Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Refererade masterfiler spökar med luppen i Aperture 1.5.1

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1.) Luppen ska väl gå att använda på previewbilderna trots att masterfilerna är refererade? (Ej lokalt tillgängliga, that is.) Min uppfattning är att luppen verkar leva sitt eget liv när masterfilerna på den externa hårddisken inte är inkopplad. Vissa bilder går att se med lupp, andra inte.

Observera nu, att biblioteket med bilder jag talar om har funnits i Aperture i två veckors tid så det är inte några nya bilder jag lagt till (då hade jag förstått att förhandsgenereringen inte varit klar.)

2.) Hur vet man egentligen att Aperture är klar med skapandet av previews? Jag har kryssat i "Limit preview size" och valt att begränsa förhandsvisningarnas storlek till 1680x1680 av besparingsskäl. Det var kanske dumt?

Nej, tydligen verkar merparten av de refererade masterfilerna inte gå att titta på med hjälp av luppen – när källmediet inte är anslutet. Det handlar om 5594 bilder varav cirka 500 (9%) går att se med luppen aktiverad. Detta är beklagligt men åtgärdas troligen i kommande uppdatering av Aperture.

Att trycka på Z-tangenten ger ingen förändring. Är det läge att lägga in mapparna med bilder på nytt? Det handlar om 88 mappar, vilket är något tidsödande. Är det möjligt att importera en hel bunt med mappar på en gång, eller måste man importera mapp för mapp? (Som jag gjort hittills?)

Ursprungligen av Snabeldrake:

Detta är beklagligt men åtgärdas troligen i kommande uppdatering av Aperture.

Tror jag inte. Att du kan se bilderna utan att masterfilen finns i burken, innebär sannolikt att det har lagrats en "Preview" av bilden. För att luppen skall kunna användas (eller visa 100%, Z) så behövs naturligtvis originalfilen, förhandsvisningsbilden har inte tillräcklig upplösning.

1
Bevaka tråden