Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router med ADSL-modem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 19:39

Jag behöver hjälp att välja en trådlös router (WLAN) som har inbyggt ADSL-modem.

Idag sitter jag med första generationens Airport-basstation, kopplad via en hub till mitt ADSL-modem.

I datorparken finns tre klienter med Airport Extreme-kort, en klient med original-Airport, en PC med sladdanslutning och snart ytterligare en PC med trådlös anslutning.

Med tanke på alla dessa datorer som ska dela anslutning vill jag ha snabbare luftsnitt och router, plus att lösningen ska funka med både Mac och PC samt den gamla Macen som har den gamla Airport-standarden. Att bli av med ett par burkar på kuppen (hubb och ADSL-modem) vore också trevligt.

Vad finns det för prisvärda och bra alternativ då? Vi snackar trots det stora antalet maskiner ändå om ett hemmanätverk.

Tack!

Bosse

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 16:03

Ok, jag kanske rörde till frågan för mycket:

Prisvärd Router för hemmanätverk med WLAN och inbyggt ADSL-modem som stödjer både 802.11b och 802.11g. (Bör väl funka bra med både nya och gamla Macar samt PC i så fall?)

Bosse

Vet ju inte var du bor men varför ska du ha ADSL i samma låda som Airport? (Finns det?)
Jag skulle välja att ha ADSL-modemet för sig (och du bör uppgradera till kabelmodem den dag du får den möjligheten) och sen ha en Ny Airport Extreme kopplad till den.
Känner du dig ohotad för intrång på ditt trådlösa nätverk kan du skaffa en billigare trådlös router. (Billigheten gör att de kan kan bli sega om man krypterar)
Beroende på hur du ställer in ditt trådlösa nav så är det bakåtkompatibel standard, men en gammal dator med den äldre standarden kan göra att all kommunikation blir lika trött.

Om du orkar så läs det som står om Airport på Apples sida. Man lär sig en hel del.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 20:19
Ursprungligen av Svante S:

Vet ju inte var du bor men varför ska du ha ADSL i samma låda som Airport? (Finns det?)
Jag skulle välja att ha ADSL-modemet för sig (och du bör uppgradera till kabelmodem den dag du får den möjligheten) och sen ha en Ny Airport Extreme kopplad till den.

Varför samma låda? Enkelt, det digitala livet tenderar att översvämma ens hem med lådor så jag tar chansen att slå ihop funktioner när jag kan av rent estetiska skäl.

Vet inte riktigt vad du menar är skillnaden mellan ADSL och kabelmodem. Jag bor i villa och ADSL är det enda bredbandsalternativ som finns här.

Anledningen till att jag vill byta är att antalet datorer härhemma växer och därmed blir den gamla Airport-basstationen en flaskhals.

-Bosse

Andra är uppenbarligen mer uppdaterade än jag om boxar.
Vad jag syftade på var att kabel är ett mer stabilt sätt att ha Internet. Men det är klart att det blir knepigare att ordna om man inte kan få med sig flera i villaområdet.

Plus då att jag gillar Airport-"ufot" och att flera prylar i samma box innebär att om en del går sönder eller bli utdaterad så är resten också utan värde.

men jag förstår din synpunkt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-13 18:45

visst finns det.
Trådlösa routrar passar både Mac och PC då de fungerar enligt standarder.

Jag har en Netgear DG834G. Den är mycket stabilare för mitt Glocalnet ADSL än den tidigare Linksys WAG54G som jag hade förrut. Den klarade dessutom bara 8 mbit, nu kan jag få betydligt mer.

Den är snygg, har hyfsat gränssnitt och krånglar inte.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010058505

1
Bevaka tråden