Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda dator som AirTunes?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Har funderat på om det är möjligt, kanske genom någon plugin eller liknande, att använda en dator, mac eller pece, som airtunes-mottagare...

Vad jag vill är följande:

Ett program/plugin installeras på datorn som man vill spela upp musik från iTunes på
När detta program är startat, dyker datorn i fråga upp som en fjärrhögtalare i alla iTunes på nätverket.
Efter att man har valt fjärrhögtalare/dator i iTunes tar den valda datorn mot AirTunes-strömmen, och spelar upp musiken på sin ljudutgång...

Varför skulle man vilja göra detta, frågar någon säkert..? Därför att det underlättar för lata datornördar att spela musik på multimediadatorn på kontoret. Istället för att behöva resa sig upp och gå över till datorn, leta reda på önskad låt i delat bibliotek, kan man spela vad man vill från sitt skrivbord, bekvämt och lätt

Så nu följer frågan: finns det ett dylikt program eller plugin, till iTunes eller WinAmp eller något annat program?

Vh

/.scoot

Nja, inte riktigt som du beskriver. Du kan använda programmet iTunes eller AirFoil som båda skickar musiken inte till en dator utan till en Airport Express istället - som är kopplad till stero/högtalar.

Programmet Airfoil http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/ kan installeras på flera olika datorer och har två funktioner, den ena är att den kan skicka alla ljud som spelas i datorn till en Airport, inte bara de från iTunes. Den andra är att den kan skicka ljudet till flera Aiport Express utspridda på kontoret eller hemmet samtidigt. Det finns även för Windows http://rogueamoeba.com/airfoil/windows/ och du kan därmed använda många olika program för att spela upp - inte bara iTunes.

Så om alla på kontoret (Mac eller PC-version) hade det programmet, eller iTunes och du har en Aiport Express som är kopplad till högtalarna istället för en dator, så fungerar det som du beskriver.

Njae - du missförstår mig.

Jag vill inte sända allt ljud till en Airport Express (för detta ändamål är ju Airfoil ypperligt), utan jag vill sända kunna "setta up" en annan dator som fjärrhögtalare utan att använda en Airport Express.

Säg att det står en pc-häck i hörnet på kontoret. Dock har du ingen Airport Express. Men pc-häcken har grymma högtalare kopplade till sig, som det skulle vara schysst att strömma till på samma manér som till fjärrhögtalare via en AE. Vad du då gör är att du installerar en plugin eller ett program på pc'n ifråga (eller om det är en mac, på denna), och när väl installerat så dyker datorn upp som en fjärrhögtalare i iTunes fjärrhögtalarmeny...

Jodå, jag förstod att du vill skicka musik från flera olika datorer till en dator som spelar upp den, dvs datorn agerar stereo. Därför skrev jag "Nja, inte riktigt." som inledning på mitt svar på din fråga: "Finns det ett dylikt program..." Sedan berättade jag om Airfoil som gör ungefär vad du vill, bara det att du slipper en dator för tusentalskronor utan kan instället ha en Airport kopplad till en stereo kopplad till dina fina högtalare. Så jag försökte berätta om vad jag kände till på området, ett program som gör ungefär vad du vill men inte riktigt exakt på pricken 100% vad du vill. Jag kanske skall förtydliga - jag känner inte till ett program/plugin som gör exakt som du vill men ett program för Mac och PC som gör nästan som du vill.

Går icke, se flertalet trådar på detta forum...

1
Bevaka tråden