Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smal bandbredd över Firewire på Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Det verkar som om Powerbook G4ans Firewire port har hastighetsproblem, enligt uppgift från diverse diskussionsforum.
Har någon här märkt att PB G4 är långsammare än t ex iBook och PB G3 maskinerna för video eller ljudöverföring via Firewire?
Om detta problem kan etableras som faktum, vad tror ni om att gå ihop och kräva att Apple följer sin egen standard på 400 mbps? Och/eller löda loss firewirekortet och sätta dit en snabbare variant?

Jag känner flera video och ljudproffs som kommer att börja gråta nu...

Det verkar vara skillnad mellan de tidiga G4orna och de nya.
Här finns ett hastighetstest:
http://www.barefeats.com/fire17.html

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det verkar vara skillnad mellan de tidiga G4orna och de nya.
Här finns ett hastighetstest:
http://www.barefeats.com/fire17.html

Tack för URL´en.
Jag känner mig dock inte nöjd med att han faktiskt inte testar en annan Powerbook utan säger att G3 och G4 powerböckerna har lika långsamma FW portar. Min källa sa ju att PB G4´an definitivt förvånande nog var långsammare än PB G3, så detta måste testas snarast.
En ägare av PB G4 säger att han har gjort en hel professionell rockvideo enbart på den, så nog verkar video funka. Det kan ju bero på kameran och andra externa saker han har.

Min vän tänkte köra en Pismo och en EzQ Cobra 75 GB via Firewire och koppla sin Sony via HD´n. Det borde väl gå med 35 MB sustained? Eller drar G3 processorn ner hastigheten tro?

Jag kör en LaCie Firewire 40 GB disk med DV och det går bara bra.
Jag kopplar FW disken i min Ti och kameran i FW disken.

• Medlem
  • 2001-06-21 23:00

Hoppsan... Det kanske kan förklara nåt jag funderat på.

Jag har provat att köra in video genom firewireporten på min Pismo med en Formac studio. Resultatet blev relativt bra förutom att det blev ryckigt, inte tillräckligt många fps antar jag. Jag har undrat varför, jag tyckte jag ställde in alla inställningar på "best" och "highest"; här kanske svaret finns. Om det inte är studions fel, förstås.

Det är riktigt uselt om det är firewireportarna som inte hänger med, speciellt eftersom PowerBooksen marknadsförs som snudd på bärbara Hollywood-studios!

Om din Firewire känns långsam kan det vara datorns interna hårddisk som krånglar jag råkade ut för det men fick den utbytt och ny fungerar den bra.
Det gäller G4 TiBook

• Medlem
  • 2001-06-24 01:55

Jo, det är klart... Min HD är ju rätt slö, precis som de flesta PBs HDs. Den funkar i alla fall, kanske inte så bra för video?

Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Jo, det är klart... Min HD är ju rätt slö, precis som de flesta PBs HDs. Den funkar i alla fall, kanske inte så bra för video?

Men om man testar att den är snabb nog för det man ska göra så borde inte HD´n ha något med saken att göra. Och varför skulle då Powerbook G3 ha snabbare HD än Powerbook G4? Det begriper jag inte.

Dessutom så var det inte min PB som kändes långsam utan en slags konsensus från diverse Usenet grupper som en PB G4 ägande kompis till mig läst om.
"PB G4´ans firewire långsammar än PB G3 dito" var tesen, alltså inget gemensamt.

• Medlem
  • 2001-06-24 22:27
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke Byström:
Men om man testar att den är snabb nog för det man ska göra så borde inte HD´n ha något med saken att göra. Och varför skulle då Powerbook G3 ha snabbare HD än Powerbook G4? Det begriper jag inte.

Dessutom så var det inte min PB som kändes långsam utan en slags konsensus från diverse Usenet grupper som en PB G4 ägande kompis till mig läst om.
"PB G4´ans firewire långsammar än PB G3 dito" var tesen, alltså inget gemensamt.

Att G3ans HD skulle vara snabbare än G4ans är det väl ingen som påstått i alla fall? Jag tänkte mest högt, undrar varför videon blev ryckig. Jag ska testa vidare vid tillfälle!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-28 09:46

Jag har också stött på problem med att just videoredigering har strulat en del på
PB G4´or (drop frames m.m). Faktum är att jag inte tror att det är FireWire porten i PB G4 som är flaskhalsen, utan i de allra flesta fall på FireWire diskarna. De flesta diskarna pallar inte att få ner en DV ström och lagra denna samtidigt på disken då den måste passera FireWire controllern i datorn.
Har testat att utrusta en PB G4 med ett FireWire PC-card från Pyro, och delat upp så att DV strömmen från videokameran går igenom det kortet och firewire disken gå på den interna porten på PB G4 och vise versa. Det funkade utmärkt med kameran på pc-card kortet, men inte tvärt om.

Den nya generationens FireWire diskar från t.e.x LaCie (släpptes för ca 3 veckor sedan i sverige) ska i teorin vara dubbelt (!) så snabba som föregående modeller.
Då kan man ju tycka att de bör gå att köra
både en DV stream och disk på samma port utan problem.. Någon som hunnit testa detta ?

// kimmo

• Oregistrerad
  • 2001-06-28 12:00

Videoredigering på min PB Ti/500 funkar bra, jag använder en maxtor 80 GB Firewiredisk, kopplar kameran i den. Maxtor disken är "bara" en 5400 rpm, men snabb ändå.

Jag tror att de flesta droppade rutor befinner sig inom den första sekunden av DV-importen. Detta har ju liten betydelse om man ser till att börja varje klipp någon sekund innan det material man behöver och sedan redigera bort det "dåliga."
I FCP skall man koppla bort varningen för "dropped frames" om man gör "batch capture".

1
Bevaka tråden