvik fabrikaten som trasslar mest dvs D-Link och netgear.

1
Bevaka tråden