Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 7.0

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En realtids chat där man kan logga in med AdiumX eller iChat, där man kan chatta i olika ämnesgrupper! Typ Mirc system som både är Webbaserat via Safari eller Firefox och ett helt fristående som inte behöver safari utan endast en klient typ AdiumX, MSN, aMSN eller iChat

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 21:22

Möjlighet att göra sin avatar till en klickbar logga för sin sajt/ länk till egen sajt under statuset på varje inlägg - för Pro, eventuellt Plus-medlemmar?

Jag skulle väldigt gärna se att radannonserna flyttas ut ur forumet. Fördelen skulle vara att man skulle kunna ha fler fält för varje annons. Då skulle man kunna söka bland annonserna och även söka efter t ex pris och geografisk plats. Programvaran som hanterar annonserna skulle kunna hämta användarinformation från 99Mac-databasen, men lagra annonsinformation i en egen tabell.

Helst skulle jag se att alla medlemmar kunde redigera sina egna inlägg, men om det inte skulle gå igenom ser jag det som en rätt bra kompromiss. De flesta klagomålen som jag har sett har behandlat just möjligheten att ändra i annonser vilket jag tror i längden inte är ett jobb man bör lägga på moderatorerna.

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-12-03 16:47

Fullt RSS-stöd så man kan få mer än bara rubrikerna i sin mobils RSS-läsare. Kanske 99mac podcasts? Satsa mer på produkttester! (jag kan anmäla mig som frivillig skribent/testare)

/JLo

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-03 17:14
Ursprungligen av Oxygenic:

Fullt RSS-stöd så man kan få mer än bara rubrikerna i sin mobils RSS-läsare. Kanske 99mac podcasts? Satsa mer på produkttester! (jag kan anmäla mig som frivillig skribent/testare)

/JLo

Jag hänger också på. Kan skriva och testa..!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-12-03 16:52

Jag tror att det finns olika behov efter vad man använder 99mac till. Ex om man vill delta i diskussionerna kanske man vill veta vilka trådar som det diskuteras mest om eller om man vill lösa problem vill man främst hitta en lösning till det problem man har.
Och det som jag vill belysa här är just problemlösningarna.

Jag använder 99Mac ofta som kunskapsbas. Därför tycker jag det viktigt är att man på något sätt kunde ta tillvara alla goda lösningar som finns.

När man söker så kanske man finner flera trådar med samma problem men man har kanske inte meddelat hur man löste problemet.
Och sedan finns det också frågor som det ej verkar finnas någon lösning på, tex få svar eller av inget. Dessa skulle på något sätt uppmärksammas.

Det skulle vara något system där man kan märka tråden på något sätt att en lösning har lämnats och att den är en riktigt lösning.

Ursprungligen av boma:

Jag gillar solved-knappen som finns i vissa forum. För de som inte redan vet är det en knapp som trådskaparen kan kryssa i det inlägg som hon tycker besvarar trådens fråga. Man kan sedan lätt se i trådlistningen om frågeställaren har fått svar på en fråga.

I problemtrådar man kanske skulle ha fler fält som man fyllde i typ, OS, modell, version m.m. Då hade det blivit lättare att söka efter just ditt problem och inte en lösning som fungerar under andra förutsättningar.

Hur man skall göra detta vet jag inte riktigt ännu, dvs ingen lösning.

Senast redigerat 2006-12-03 17:13

Tydligare markering av åldern på trådar. Ofta kan man se hur en urgammal tråd har väckts till liv igen och ofta då på grund av att den som gjorde uppvaknandet inte såg hur gammal tråden var. Kanske borde trådar i vilka det inte gjorts inlägg i på säg ett år markeras med en egen färg eller rent av låsas.

Misstag kan göras även av moderatorer(se inlägg #20): http://www.99mac.se/mac-os-9/502-var-aer-sv-9-2-a.html

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-04 13:09

Låsas kanske den inte skulle men att det kommer upp ett meddelande typ "Observera att tråden du tänker posta i är mer än ett år gammal, risken är stor att du inte kommer att få svar."

• Oregistrerad
  • 2006-12-04 22:15
Ursprungligen av Creops:

Låsas kanske den inte skulle men att det kommer upp ett meddelande typ "Observera att tråden du tänker posta i är mer än ett år gammal, risken är stor att du inte kommer att få svar."

Jag tycker att det skulle vara bättre om det syndes i GUI:t istället, mha trasiga och krackelerade knappar som hänger på sniskan eller med en bakgrundsbild tagen från Pompei.:cool:

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Misstag kan göras även av moderatorer(se inlägg #20): http://www.99mac.se/mac-os-9/502-var-aer-sv-9-2-a.html

Det var inget misstag. Det var ett tillägg till 99Mac som kunskapsdatabas och ett väl genomtänkt experiment för att se om någon annan skulle svara.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det var inget misstag. Det var ett tillägg till 99Mac som kunskapsdatabas och ett väl genomtänkt experiment för att se om någon annan skulle svara.

Jahaja du men då kan man ju verkligen ifrågasätta hur kunskapsbasen ska vara utformad. Det visar förstås också ytterligare ett behov av den där knappen "Solved" som någon snackade om tidigare och i och med att frågan är löst så borde nog tråden låsas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 15:20

Möjlighet att kunna påbörja ett inlägg, spara det och komma tillbaka senare, skriva klart och posta.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-12-04 15:10

Under forum menyn hogst upp skulle jag vilja ha en lank till: Visa inlägg skrivna av kainen. Sa jag kan ga tillbaks och se de tradar jag senast har skrivit i istallet for eller som kompliment till de tradar jag skapat sjalv.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-04 16:04

Nej, nej, och nej! En knapp som säger: "Visa inlägg skrivna av boris91"

Myycket bättre så.

Jag vill kunna citera smidigt i snabbsvarsrutan a la ajax. En profilsida med lite mer communitystuk hade varit trevligt med, phpBB-layouten känns rätt gammal.

Men nu så är det ju inte phpBB-layout, utan vBulletin.
Sådeså.

Jag tycker inte att det ska bli communitystuk över 99mac, det finns så många sådana sidor att det räcker och blir över.

Ursprungligen av ztaafen:

Jag tycker inte att det ska bli communitystuk över 99mac, det finns så många sådana sidor att det räcker och blir över.

Nej, jag menade bara själva layouten på profilsidan. Något lunarstorm för macanvändare vill jag verkligen inte ha. *kräkas*

Jaha.
Det skulle kanske kunna vara något, i så fall.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 11:55

Startsida med summering av alla nya diskussioner! (Varje kategori kan ju också ha sin egna startsida.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 15:25

En annan sak ni kan fixa är att göra navigeringen lite intuitivare.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 18:53

Får då och då upp följande meddelande när jag kollar någons användarinfo "This user has not registered and therefore does not have a profile to view.". Uppdaterar sidan en eller några gånger och helt plötsligt så kommer profilen upp...

Min önskelista:

• Bättre navigation. Det blev jobbigare i v6 än det var i v5. Dumt, kan man få tillbaka en enkel navigation vore det guld värt.
• Enkla signaturer vore inte helt fel.
• Ingen grå ram runt avataren.

Finns mer att önska, kommer nog på mer efter hand.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 20:03

Skapatdatum på alla trådar. Nu finns det bara datum på senaste inlägg.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 22:30

Återinför wikin och behåll den!
Två gånger har ni startat en wiki. Två gånger har jag och många andra jobbat mycket hårt med att skriva pedagogiska artiklar. Två gånger har allt arbete plötsligt tagits bort utan förklaring.

Vad hände? Ni lanserade ju wikin väldigt storartat, med tävling och allt (som jag förresten vann en iPod shuffle i). Sen en dag var sidan inte där bara.

Under den korta tid som wikin fanns, använde jag den otroligt mycket. Flera gånger i månaden hänvisade jag t.ex. folk till artikeln [wiki]Reparera skivbehörigheter[/wiki], vilket var så otroligt mycket bättre än att behöva skriva förklaringen varje gång. Inte bara i diskussioner på 99mac var det praktiskt, utan jag skickade även länken till många andra personer som behövde förklaringen. Och väldigt ofta länkade jag till de små artiklarna [wiki]cmd[/wiki], [wiki]skift[/wiki], [wiki]eject[/wiki], etc - så att man slapp alla de där frågorna "ursäkta en nybörjare men vad är cmd?".

Senast redigerat 2006-12-06 23:06
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-07 13:50

Skulle ju vara fint om mitt ™ funkade i nya versionen. Nu om man kollar på min profil kommer en annan människas profil fram, nån som bara har "Cat" som nick. Det är inte jag inte, jag heter "Cat™". Sådeså!

Min profil är också fel sedan länge tillbaka.. Enligt denna så bor jag i Norrköping och har 0 inlägg

Vissa knasiga krumelurer, som tex åäö och trademark-symbolen mfl fungerar inte i som användarnamn. Det är en bugg i VBulletin - tror inte att 99Mac kan laga den.

Jag är inte helt insatt så jag kan inte svara exakt. Men problemet med profilerna tycks bero dels på hur vBSEO skriver vänliga URLer och hur servrarnas lastbalansering är synkroniserad. För en tid sedan gjordes ett försök att åtgärda problemet genom att inkludera användar-ID i URLerna till profilerna, men det lyckades inte riktigt. En lösning vore kanske att helt stänga av vBSEO för URLerna till profilerna.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-08 10:30

Det har pratats lite om sökfunktionen och där har jag också en önskan:

När man söker på något och får träff i en tråd som kanske innehåller 15 sidor, så får man sitta och klicka sig fram sida efter sida för att hitta ordet/diskussionen man letar efter.
Bra vore om man kommer direkt till den sida i tråden som innehåller det ord man har sökt på. Eller åtminstone att man kan välja att hoppa direkt dit.

Bevaka tråden