Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera Cinema Display 23"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 11:11

Hej!

Jo jag tänkte skaffa nu en 23", men har en liten fråga angående om kalibrering av skärmen. Jag tänkte också skaffa en liten Huey som kalibrering.

Först och främst jobbar jag mycket med grafisk arbete så det är väldigt viktigt att skärmen återger rätta färger.

Till frågan: Apples skärmar går inte att ställa in RGB värde på den, är det nån som vet hur man göra det? Finns det nån tredjepartstillverkare som man kan reglera det?

Det ända som finns att ändra på skärmarna är ljusstyrka... vilket inte räcker med det.. Det går ju inte att reglera skärmen mer.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 12:01

Man gör väll en profil med en kalibrator och entt kallibreringsprogram som lägger sig som en .icc profil?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-24 12:03

Du skall ha en Eizos CG skärm och ColorNavigator+spektrofotometer.
Eftersom du inte kan kalibrera Appleskärmen utan bara skapa en uppmätt profil så är det som du själv säger detta inte tillräckligt för färgkritiskt arbete. Skärmen håller inte heller för att profileras i 5000K som bla isostandarden rekommenderar. Dessutom så verkar jämnheten fortfarande vara lite si och så med Apples skärmar. Några kan uppträda relativt bra, andra ser förfärliga ut. Senasre rev skall vara bättre.

Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 17:35

Oki det var ju synd, jag som tyckte att apple skärmarna är rikigt snygga. Men men man kanske får då skaffa en Eizo skärm istället... man får hoppas att apple förbättra sina skärmar

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-10 13:21

Vad som händer med "billigare" skärmar som exv Apple, Dell, mfl om de skall kalibreras i 5000k är att de skall simulera en färgtemp som inte är native dvs 6500K . Detta betyder att man förändrar förutsättningarana för skärmens färgegenskaper som är optimala runt 6500K.
Bildskärmen kommer därför inte återge 16,7 miljoner= 8bit
Eizo kan med hjälp av sinnrik omräkning i skärmens från 8-10-14 bitar tillbaka till 8 bitar simulera 5000K med 8 bitars färgdjup utan att färgegenskaperna går förlorade. Även gråheten är perfekt över hela registret då eizo är uppmätta och fabrikskalibrerade
5000K och rum med 5000K omgivningsljus rek av bla Iso standarden för färgkritiskt arbete ,

Jag skulle välja en bra skärm som är jämn utan färgskiftningar , bra färgegenskaper och som kan ställas in i ett candella värde som motsvarar 120-140, använda 6500K = native och ett omgivningsljus som har samma färgtemp om man tycker en Eizo CG skärm är för dyr

Mikael.

Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-12 23:43

Vilken skärm skulle du rekommendera då? Kollade på Eizos hemsida och dem skärmar för grafisk arbete är för dyr för min plånbok. Men skulle eizos flexiscan skärmar funka till grafisk jobb? såg på spec. att dem skärmarna klara 5000K..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-13 00:30

Du ska läsa denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178&perpage=15&pagenumber=1

Martin Agfors som testar skärmar för microdatorn kan troligen mest om vilka skärmar ( i de prisklasser du söker ) som passar till även bildbehandling. Frågorna och svaren är många. Samsung,NEC mfl gör bra skärmar men ingen av dem är tillräckligt bra om den skall styras ner mot 5000K.

Hur den Eizo du nämner är vet jag inte, säger Eizo att den klarar 5000K så gör den det antagligen bättre än de flesta andra..
Tittar Stefan Ohlsson in så kanske han kan svara.

Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-13 16:03

tack för tipset! Den var bra. Håller på å spåna på skärmen Eizo Flexscan S2100W.. Tror att den duger till semi pro användare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 20:42
Ursprungligen av mac:

tack för tipset! Den var bra. Håller på å spåna på skärmen Eizo Flexscan S2100W.. Tror att den duger till semi pro användare

Ta en titt på NEC:s SpectraView-serie, de är i paritet med Eizo-skärmarna. Jag vet att de tidigare jobbade med samma hårdvara men olika mjukvarulösningar. Spectraview-skärmarna klarar 5000k. Om jag inte har fel så skulle NEC också komma med en skärm som klarade Adobe RGB, men jag vet inte om den kommit än. Hur som helst lär den inte vara gratis

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 22:18

[offtopic] Sputnik, varför heter du Sputnik? [offtopic]

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2006-11-13 22:58
Ursprungligen av boris91:

[offtopic] Sputnik, varför heter du Sputnik? [offtopic]

http://www.99mac.se/private.php?do=newpm&u=3092

Anyway, hur dålig är en Cinema 23" jämfört med den Eizoskärmen ni rekomenderar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 23:05
Ursprungligen av boris91:

[offtopic] Sputnik, varför heter du Sputnik? [offtopic]

Det är en lång och komplicerad historia…

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-14 08:24

Tell me

Nu håller vi oss till ämnet.

Mod

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-14 12:40
Ursprungligen av sputnik:

Ta en titt på NEC:s SpectraView-serie, de är i paritet med Eizo-skärmarna. Jag vet att de tidigare jobbade med samma hårdvara men olika mjukvarulösningar. Spectraview-skärmarna klarar 5000k. Om jag inte har fel så skulle NEC också komma med en skärm som klarade Adobe RGB, men jag vet inte om den kommit än. Hur som helst lär den inte vara gratis

Hur NEC uppräder på 5000K vet jag inte, när jag själv köpe ny skärm för några månader sedan konsulerade jag Sefan Ohlsson och även andra som har stor erfarenhet av DYRA skärmar. Personer som är konsulter för prepress, tryckerier mm

För min del blev det en Eizo CG 210. De andra skärmarna i samma prisklass exv
LaCie 321 mfl är bra men inte lika bra som Eizoskärmen enligt deras utsago.

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 13:27
Ursprungligen av miri:

Hur NEC uppräder på 5000K vet jag inte, när jag själv köpe ny skärm för några månader sedan konsulerade jag Sefan Ohlsson och även andra som har stor erfarenhet av DYRA skärmar. Personer som är konsulter för prepress, tryckerier mm

För min del blev det en Eizo CG 210. De andra skärmarna i samma prisklass exv
LaCie 321 mfl är bra men inte lika bra som Eizoskärmen enligt deras utsago.

Mikael

Tja, SpectraView-skärmarna är knappast gratis, de ligger marginellt under Eizo. Om det sedan ska ses som en kvalitetsindikator låter jag vara osagt, men mig veterligen är det just dessa två märken (idag) som har de bästa skärmarna och som faktiskt klarar 5000k. Men precis som med alla varumärken så har ju både Eizo och NEC billigare och dyrare modeller som med allra största sannolikhet också är olika bra.

Problemet med LaCie är att det är ett utpräglat OEM-företag, vilket betyder att en del av deras produkter är riktigt bra, medan andra är rena skräpet. Det är lätt att dra slutsatsen att LaCie gör bra skärmar för bildhantering med tanke på att deras CRT-skärmar höll en mycket hög klass. Men detta är ett misstag som många gör. Jag har själv haft LaCieskärmar i den högre prisklassen och de var helt värdelösa för färgkritiska applikationer. Därmed är inte sagt att laCie överlag är dåliga, men man bör gå in och kritiskt granska den aktuella modellen.

Jag har för övrigt sett en del andra trådar i ämnet bl a på fotosidan, där Stefan Ohlsson, som du själv referar till, ger goda vitsord till just SpectraView-serien.

Men som vanligt när det gäller den digitala världen så går allt med en rasade takt och sanningen blir mer och mer en färskvara. Många seglivade prepress-sanningar lever kvar idag, trots att verkligheten sprungit både i fatt och förbi dem för länge sedan. Inte minst den att CRT-skärmar (i allmänhet) skulle vara bättre än TFT-skärmar (i allmänhet). Galet sa Bull!

På det sättet var det nog ändå lite bättre förr; den kunskap man så surt hade förvärvat stod sig i många år :). Idag måste man ju i princip börja varje dag med att göra några snabba google-sökningar för att se vilka nya rön som förkastat gårdagens absoluta sanningar

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-14 13:44

Visst är det så. Därför har vi på fotosidan en bra tråd om skärmar som inte skall kosta en förmögenhet. Så länge inte omgivningen är anpassad med rätt omgivningsljus, färgtemp , väggar som är grå så spelar det ingen roll om skärmen heter Eizo CG Vi pratar om finlir inför tryck där rätt färg /nyans är ett måste och skärm och betraktningslåda/ljus för utskrift bör ha samma temp dvs runt 5000K.
Jag har mätt upp många skärmar i mellanklassen och det finns ett antal skärmar som sannolikt är tillräcklig bra för de flestas behov, så länge man har dom inställda runt 6500K och man använder 6500k lampor som omgivningsljus. Till dom hör inte Apple 23" som någon frågade om, för dålig svärta, ofta behäftade med färgavikelser . Vissa tidiga 20" fungerade bra och var jämna över ytan men det skillde mycket i kandellavärde från ex till ex. Dvs lite av lotteri om man får en bra eller dålig Apple skärm. Idag är vi rörande överens om att det finns bättre skärmar till billigare pris exv Dell

Mikael

Senast redigerat 2006-11-14 14:00
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-14 22:32

Vi kalibrerade /profilerade en Samsung 215TW idag. Bra inställningsmöjligheter kontrast/ljus och RGB. Efter att med hjälp av EyeOne 2 mätt upp och ställt in kontrast och ljushet samt RGB fick vi en snygg skärm med jämn återgiven gråskala utan färgskiftningar i 6500k och gamma 2,2 och candellavärde 140.
Ingen Appleskärm har dessa inställningsmöjligheter.
Testade med Stefans testbilder (www.profiler.nu) , bra separation av alla fälten.
Enda anmärkningen är att liksom hos många andra skärmar så finns det en glittrig "damstrumpa" framför bilden som jag upplever som störande. Det ger ett störande focusskift för ögat. Vissa färgskiftningar kan ses i Gratag macbeth om man sitter vid sidan och ej rakt framför skärmen.
Helt OK skärm för priset.
Mikael

1
Bevaka tråden