Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic på 10.3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är någon bekant med att köra program under Classic med 10.3?
Funkar det bra? Blir det segt? buggigt?
OCH framför allt, kan man installera OS 9 på samma skiva som 10.3 eller måste de ligga på separata diskar, eller partitioneringar?:tveksam:

Det funkar bra, du kan köra Classic på samma disk/partition som OS X. Dom flesta program fungerar ok, men man kan råka ut för lite problem med uppdatering av grafik, med mera.

Det var länge sedan jag körde Classic under OS X, men det går alldeles utmärkt med det mesta. Både under 10.3 och 10.4. Det blir lite segare (vi talar dock inte i stil med emulering) men inte mer buggigt än vad Classic är då man kör det fristående. Jag tror aldrig att jag varit med om att något kraschat i Classic för mig.

OS X och Classic (OS 9) är helt olika operativsystem, de är inte ens släkt med varandra. Du kan placera Classic var du vill och det fungerar utan att det blir något problem mellan OS X och OS 9. De rör inte varandra. Om du vill kan du till och med flytta systemmappen och programmappen för Classic till en egen mapp som du bestämmer var den ligger om du vill ha lite ordning över var allt finns. Men de flesta brukar låta de mapparna ligga direkt på startskivan tillsammans med systemmappen för OS X och det är inga problem.

Tack för det!
Dock undrar jag fortfarande;
Jag försökte installera 9.1 på en iMac G3 med 10.3 och fick meddelandet "kan inte installeras på denna dator"(?) Den startade ju ändå från CDn? Jag drog därför slutsatsen att det ändå krävdes separata diskar. Har du någon förklaring?

Exakt vilken iMac G3 är det? Den sista modellen av iMac G3 krävde som lägst Mac OS 9.2.1.

Det är denna:

Datormodell: iMac
Typ av CPU: PowerPC 750 (22.15)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 500 MHz
L2-cache (per CPU): 256 K
Minne: 320 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.1.7f4
Serienummer: VM1482KHLUJ

Det var OS 9.1 som följde med till den iMacen, men har du kanske fel skiva ändå? Använder du den som följde med datorn?

• Medlem
  • 2006-12-11 21:44

Måste man inte instalera OSX med "drivrutiner" eller nåt för Classic för att det ska fungera?

För övrigt vill jag hålla isär Classic och OS9 lika lite som jag vill hålla isär Virtual PC och Windows.

En gissning är att hårddisken kan vara formaterad utan stöd för OS 9. Då går det inte att starta på OS 9-CDn och installera. Däremot borde det går att installera om man har startat i OS X, stoppar i OS 9-CDn och kör installationen rakt av bara.

Men det borde ju inte heller gå eftersom installeraren är ett Classic-program.

Det gick inte att installera från start med OS X heller, men grejen är den att det i n t e var skivan som földe med datorn, det var från en något äldre iMac, jag trodde det skulle funka, men det är kanske det som är problemet då....det gick bra att starta från skivan, men inte att installera.

1
Bevaka tråden