Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prissättning på Aperture

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

klickade mej fram till att köpa Aperture, aah, nerladdningsversion, chans att spara lite pengar! Lång näsa dessvärre. Samma pris för nerladddning utan skiva och instruktionsbok. Vad tycker ni om Aperture vs. Lightroom förresten? Tycker faktiskt Lightroom känns trevligare i upplägget än Aperture, undrar när det finns en skarp version?
Är en amatör som tycker att iPhoto är lite begränsat, ingen driven fotograf.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-24 13:25

Jag provar nu Aperture på en dator som gör att det flyter, inte speciellt förtjust i upplägget.Kurvverktyg fattas, menyraderna är lika kladdiga som Nikon Capture.
Måste man verkligen gå upp i menyerna för att exportera bilden till ett bildprogram=Photoshop??, Varför inte en exportknapp som PhaseOne längst ner när jag till slut har vandrat mig ner genom gröten av inställningar.

Lightroom är gratis vad är det att tveka om?
Mikael

Vad är det för fel på kortkommandot Äpple+Shift+E? E som i exportera? Kortkommandon snabbar upp användandet och skräpar inte ner layouten i programmet.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-24 14:20

Svar till ovan. Bra mycket jobbigare än att bara trycka på en knapp =exportera när man har arbetat sig igenom inställningarna vilket exv CaptureOne och flera andra rawkonverterare har.

Jämförde uppräkningen mellan Camera raw och Aperture.
Skillnaden är stor vad det gäller att estimera fram färger rätt i fina detaljer, Aperture har en missfärgning samt estimeringsfel. Provade 4 olika uppräkningar med och utan uppskärpning och brusreducering med samma resultat.
Bild 1 visar hela bilden. bild 2 utsnitt. Vad man ser är att Aperture har sämre förmåga att estimera/gissa färger rätt vid interpoleringen vilket kan ses i bokstäverna. Camera raw till vänster Aperture till höger.Aperture missfärgar vita texten.
När jag får tid skall jämföra Apertures uppräkning med CaptureOne, Rawshooter, Camera Raw, Lightroom
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:30
Ursprungligen av miri:

Svar till ovan. Bra mycket jobbigare än att bara trycka på en knapp =exportera när man har arbetat sig igenom inställningarna vilket exv CaptureOne och flera andra rawkonverterare har.

Jämförde uppräkningen mellan Camera raw och Aperture.
Skillnaden är stor vad det gäller att estimera fram färger rätt i fina detaljer, Aperture har en missfärgning samt estimeringsfel. Provade 4 olika uppräkningar med och utan uppskärpning och brusreducering med samma resultat.
Bild 1 visar hela bilden. bild 2 utsnitt. Vad man ser är att Aperture har sämre förmåga att estimera/gissa färger rätt vid interpoleringen vilket kan ses i bokstäverna. Camera raw till vänster Aperture till höger.Aperture missfärgar vita texten.
När jag får tid skall jämföra Apertures uppräkning med CaptureOne, Rawshooter, Camera Raw, Lightroom
Mikael

Det är stor skillnad på konverteringarna i de testbilder du visar. Skulle dock tro att den största skillnaden beror på helt olika default-inställningar på respektive konverterare. Med lite trimning kommer skillnaden bli avsevärt mindre. Du måste uppge vad du har använt för inställningar i respektive program för att det skall bli intressant. Adobe Camera RAW har ju en rad inställningar för automatiska korrigeringar som default. Vitbalansen är ju inte heller lika i de respektive bilderna. Har Camera RAW defaults använts? Har vitbalansen satts till "as shot" eller auto, det kan göra stor skillnad.

Aperture har i sin RAW-konvertering Boost inställt på 1,00 (max) som default samt en viss skärpa (Intensity, edges), samt ett lågt värde på Croma Blur.

Det är inget lätt jobb att jämföra de olika konverterarna i och med att de jobbar på helt olika sätt, men "keep up the good job", miri!

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-24 14:40

tydligare jämförelse

• Avstängd
  • International user
  • 2006-11-24 15:01

Om du väljer "Customize toolbar" (Alt klicka i "toolbar") så kan du lägga till en knapp för "Export Version" och "Export Master" samt en knapp för "Open in External Editor". Därmed tar man bort omvägen att gå via meny för att göra dessa saker.

Det som är mest störigt med Aperture tycker jag är att det är så gruvligt långsamt...

/Mattias

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-24 15:06

Tack för det, det mest störiga är avsaknad av kurvor samt att jag ser att estimeringen/uppräkningen brister i jämförelse med Photoshop Camera Raw och den bild jag testade. Återkommer när jag har haft tid att testa med andra bilder och jämfört med fler program
Mikael

Ursprungligen av bruksarn:

klickade mej fram till att köpa Aperture, aah, nerladdningsversion, chans att spara lite pengar! Lång näsa dessvärre. Samma pris för nerladddning utan skiva och instruktionsbok. Vad tycker ni om Aperture vs. Lightroom förresten? Tycker faktiskt Lightroom känns trevligare i upplägget än Aperture, undrar när det finns en skarp version?
Är en amatör som tycker att iPhoto är lite begränsat, ingen driven fotograf.

Du får naturligtvis köpa vad du vill - och vi är väl många som köper med en växtmån som vi aldrig växer i (i vart fall gäller det mig )
När du skriver att du är amatör som tycker att iPhoto känns lite begränsat så förstår jag det fullkomligt. Men är det "finesserna" i Aperture eller Lightroom du är ute efter? Det finns trots allt program som ligger mellan iPhoto och dessa och som inte kostar flera tusen.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 22:01

Här kommer samma bild med defaultinställningar vad det gäller skärpeinställningar från Camera Raw och Aperture, båda bilderna har justerats manuellt så all information ligger lika och innanför histogrammets ändstaplar, båda har vitbalanserats mot samma samma yta. Uppräkningen / estimeringen/interpoleringen ser ut så här. Photoshop camera raw till vänster Aperture till höger. Uppräkningen är inte lika förfinad i Aperture
Mikael

Senast redigerat 2006-11-26 22:34
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 22:03

Bildillustration uppräkning fina detaljer från Camera Raw till vänster, Aperture till höger. Aperure påminner om d70 som estimerar exv skyltar med text genom att färga vita bokstäver . Vid estimering svåruppräknade ytor så estimerar ett smartare program detta genom att färga ytan grå vilket inte uppfattas lika störande
Att det är svårt att jämföra rawprogram är riktigt och tar tid men interpoleringsartefakter som kan ses i Apertureprogrammet är lätta att upptäcka. Ska prova vidare för att se om jag kan bli av med uppräkningsartefakterna

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 22:22

Aperture med alla filter avstängda, dvs skärpning, croma osv
Estimeringen densamma men bilden bara luddigare pga avständ skärpning. Den vita ytan i bokstäverna räknas inte upp som vita .Det är möjligt att man kan justera så att texten blir renare från estimeringsfel, jag har dock inte hittat några inställningar som ger en lika ren bild som Camera Raw .
Mikael

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-26 22:28

Denna jämförelse gäller alltså ETT raw-format. Det bör väl sägas för saklighetens skull.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 22:58

Ja i detta fall gäller raw från 5d.Skall testa med d2x rawfiler senare.
Har nu gjort ett antal uppräkningar med de olika inställningar av filtrerna i Aperture och fått bort den mesta missfärgningen i de större bokstäverna, men samtidigt så kan jag inte påverka de minsta från missfärgning . Raka linjer får även de en märklig påverkan med hopp i uppräkningen.

Mikael

miri, de där artefakterna på linjerna ser inte så roliga ut. Har du skickat in dem till Apple så att de kan åtgärdas?
Länk med mer info

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-27 02:15

Jag måste vara säker på vad som är inställt och vad detta innebär och hur det påverkar uppräkningen, sitter just nu och läser igenom hela manualen. (en j.... massa sidor. Jag har efterhand hittat lägen där själva uppräkningen blir klart bättre än tidigare vad det gäller estimeringen.Det är när man frångår vissa inlagda parametrar. Har även sett att Aperture klarar av att gissa sig till röd färg i lågdager/skugga där Camera Raw ger detta område ett grått fält (rött är den riktiga färgen i detta sammanhang) samtidigt så ger Aperture en grå yta en helt felaktig uppräkning med grönt färginslag i vissa mönster. OBS detta kan inte ses på en 20 x 30cm stor kopia.
I mitt tycke är Aperture ett fruktansvärt rörigt program med alldeles för många parametrar och trögarbetat. (än så länge)
Mikael

Senast redigerat 2006-11-27 02:56

Om det inte är för mycket begärt, får du gärna lista den mest optimala inställningen för Apertures RAW-uppräkning – när du tycker att det passar Mikael! Jag tror att vi är rätt många som imponeras av ditt engagemang för den digitala bilden..

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-27 13:07

Det kan vara kul att se efter hur olika program räknar upp en bild. Jag är van att arbeta med Camera RaW, PHASE ONE, Rawshooter. Lightroom och Aperture innehåller båda en mängd inställningsmöjligheter som tar tid att lära sig. För många kan jag tycka.
En sak som Aperture verkar klara av är att räkna upp röd färg i lågdager. Bilden , utsnittet, visar vinflaskor med röda halsar inne i butiken.
Lightroom liksom Camera raw är inställda så att ingen estimering sker och ytan fylls med grå färg. Dvs signalnivån har nog ansetts som så låg hos Adobe att en kvalificerad gissning inte låter sig göras.Bilden är för liten, men visar att Aperture till vänster klarar av att ge vinflaskorna röd färg på kork och hals, vilket varken Camera Raw eller Lightroom klarar.Lightroom till höger.
Jag tycker (högst personlig åsikt) att både Lightroom och Aperture är "plottriga" att använda jämfört med Camera Raw eller PhaseOne, dvs om en snygg bilduppräkning är det primära och det skall ingå vissa baskorrigeringar i bilden och för att bilden senare slutkorrigeras i Photoshop.
Mikael

1
Bevaka tråden