Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan hämta, inte skicka Teliamail med Spray internet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borgholm
  • 2006-10-03 10:58

Hej alla därute,
Jag har Spray som internetleverantör, och de har inte någon som helst support på Mac. Jättekul? Mitt problem är jag har e-mailadress som slutar på telia.com. Vi har fått det att funka med mottagning av mail, men jag kan inte skicka mail från min dator. Jag har en G3 med OS 9.2.2 som operativsystem. Kan någon vänlig själ hjälpa med mitt problem?
Bästa hälsningar Biggan:'(

Du bör höra med spray (låssas att du har pc) och fråga om man måste använda deras smtp-server för att kunna skicka mail. Be isåfall om adressen till denna, sen skriver du in den som utgående mailserver (smtp) i ditt mailprogram på macen.

  • Medlem
  • 2006-10-03 18:00

smtp.spray.se

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2006-10-04 16:30

Tyvärr, mina vänner. Jag får det inte att funka. Jag ringde Spray, och fick tag på någon som i alla fall försökte hjälpa mig, men det gick inte då heller. Men tack i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 17:32

Vilket operativsystem du har ska inte spela någon som helst roll.
Det är samma inställningar för både Mac och PC, med skillnaden att man i bland skriver in dem på olika ställen (fast fälten brukar ha samma namn).

Så hör bara med dem om vilken SMTP-server du ska ha, om den kräver verfiiering och i så fall vad det ska vara för lösenord. Dessa uppgifter passar sedan i alla program på alla system.

Är det Outlook Express du använder som e-postprogram? I så fall finns inställningarna i menyn Verktyg > Konton eller liknande har jag för mig.
Har du nåt annat program, är det bara att kolla i programmets manual (Hjälp-menyn eller separat fil) för att se var alla inställningar skrivs in, om du inte redan vet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 13:52

Det kan inte vara så att du har mailklienten inställd på att skicka på port 25? I så fall kan det nog vara problem med Telia, då de (bland många andra) blockerar denna port. Jag hade samma problem, men ändrade till port 2525 och sedan funkade det...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 20:53

Hur gjorde ni för att få det att fungera?
Har följt alla instruktionerna som nu nu har skrivit om men får fortfarande inte min epost att skickas. Min situation ser ut på följande sätt har telia som bredbansleverantör medans jag kör med sprays Emails tjänst.

Kör allt detta i Entourage, och har lyckats få min hotmail att både kunna skicka samt ta emot mail dock så fungerar sprays tjänst med att ta emot filer. Vilket i sin tur blir något omständigt.

Har nu även testat med att byta portar mm mm utan något resultat.

Jag skulle bli ytterst tacksam för något svar på vad problemet kan nu tänkas vara.

Ursprungligen av Biggan:

Hej alla därute,
Jag har Spray som internetleverantör, och de har inte någon som helst support på Mac. Jättekul? Mitt problem är jag har e-mailadress som slutar på telia.com. Vi har fått det att funka med mottagning av mail, men jag kan inte skicka mail från min dator. Jag har en G3 med OS 9.2.2 som operativsystem. Kan någon vänlig själ hjälpa med mitt problem?
Bästa hälsningar Biggan:'(

smtprelay.spray.se ( kryssa i att servern kräver verifiering/authentisering, står under "avancerat" under stmp raden om jag minns rätt )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 17:39
Ursprungligen av cintorin:

smtprelay.spray.se ( kryssa i att servern kräver verifiering/authentisering, står under "avancerat" under stmp raden om jag minns rätt )

Jepp! tror också att det är så.

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-10-18 19:31

Ska det inte vara smtprelay1.telia.com eller nåt sånt? Testa det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 20:45

Kan ju meddela att varken smtprelay.spray.se eller smtprelay.telia.se fungerar för min del

  • Medlem
  • 2006-10-18 22:19
Ursprungligen av tilly_n:

Kan ju meddela att varken smtprelay.spray.se eller smtprelay.telia.se fungerar för min del

smtprelay1.telia.com ska det vara om det ska vara Telias smtp-server. Glöm inte 1:an.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:43
Ursprungligen av Baron:

smtprelay1.telia.com ska det vara om det ska vara Telias smtp-server. Glöm inte 1:an.

@Baron: det fungerar fortfarande inte. det är nog så att det finns en brandvägg eller något liknande som ej tillåter mig komma åt dessa mail servrar. vilket är i sin tur märkligt då jag kan skicka ut med Entourage och hotmail.

Är det ingen som kollat supportsidorna på Telia eller Spray, inte ens frågeställaren?

Spray
http://www.spray.se/support/

Vilka servrar för inkommande och utgående E-post skall jag använda med Spray?

Jag citerar:
Inkommande/POP3-server: pop.spray.se (användarnamnet ska bestå av hela din mailadress)
Utgående/SMTP-server: smtp.spray.se (kräver verifiering/authentisering)

Eller:

Jag kan ta emot e-post, men inte skicka. Vad kan det bero på?

Spray har också, precis som Telia spärrat port 25 för att man skall använda sig av deras SMTP-server istället för där du har epostadressen. Så är du inuti Sprays bredband så skall du alltså använda dig av deras utgående mailserver även om det är en Telia-adress.

Telia
Om någon söker fram denna tråd lite senare i jakt på information om hur motsvarande sak är med Telias bredband så gäller följande: Mailservern heter mailout.telia.com för att skicka epost (alla leverantörer, Telia mfl) och denna information hittar du på www.telia.se > Privatpersoner > Internet > Support > Support Epost.

Skall du ta emot epost heter den mailin.telia.com.

Edit: Jag ser nu att shaft lite längre upp faktiskt angett rätt adress på servern ifråga, men utelämnat att autentisering krävs, kanske det var därför det inte fungerade.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 21:39

Tråd 8 och 9 rekommenderar också autentisering.

Yes!!

Tilly_N - din teori att brandväggen påverkar enskilda program som gör samma sak i datorn är inte korrekt. Har de samma inställningar (vilket de uppenbarligen inte har), så påverkar brandväggen dem på samma sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 00:23

hmm i så fall är jag helt förundrad vad det nu kan vara för fel har suttit nu o knåpat med Mail, operas mailprogram, Entourage samt eudora o där jag får samma problem dvs mail fungerar att tas emot men inte att skicka vidare. Plus att hotmail fungerar i alla dessa program för att dels taemot samt skicka iväg mail.

Jag ser att du svarat att någon spärrat port 25 och 2525 i din brandvägg i denna tråd och att du nu fått det att fungera på port 587. http://www.99mac.se/internet/100541-port-till-smtp-servern.html#post757457

  • Medlem
  • 2006-10-19 09:06

Jag låser här och hänvisar till Taz länk ovan. Försök att undvika dubbeltrådar.

Admin

1
Bevaka tråden