Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Bara "Darwin/BSD (NNs-dator-2.local) (console)" vid start

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckats få en svart skärm där följande text står:

Darwin/BSD (Anders-D-rings-dator-2.local) (console)

login:

Kan någon upplysa mig om vad ska jag hitta på för att komma tillbaka till ett normalt läge. Jag har testat att skriva in lösenordet för min användare etc. men kommer bara tillbaka till samma sida hela tiden....

mvh

Anders

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-21 00:26

skriv "startx" kanske...

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 02:58

Sker detta varje gång du startar upp datorn ?

Testa att starta upp datorn i safe mode:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107393

Om det inte funkar testa boota från system CD/DVD

Ingen skillnad...

Tack för tips

Jag har testat att starta upp datorn i safe mode:

Efter att datorn tagit ca 10 minuter på sig att starta upp kom den tillbaka till samma läge. Jag får testa med system CD/DVD så får vi se.

"startx" gav inget

Efter login: kan jag alltid skriva något och ett nytt kommando dyker upp "Password" men där kan jag inget skriva. När jag trycker på enter så rasslar mycket snabbt massa text förbi och startup-proceduren kör igång men så hamnar allt tillbaka i samma läge med svart skärm och text enligt tidigare beskrivning.

Anders

Enda gången jag råkat ut för detta var då kunden hade fått för sig att sortera på hårddisken. Alltså på toppnivån. Döp om lite mappar och stoppat ner andra i system och så vidare. Jag hoppas inte att det är detta du gjort.

Mitt tips: Installera om systemt med Arkivera & Installera.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Enda gången jag råkat ut för detta var då kunden hade fått för sig att sortera på hårddisken. Alltså på toppnivån. Döp om lite mappar och stoppat ner andra i system och så vidare. Jag hoppas inte att det är detta du gjort.

Mitt tips: Installera om systemt med Arkivera & Installera.

Jag ändrade på någon behörighet på MacOSX. Jag tyckte att det var konstigt att mina barn kunde se alla mina dokument, öppna dem etc, trots att de har andra användare....

Jag antar att jag installerar från CD:n. Innebär "Arkivera..." att jag sparar mina gamla filer etc. Det finns framför allt en massa bilder som jag inte lagt på CD ännu och det vore synd att mista dem.

Anders

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 11:00

Om du kör "Arkivera & Installera" så kommer inga filer att tas bort från datorn.

Prova att boota från CD:n och reparera skivbehörigheter innan du går igenom besväret att installera om.

/edit:

Citat:

Efter login: kan jag alltid skriva något och ett nytt kommando dyker upp "Password" men där kan jag inget skriva. När jag trycker på enter så rasslar mycket snabbt massa text förbi och startup-proceduren kör igång men så hamnar allt tillbaka i samma läge med svart skärm och text enligt tidigare beskrivning.

Efter "login:" skriver du ditt användarnamn (kortnamnet du angav när du skapade ditt konto) följt av Enter. Då kommer "Password:" varpå du anger ditt lösenord följt av Enter. För att öka säkerheten så syns det inte på skärmen när du skriver in ditt lösenord.

Ominstallation

Tack för alla tips!

Jag har installerat om systemet med arkivera & installera och allt verkar åter vara frid och fröjd.

mvh

Anders:D

1
Bevaka tråden