Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV via TP-kabel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säg att jag har ett TV-uttag i ett rum, i detta rum finns även TP-uttag. Kan jag med hjälp av nån sorts låda plocka ut tv-signalen, skicka in den i TP-uttaget och sen plocka ut den igen i ett annat TP-uttag, i ett annat rum för att där koppla den till en TV?

Då måste du digtitalisera signalen först och sen avdigitalisera i andra änden. En TP-kabel kommer inte att klara av av bära signalen långt, om ens alls skulle jag tro.
Då verkar det lättare och bra mycket billigare att dra en vanlig koaxialkabel till andra rummet. Borra ett hål och göm kablen i plastkanal så kommer den inte att synas.

Ursprungligen av Svante S:

...En TP-kabel kommer inte att klara av av bära signalen långt, om ens alls skulle jag tro.

Jag kör med en 10 meters (eller 15, minns inte) TP-kabel utan problem. Den är till och med lite mörbultad.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag kör med en 10 meters (eller 15, minns inte) TP-kabel utan problem. Den är till och med lite mörbultad.

So, "I stand corrected" som Al Pacino sa en gång...

Problemet är att det är ganska långt till andra rummet och massvis med mustiga stenväggar

Mustig borrmaskin då hehe.

Det finns ju sändare + mottagare på Clas Ohlson som överför trådlöst. Men det ger väl inte den lösning du vill ha?

Man kan borra i hörnet på dörrkarmarna om väggarna är av betong iofs.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-24 19:01

Jodå, det finns. Kolla här tex:
Schneiders sajt

Man behöver inte digitalisera något, utan bara koppla sladdarna på rätt sätt.

Ursprungligen av Kalle W:

Jodå, det finns. Kolla här tex:
Schneiders sajt

Man behöver inte digitalisera något, utan bara koppla sladdarna på rätt sätt.

Right, there you go. Vad kostar det?

1
Bevaka tråden