Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om lämplig kalibrering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-29 09:36

På mitt jobb har de planerat att köpa in LaCie-skärmar och personligen är jag lite skeptisk mot dem (har kört enbart Barco förut och blivit lite bortskämd).
Jag har också hört att kalibreringen som finns till dessa inte är bra.
Men vad ska man då köpa för externa grejer? Tips önskas om bra extern kalibreringsutrustning och som fungerar att kalibrera de flesta skärmar med gott resultat.

Pantone Spyder CRT/LCD Calibrator lär vara bra har jag hört. :rolleyes:

Gretag Macbeth i-One är också mycket bra - funkar med x den i kombination med eizo nya 18" lcd som är kalibrerbar funkar perfekt för grafiskt arbete

/johanw

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-30 10:10

Tack så mycket! Det är ungefär vad jag hört själv, men jag vill höra med fler som jobbat med det.

har lacie 22"-skärm. kalibrerar med x-rite och mjukvara optical. är klart nöjd med denna lösning. har också en formac pronitron 22800 22" som jag tycker är vassare än lacie-skärmen.
/anders k

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-31 12:58

Finns det något seriöst kalibreringstest som nåt företag eller tidning gjort på olika skärmar och med de vanligaste kalibreringsprylarna som man kan kika på?
Ett WYSIWYG resultat, främst mot tryck gärna.

[ 31 Oktober 2002, 12:59: Meddelandet ändrat av: Tesa ]

• Medlem
  • 2002-10-31 18:54

Jag har provat både Lacie, Optical med X-rite samt Spyder samt , Gretag.

Personligen tycker jag Optical funkar bäst med antingen X-rite eller Spyder (skulle välja Spyder idag iofs).

Lacie tycker jag gör lite som den själv vill.
Och kräver en speciell kabel från datorn.

Gretag One- funkar bra, men programvaran känns
som en hemsida ungefär.

Ska man kalibera flera datorer rekommendera jag helt klart Optical. Och speciellt när man kollar på prislappen.

• Medlem
  • 2002-10-31 18:54

Jag har provat både Lacie, Optical med X-rite samt Spyder samt , Gretag.

Personligen tycker jag Optical funkar bäst med antingen X-rite eller Spyder (skulle välja Spyder idag iofs).

Gretag One- funkar bra, men programvaran känns
som en hemsida ungefär.

Ska man kalibera flera datorer rekommendera jag helt klart Optical. Och speciellt när man kollar på prislappen.

• Oregistrerad
  • 2002-10-31 20:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ML:

Det är min erfarenhet med LaCie skärmar oxå. Både hårdvara och mjukvara är lite strulig.

Kör själv med Eye One från Gretag Macbeth och den funkar bra på både CRT och LCD (och flera skärmar på samma dator).
Den lägger all karakteriseringsinfo i ICC-profilen och använder inga skumma gammatabeller vilket känns stabilt och tryggt.
Rekomenderas.

• Medlem
  • 2002-11-03 02:26

Använder Eye-One Match mot både Mac och (urk) PC och trivs bra med det. Dock: har någon testat ProfileMaker?

Vi kör profilemaker på jobbet. Jag har själv inte kalibrerad skärm, men våra bildkillar-/tjejer är nöjda med resultatet. Sedan använder vi samma maskin/program till att göra ICC-profiler. Så man slår två flugor i ett slag..

1
Bevaka tråden