Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig förvekliga det papperslösa kontoret (PDF)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag sååååååååååååååååååååå trött på alla papper och övrig bra att ha som jag har sparat. Inte nog med att det hela tar plats och samlar damm, jag hittar inget heller när jag väl behöver det. Så vad vore mera naturligt än att skapa ett sökbart arkiv i datorn och slänga ut allt papperstjaffs för all framtid.

För att kunna förverkliga det hela rent praktiskt så behöver jag en exteremt lättjobbad lösning för annars så lär det inte bli av. Så vad skall jag satsa på? Jag har sett att Canon har tagit fram en ny serie mutifunktionsskrivare där vissa modeller har en PDF knapp. Hur detta fungerar vet jag inte men det vore väl drömmen att bara slänga in dokumentet och trycka på en knapp, klart.

Hjälp mig nu innan jag druknar i papper...

Köpte en skrivare/scanner från HP idag där man helt enkelt väljer på scannern hur filen ska sparas, som PDF, TIFF, JPEG etc, detta är ett steg närmare din dröm.

Som jag trodde så lever folk kvar i pappersamhället även bland visionärerna på ett Mac-forum. Rätt märkligt egentligen om jag får säga så. Skall kolla med Canon om dom har någon enknapps PDF maskin till mig. HP har det ser jag, tack för tipset. Vad hände med Paper Port föresten?

• Medlem
  • 2006-11-07 19:38

Att scannern kan skapa PDF direkt är inte samma sak som att den skapar sökbar PDF. De scanners för hemmabruk liksom lite större kontorsmaskiner jag stött på med "PDF-knapp" genererar i princip en JPG inbäddad i ett PDF-dokument. Då krävs Omnipage, ReadIris el dyl för att få en "riktig" PDF och det där funkar ju inte riktigt i praktiken..

Asså, inte sökbara PDF! Då är det mer eller mindre "värdelöst" som jag ser det. Omnipage, ReadIris kräver en dator, en PC förslagsvis och då blir det omständigt. Finns det verkligen inte någon enkel lösning där ute???

Adobe Capture kom för ett par år sedan för att skanna in och "direkt" göra sökbara pdf-filer? Till en början endast för Windows men jag tror den kom fölr mac sedan. Adobes webbisda är just nu så seg och de tramsar till sin presentation att jag inte hittar fram något. Men kolla om på Acrobarpaketen om något av dem kan innehålla det du söker.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-07 23:17

Min Canoscan 9900F har faktiskt en inbygd function att scanna i "sökbare" PDF filer. Trots att det funkar inte 100%. Men kanske nyare versioner av drive-rutiner gör samma sak bättre?
Och, som sagt, det är jobbigt att mata manuelt alla dina papper.

Tack för tipset skall kolla upp Adobe.

Men nu har jag faktiskt nosat upp en ny scanner som skall enligt reklamen klara av att skapa sökbara PDF. CanoScan LiDE 4400F funkar med OS X och den har fyra separata knappar för PDF produktion. Hur effektivt och snabbt det är återstår att se. Dryga tusenlappen får man betala för den vilket känns överkomligt om det nu fungerar smidigt. Nackdelen är väl att man får scanna allt manuellt en åt gången så att säga. Det kanske är lite jobbigt i längden. Det borde finnas något liknande som klarar av fler dokument åt stöten tycker man. Några tips?

Edit: Lägger till en produktlänk

Senast redigerat 2006-11-07 23:25

Hur snabbt fungerar PDF skapandet på din Canon scanner? Jag antar att det inte går ögonblicksnabbt, och då lär jag tröttna speciellt om jag skall handjaga dokument.

Det finns maskiner som uppfyller mina krav med ingen av dessa klarar att leva med OS X verkar det som. Bland annat denna HP som tar flera dokument åt gången och bundlar med Readiris Pro, ScanSoft PaperPort, Presto! BizCard Reader, Kofax VirtualReScan. Men som sagt inget OS X stöd och kostar en slant dessutom...

Min Canon PIXMA MP780 multifunktionsskrivare (scanner, skrivare, kopiator, fax) kommer med programvara som skapar en sökbar PDF. Filerna blir stora 2 MB. De lägger med bilden i filen, plus texten och appen, MP Scanner, är inte direkt snabb på min gamla Cube, men den fungerar.

När jag konverterar stora dokument till PDF så har jag Adobe Capture på en PC, som i princip endast används för detta.

Ingen av lösningarna är så enkla att man trycker på "PDF knappen" på scannern och så är det klart, vilket jag skulle vilja ha, för jag har fortfarande för mycket papper...

1
Bevaka tråden