- Rickard A
- Medlem ●
- Västerås
- 2006-12-01 20:34
Ursäkta om något av det jag nu kommer skriva låter hårt men alldeles nyss hände en sak som gjorde mig riktigt upprörd.
Så här är det. Jag och min sambo köpte nyligen en större bil och håller nu på att sälja våran "lilla" bil. Inget märkvärdigt med det. Vad som dock gör mig är upprörd är att vissa som svarar på annonsen verkar helt j-a dumma i huvudet.
- Dels har vi folk som bara verkar sitta och massmejla på annonser som ren hobby. Det är inte intresserade av köpa utan är bara ute efter bilder eller att ta upp andras tid. De mailar och är jätteintresserade men när man svarar på deras frågor får man aldrig svar. Hur svårt kan det vara att kort meddela att man inte längre är intresserad?
- Härom dagen ringde en tjej och sa att hon var i akut behov av en bil och undrade om de kunde få komma över och kolla på bilen. Visst kunde hon få det. Hon skulle komma redan dagen efter på eftermiddagen. Jag skyndar hem från jobbet och städar bilen. Kommer hon då? Hör hon ens av sig? NEJ! Inte ett knyst varken den dagen eller någon dag efteråt. Anser folk att deras tid är mer värdefull än min när man beter sig så? Hur svårt är det att iaf skicka ett mail eller ett litet SMS och säga att man inte kommer?
- Värst av alla var ett riktigt j-a pucko som mailat under några dagar och ev skulle komma över i helgen och kolla. Först bjöd hon lågt och sa att hon inte kunde lägga mer på en. Budet var väl lite lägre än vi först tänkt oss men blir vi nu av med den snart kan det vara värt det. När vi svarar att budet är ok håller hon helt plötsligt på att köpa en en annan bil som är i stort sett likadan men med något större motor. Den skulle kosta ca 10000kr mer så helt plötsligt var pengar inget problem!! Sen mailar hon tillbaka och är ändå intresserad av våran bil. Jag förklarar då att eftersom vi har billån kvar att betala bör vi för hennes skull göra upp köpet hos Volvo (där vi tecknade lånet) och lösa allt där så de kan bli ägare direkt. (Så länge man har skuld kvar kan inte bilen byta ägare. Det är eftersom bilen är säkerhet för lånet.) Man är som ägare skyldig att reda på sånt själv innan man köper. Visst hade vi kunnat gjort upp affären ändå och vi sen fixat lånet efteråt men det är inte så man ska göra. Jag informerade henne för hennes egen skull. Efter någon dag vi bestämt att göra affär till helgen svarar hon:
"Under dessa förhållanden förändras budet till 50000kr." (Vilket är en sänkning med mer än 10000kr.)
Vilka förhållanden? Billån? Hon kan inte ha någon koll på hur saker och ting fungerar. J-a tröttmössa! Här bestämmer man pris och tid och meddelar andra som hört av sig att bilen sannolikt blir såld i helgen och så ska hon börja strula! Fy tusan vad sur jag blev. Jag svarade bara kort att hon kunde glömma allt. Inte så proffsigt kanske men jag har bättre saker för mig än att tjafsa med strulpellar.
Snart lämnar jag bilen olåst och hoppas nån snor den eller säljer till en bilfirma med förlust för jag orkar knappt hålla på längre. Har inte tid att prata och diskutera med massa pappskallar dagarna i ända.
Är det alltid så här när man säljer bil?