Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1080p-trailers h.264 - mac mini

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples 1080p-trailers h.264 funkar fint så länge de är i quicktime-filer.

Stämmer det att h.264 i .mkv hackar i vlc och att quicktime fattar inte .mkv så diverse filmer man kan tänkas "hitta" på nätet i matroska-filer är värdelösa?

Någon som kan testa?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-08 22:23

Eftersom Apple är en av tungviktarna bakom mpeg4-formatet H.264 så kan QuickTime givetvis spela ALLA H.264-filer som följer ISO-standarden (H.264 är en ISO-standard). M.a.o. kan QT spela alla riktiga H.264 - QT "ÄR" H.264. Om QT inte kan spela en fil som utger sig vara H.264 så beror det på att filen ljuger: den är INTE H.264 enligt ISO-standarden.
Om/när ISO bestämmer att även containern .mkv godkänns för H.264 så kommer också alla riktiga H.264-spelare - som QT t.ex. - att spela filerna.

Tack för ett snabbt svar..

Klarar en mac mini 1080p h.264?
En 1.66GHz Intel Core Duo med 1GB RAM, eller 2GB RAM?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-08 22:51
Ursprungligen av Emanuel L:

Tack för ett snabbt svar..

Klarar en mac mini 1080p h.264?
En 1.66GHz Intel Core Duo med 1GB RAM, eller 2GB RAM?

jajjamensan! 1GB räcker..

Låter bra..

Roligt att många säger olika. Me jag tror den klarar de fint. Då jag provade kunde den knappt. Men då hade den mini 512MB RAM. Många vänner som har minin har fått det o funka fint dock.

http://www.99mac.se/mac-mini/105175-mac-mini-och-1080p.html
En del som säger annorlunda. (Längst ner)

Som jag skrev i den tråden så fungerade det med windows XP o 512mb minne. Ska nu beställa 2 gb ram ändå.

Hehe, skiter i om det funkar i XinXP. För det kan jag kolla själv. Frågan gällde Mac Mini
Men tack för svaret ändå!

Det är en mac mini!
Poängen är att hårdvaran räcker till. Sen om kräver mer systemresurser är en annan sak. Jag ska testa imorgon o berätta hur det går i Os X.

Fint, Tack. Vilken mac Mini har du? 1,66 eller 1,84? Skriv gärna ner specen.
Prova på olika HD-matrial. 720p och 1080p både från apples hemsida och microsoft

/manne

Hmm... filmerna på Microsofts hemsida är inbakade i en executable verkar det som. Varför har MS gjort så att man måste ha Windows för att se HD-materialet? Mycket konstigt.

Hmm, då man kör exe-filen i Windows så packas den helt sonika upp till en wmv-fil.

EDIT: Det går dock inte byta suffix från .exe till .zip och få det att funka i OSX. Bara så ni vet. Packade upp den på PC:n och flyttade till Macen och körde filen i Quicktime med flip4Mac. Funkade hur bra som helst på min 2*2GHz (första som kom ut 2003). Skönt att min gamla G5:a fortfarande rockar

Sorry för spammingen, men jag måste även tillägga att 1080P gick hur bra som helst via flip4mac. Trots att jag bara har 512Mb i RAM. Jag är impad av min gamla Betta.

Daniel: har du mac mini? Om inte, what the f**k skriver du här för
jag vill ha svar som är testade på mac mini

har testat min mac mini core duo 1.66 o 512mb ram och det fungerar bra i 1080p.

Code red: Tack.

Tänkte köpa en med 2GB RAM. Men då behöver jag inte vara orolig.

Lite klyven om jag ska köpa den lite dyrare med 1,84 bara för att den har DVD-brännare.
Frågan är om det är värt dom extra pengarna bara.

Jag behövde en dator som jag kunde dual boota för jobb. Kunde inte motivera den dyrare. Har redan dvdbrännare på min pc.
Men ska nog köpa en extern firewire-låda som rymmer både hårddisk o dvd-brännare. Med 5 m firewirekabel kan den stå gömd någonstans.
Dessutom har man möjlighet att stoppa i core 2 duo när de sjunkit i pris och jag känner att jag behöver en kraftboost.
Beställer minne nu.

Code Red. Ska du själv stoppa in Core 2 Duo i din 1,66 mac mini?
skulle det fungera då?

Ja. Har satt ihop otaliga pc-system och vet att det ska fungera då flera gjort det här på forumet. Problemet är priserna. 2900 för en 2,0 Ghz o 4mb cacheminne. Ev kan man sälja den som sitter i för 1000.-

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10613

1
Bevaka tråden