Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-videokamera, men vilken modell?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart jul, ungarna växer och det slutglitiga motståndet mot att se ut som en japansk turist är nedkämpat.
MAO: dags att köpa videokamera.

Kraven är följande DV eller mini-DV. Med digital in/out möjligen även analog in. CCD upplösning mindre viktigt. Ska fungera smärtfritt med macen, ha bra kvalitet och gärna stå sig ett par år.
Sony, JVC eller Panasonic?
Priset är inte avgörande, om det är motiverat lägger jag gärna på ett par tusenlappar.

Tacksam för alla tips och synpunkter. Någon nackdel att köpa direktimport?

[ 09 December 2002, 21:24: Meddelandet ändrat av: Plisken ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 22:04

Bäst valuta för pengarna får du för en Canon XM2.

Men den kostar där efter.

Så prisnivå är lättare att hitta rätt till dig!

[ 09 December 2002, 22:05: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 22:07

Själv gick jag efter Apple´s kompabilitetslista för FinalCutPro och köpte mig en Sony. Avskräcktes dock från miniDV, då jag inbillade mig att vanlig DV var bättre, så det fick bli en TRV-modell. Varför dom ska trycka in Bluetooth och sånt förstar jag inte, men det kanske klarnar om några år:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 12:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
Själv gick jag efter Apple´s kompabilitetslista för FinalCutPro och köpte mig en Sony. Avskräcktes dock från miniDV, då jag inbillade mig att vanlig DV var bättre, så det fick bli en TRV-modell. Varför dom ska trycka in Bluetooth och sånt förstar jag inte, men det kanske klarnar om några år:)

Håll dig bara undan MicroMW formatet från Sony om du tänkt dig att göra något vettigt med det. De kamerorna komprimerar direkt i mpeg-2 och om man ska plocka in det på datorn och komprimera om det efter att ha jobbat med det är det inte så rolig kvalitet längre. Under Os9 gick det överhuvudtaget inte ta in heller, stödde inte MAc. Vet inte hur det är med OsX dock. Jag skulle kolla på Panasonic MX500, verkar väldigt bra. Tar dessutom 3Mb stillbilder. Kostar dock runt 20 inkl. moms.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 13:18

3CCD och optisk bildstabilisator tycker jag är ett måste. MX500 ifrån Panasonic har jag dock inte testat, medans Canon har jag mycket gott att säga om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 22:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
Avskräcktes dock från miniDV, då jag inbillade mig att vanlig DV var bättre

Det finns olika format så som DV, DVCAM och DVC Pro. MiniDV är namnet på den lilla kassett man kan använda i alla tre typerna av kameror. De flesta konsumentkameror på marknaden är DV.

edit:rättelse av info

[ 10 December 2002, 22:33: Meddelandet ändrat av: Earth ]

Jag rekomenderar gärna SONY PD 150, lite för att dess robusta XLR-ingångar för ljudet samt sändare & motagare och bateritiden på stora bateriet som är 9 timmar är inte ett minus... vidvinkel tillsatsen är bra. Nakdelen är att man inte kan byta optik. Vi på SVT i Göteborg köpte väl ca: 8-10 sådana som vi är tämligen nöjda med. Spelar hellst in i DVCam och inte DV. Får plats 42 minuter på ett 60 minutersband då man kör DVCam.

  • Medlem
  • 2002-12-11 00:07

Jag rekommenderar Sonys kameror i första hand, de kostar lite mer men har mindre FW krångel. Sonys PC-serie har riktigt bra bild numera för att vara 1-chippare. Canon har lite mjukare och varmare bild än Sony och XL-1 är den enda under 50k med riktig optik att köpa till men är väl onödigt dyr för hemmabruk. JVC brukar ha bra bild och många finesser till ett lågt pris men jag har aldrig testat dem med mac, funderar själv på att köpa kommande prosumer modell med MPEG-4 broadcaster (om det nu inte innebär MS MPEG-4). Panasonic DV vet jag inget om.

1-chipparna har oftast bättre ljuskänslighet (större CCD:er) 3-chipparna har bättre färgåtergivning men är dyrare.

Enda skillnaden mellan DV-Cam och miniDV/DV är bandhastigheten, alltså mindre chans för bandskador/störningar med DV-Cam men exakt samma bildkvalitét. DVC-Pro är en bastard som har bra bildkvalitét men mycket dålig kompabilitet.

Skulle jag köpa privat hade jag letat efter en begagnad Sony TRV som inte har rullat yrkesmässigt eftersom de små videohuvudena slits fort och är dyra att byta.

prosumer ska ha standard MPEG4.

  • Medlem
  • 2002-12-11 10:37

Christopher:

Har du kollat på den JVC kameran, eller rättare sagt har du sett kvalitén på streamingen? (Jag har läst att den ska ha vanlig MPEG-4 men i en pdf stod det att MS player krävdes för att spela upp videon, låter lite MS varning...)

Tack för alla tips. Jo, man får ju onekligen vad man betalar för, men det finns oftast en smärtgräns, för mig ligger den på 16-18´ kanske...

Har fastnat för Sony. Någon som har erfarenheter av TRV 50? Är den verkligen 5000 kronor bättre än TRV 25?
Ett annat alternativ är Sonys PC120.

Är tackam för alla synpunkter på dessa kameror. Vad behöver jag för att koppla in kameran till en G4 med firewireanslutning?

S Plisken

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 11:52

Sony är bra. Fast du betalar överpris för namnet. Kamerorna är minst 30-40% för dyra om man jämför med konkurrenterna.

Jämför gärna med Canons produktutbud så ser du hur mycket mer du får för pengarna!

  • Medlem
  • 2002-12-11 17:06

JVC MPEG-4 kameran streamar med MS MPEG-4, men tydligen med en smart uppbyggnad där encodern får bildsignalen innan DV komprimeringen. Lägre latency än i "vanliga" MS-encoder.

Hm, får vänta på ngn annan kamera dårå.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 17:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
Vad behöver jag för att koppla in kameran till en G4 med firewireanslutning?

S Plisken

Inget förutom just firewire-kabeln. iMovie eller FinalCut Pro kommer sedan hitta kameran och du kan börja inloggningen av material för redigering. Vill du kunna lägga tillbaka det redigerade materialet måste kameran stödja Dv-in.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
Har fastnat för Sony. Någon som har erfarenheter av TRV 50? Är den verkligen 5000 kronor bättre än TRV 25?

Är tackam för alla synpunkter på dessa kameror. Vad behöver jag för att koppla in kameran till en G4 med firewireanslutning?

Jag har en TRV 25. (Jag är ren amatör vad gäller att filma kan jag säga med en gång. Fotograferar mycket på konserter och sånt.) Kameran gör väl ungefär vad den ska vad gäller att filma, men den var inte det lyft för filmandet som jag hoppats på. Digitalkameran lyfte stillbildsfotograferandet till oanade höjder, digitalfilmandet är mest ett "jaså" än så länge.

Prata med Macen går som en dans. Det är bara att koppla in och be iMovie (eller Final Cut, men jag nöjer mej med iMovie än så länge) att hämta från den.

Massor av disk behöver man, och jag kan inte på något sätt räkna ut hur jag ska spara mina filmer som MPEG eller QuickTime utan att det ser ut som skit. Standardförslagen ger riktigt risiga filmer fast orginalfilmen ser fin ut. Det känns som om mina filmer ska arkiveras på sina DV-band och ingenting annat. Lite trist, jag har inte lyckats göra nåt som ens kan ligga på nätet som kul småklipp eller på CD. Varken lättare eller bättre än min gamla VHS-C-kamera för sån användning. Snarare sämre, för överföring och kodning tar mer tid trots snabbare dator.
Fundera inte ens på att använda kameran till stillbilder. Sony skryter med 1 megapixel, men jag har aldrig tagit en stillbild som har kvalitet motsvarande mer än 1/4 (och stillbilder är jag bra på)! Jag är inte chockad över detta, jag vet att videokameror är bäst på att filma och stillbildskameror är bäst på stillbilder, men här är det fråga om bilder som om man har tur kan användas på nätet, i litet format, sådär 300-400 pixlar brett.

Det verkar som om det kan finnas en del punkter där TRV-50 kan vara bättre, men de största problemen är nog bara jag som inte kan knepen än. Kanske.

1
Bevaka tråden