Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla på tv i nya iMacen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-01-14 11:19

Går det att kolla på tv i nya iMacen?
Finns det några adaptrer eller dyl.?
Tänkte att man kan ha den i köket och slänga den fula tv´n!

• Medlem
  • 2002-01-14 11:49
Citat:

Skapades ursprungligen av: Migge:
Går det att kolla på tv i nya iMacen?
Finns det några adaptrer eller dyl.?
Tänkte att man kan ha den i köket och slänga den fula tv´n!

Jag skulle bli förvånad om det inte finns en FireWire adaptor, men den praktiska nyttan går mot noll.

Jag avnvänder idag Eskape Labs MyTV (USB) på min nuvarande iMac, fungerar fint, fungerar med all säkerhet också på nya iMacen.

En liten sak att tänka på dock. Nya iMac saknar mikrofoningång, det innebär att du antingen får skaffa det lilla USB-tillbehöret iMic eller ansluta en liten högtalare direkt till MyTVs blå låda. En OS X-drivrutin är på gång.
http://www.eskapelabs.com

Varför gör man som apple har gjort här med en inbyggd mikrofon men inget uttag? Jag kan inte förstå.....

En Formac Studio funkar också bra om man både vill titta på TV och redigera analog video via FireWire

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

• Medlem
  • 2002-01-14 16:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Varför gör man som apple har gjort här med en inbyggd mikrofon men inget uttag? Jag kan inte förstå.....

Det är billigare? Eftersom det inte är bättre, får man utgå från att det är billigare. Eller mindre, men det borde inte spela så stor roll...

Antagligen sparar dom några kronor, men speciellt mycket kan det ju inte vara. Ibland är jag rädd att det helt enkelt är ett "politiskt" beslut från Apples (läs: Jobs) sida. Som att inte iBooken kan bildskärmsduplera, utan bara spegla (vilket är för att TiBooken ska ha ett visst övertag).

Vissa tror att den nya iMacens systembuss på 100 MHz (istället för 133 som i powermacarna) är precis samma sak, alltså nåt som Apple gör på pin tji, och inte baserat på att det ger högre pris, mer värme eller några andra faktiska skäl.

Hur många fps ger dessa usb-tv-tillb? Tänkte ha min gamla iMac rev A som tv....

PAL = 25 fps

Eskape-Labs släppte idag en tidig alfaversion av sina drivrutiner för OS X, jag fick det inte att fungera, har i och för sig inte lagt ned någon tid på problemet. Möjligen, och troligen handlar det om att Pal inte stödjs ännu, kommer säkert snart.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-17 08:04

OS X drivisarna fungerar bara med Amerikansk TV (NTSC), eskapelabs har inte hunnit med PAL ännu!

Notera också att drivisarna inte ens är i beta ännu, utan ligger ännu i alpha.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Antagligen sparar dom några kronor, men speciellt mycket kan det ju inte vara. Ibland är jag rädd att det helt enkelt är ett "politiskt" beslut från Apples (läs: Jobs) sida. Som att inte iBooken kan bildskärmsduplera, utan bara spegla (vilket är för att TiBooken ska ha ett visst övertag).

Vissa tror att den nya iMacens systembuss på 100 MHz (istället för 133 som i powermacarna) är precis samma sak, alltså nåt som Apple gör på pin tji, och inte baserat på att det ger högre pris, mer värme eller några andra faktiska skäl.

Visst är det så att Apple medvetet gör både iMacen och iBooken lite mindre kompetent när det gäller vissa saker. Det har nog inte något med att spara pengar att göra utan är enbart för att särskilja datorerna.

Det skulle ju vara otroligt grymt om både iBook och nya iMac kunde skärmdubblera (med högre upplösning), men då skulle ju dom inte få sälja lika många PMs och PBs...

Verkligheten är tråkig ibland!

USB tv-adaptrar ger max 320x240 25fps. USB klarar inte högra hastighet. Iaf inte de jag provat. Däremot får man PAL med PCI tv-kort.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-18 07:43

MyTV ger 384*288@25fps vid PAL system. Många gånger hänger man upp sig vid pixelupplösningen, man ska alltid tänka på att 320*240 i bra kvalitet ger bättre bild i fullskärm än 768*576 med dålig kvalitet.

Helt klart, tycker det blir sevärd bild med USB-tv. Ska man använda bilden till någe annat, tex OCR så blir det för dålig bild tyvärr.

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-01-18 08:24

Kul att veta att det finns lite alternativ.
Det som inte framgår av alla svar är om TV-bilden visas
i helskärm eller om det blir ett fönster runt bilden typ a la QuickTime.
Men jag misstänker att den möjligheten är självklar.

Även fast den praktiska nyttan inte är hög så är det läckert
som få att ha iMacen även som frukost-TV på den platta skärmen
som "ser ut att sväva". Mest för att imponera :eek: på
trångsynta bakåtsträvand PC-polare.

Vet ngn om det finns en slags "multi-usb-box" typ: Usb tv och tv ut, både till att titta på tv på datorn och kunna koppla datorn till tv´n?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-18 15:43

Det går att köra både i fönster och i fullskärm med alla USB videoadaptrar jag har provat.

EskapeLabs har en USB videoadapter med både linje in och linje ut som heter MyVideo. Ger mycket bra kvalite på video ut till TV, men filmen måste konverteras till Eskapes MJPEG-format för att få full hastighet. Det går också att spegla Macens bildskärm som den är men då blir det typ 1 bild/sekund.

1
Bevaka tråden