- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag har en liten fråga. Hur kör man vanliga VST-plugins och VST Instruments under Logic 5.5 Platinum i OS X?
Jag har dragit in en bunt med mina gamla vst-pluggar i en VSTPlugins map i logic 5.5-foldern men inne i programmet är vst-pluggarna nowhere to be found...
Några förslag?
Och, fråga 2, någon som vet om Emagic kommer lägga ner utvecklingen för OS 9 helt och hållet? Det känns ganska troligt? Jag stör mig fett på att det är så få 3:e-partsprogram som stöder OS X än, typ Stylus/Atmosphere/The Grand/Virtual Guitarist osv, men samtidigt är ju OS X så lovely så man vill gärna köra det. Men det är inte helt kul när man inte kan använda sina vst-grejor :/
Så du har äntligen hittat hit asså.. nice
Mitt svar på din fråga: Jag tror inte att emagic ens funderar längre på att implementera VST-stöd till OSX. Men nåt som jag vet iaf är att Spectrasonics sitter just nu (kanske inte precis nu såhär på en söndagkväll.. men ja skulle inte bli förvånad) med ett par backar cola och kodar på audio unit-versioner av deras pluggar. Dom är schemalagda till att släppas redan nu i första kvartalet.. så vänta lite så kan du börja använda dina pluggar igen.. du kan väl multiboota mellan OS9 å OSX tills vidare?
Steinberg tror jag inte direkt kommer ha så bråttom med att porta sina pluggar till audio units..
Skaru me å ta ett par bira?
Nämen tjenare lantis
Okej, men borde det inte finnas någon typ av vst2audio-unit konverter.app-mojs?
Jag måste ha Altiverb! mmm.. mumma..
Hur menar du "multiboota" mellan os9 och osx?? Jag kan ju köra classic-miljön i OSX men jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa mig att få vst/vsti i Os X? Jag kan, vad jag vet, inte boota rent OS9 och köra gammal logic där...
Skulle iofs kunna installera os9 på min disk när jag får den av dig
Logic kommer inte stödja VST-pluggar / instrument. Emagic tillhandahåller någon form av kompileringsverktyg till utvecklare så de kan tjoffa in sin VSTi-programkod och få ut en AU-plugg av det. Däremot så tror jag användaren mest får köra AU-pluggar nu om han / hon vill jobba i OS X och vackert vänta på att fler och fler prylar blir överförda till det nya, mer optimerade formatet. Annars lär alternativet att köra nya Logic i "nian" finnas kvar ytterligare något år eller så kan jag tänka mig.
Hehe. Grejen är väl att det här med att ta fram ett helt nytt OS, med allt vad det innebär, är ett mastodontprojekt utan like. Så att OS X ändå är så komplett som det är idag (=fullt användbart egentligen, inklusive applikationer) är rätt häftigt. Men det är ju lite nybyggarkänsla över det. Alla bekvämligheter finns inte än, men de som finns funkar redan bättre än allt man sett förut. Typ.
EMP100 är en riktig kanonmaskin... Körde en tillsammans med min gamla D-20. Fick den att låta riktigt bra!
Håller med om att en VST 2.0->AU wrapper borde ligga bra till just nu. Det finns ju företag som har erfarenhet av wrappers sedan tidigare. Typ VST - DXi.
Vad händer när man kör en wrapper egentligen? Kan man styra alla parametrar på samma sätt fortfarande? Blir det någon form av latency pga den extra plugen etc?
Är helt grön på detta men hoppas det blir aktuellt nu i Logic.
Hälsar,
D.
Hmmm. Låter bra det med. Jag som har haft starka funderingar på att överge Creamware STS samplers för Halion. Som det är skrivet ovan, Steinberg lär ju inte släppa VST plattformen i första taget.
Jag har en liten skum magkänsla kring OS X och musik just nu. Har alltid kört Cubase tidigare men nu verkar inte Steinberg ha fått koll på OS X koden ordentligt enligt vad jag hört. Har tyvärr inte kunnat prova själv då jag i mitten av november beställda uppgraderingen på Cubase av Fitzpatrick men ingen lycka hittills, trots påminnelser.
Köpte därför Logic som jag kommit in i lite men EXS24mkII verkar inte riktigt vara samplern för mig. Det är svårt faktiskt. Helst skulle jag vilja ha Cubase uppgraderingen och kunna köpa Halion för OS X också men det ser lite mörkt ut på den fronten. Hmmm.
Det blev ett långt utlägg oom mina personliga problem det här. Hehe
D.
Förslag: Ägna ett par timmar åt att sätta dig in i EXS så kommer du säkert börja gilla den. Bättre kombination än Emagic Logic och MacOS X har jag svårt att tänka mig. Snart kommer ju "sexan" också, den verkar i sanning helt fantastisk.
Hur ska jag göra för att köra Logic 5.5 (5.4?) i OS9? Kan jag installera ett OS9 på samma disk som jag kör OSX ifrån lr måste jag sätta in en ny disk, alternativt partitionera upp min disk?
Och... hur funkar XSkey i OS9? Samma sätt, kan man även köra Logic 4 med den?
Dennis: En sån wrapper kommer skapa en liten latency.. hur mycket vet jag inte riktigt.. men inte mycket iaf.
Sen styra parametrar osv.. det beror på hur stora skillnader det är mellan de olika formaten.. iom att dom båda är utvecklade för samma syfte så borde det inte va nå större problem. Nån liten feature kan försvinna men går nog att emulera på annat sätt i värsta fall.
Undrar om nån börjat göra en sån ännu.. rätt nice grej att koda för att få in lite extra slantar.. men då måste man ju sätta sig in i båda formaten ordentligt.. en vst-host som översätter alla kommandon fram å tebax är ju ett alternativ.. fast nu kanske det inte är så möjligt att göra en sån till OSX (det är möjligt.. men tar äckligt mycke tid och är troligen olagligt utan hjälp från steinberg).. DXi->VST och åt andra hållet känns snuskigt mycket enklare då (om man håller sig till pc iaf). Ehh.. njae.. känns väldigt osäkert på om det ens är på nåt sätt lagligt att göra en VST->AU-wrapper som det är nu. Nån här som pluggat juridik? . Det är väl värt att kolla lite på.. fast det hade varit mer intressant om jag hade haft en mac
jahopp.. nu babblar jag igen
Funky Bruno: Meningen är att du ska kunna ha MacOS X och MacOS 9 på samma skiva, utan partitionering osv. Operativsystemen kan dela på många filer. Du kan t ex göra någonting i Logic, Photoshop eller Reason, i MacOS 9 och sedan jobba vidare i MacOS X med samma dokument om du så önskar. Eller tillbaks till "nian". Apple har gjort allt möjligt för att det ska vara en mjuk övergång till det nya OS´et. Du kan inte använda XS Key till Logic v.4, men det är bara att installera femman inklusive uppdateringar även i OS 9. Stoppa helt enkelt in en MacOS 9-CD i datorn, starta på den genom att hålla ned C vid uppstart, eller kör igång installeraren inifrån OS X (vet ej om det funkar eller om den kommer be dig starta på CDn). MacOS 9 kommer skapa upp några mappar - tre stycken - på din hårddisk; "Systemmapp", "Applications (MacOS 9)" och "Dokument". En fördel med att du installerar OS 9 utöver X är att X kommer använda OS 9 såsom "Classic" när du kör vissa applikationer. Du kan alltså köra gamla program i MacOS X på detta vis. Musikprogram fungerar inte så bra eftersom de är så beroende av datorn ända ned till systemnivå (ljudhantering etc) men OS 9-versionerna av Office, Photoshop, Skriv text, Shadow IRC, Internet Explorer & Netscape och många, många andra OS 9-program funkar finfint i MacOS X på detta vis. En fördel med att ha OS 9 på en annan partition är dock att du kan välja vilket OS du bootar datorn i genom att hålla ned ALT vid uppstart (du kommer då få se alla bootbara enheter datorn har tillgång till - teoretiskt sett: en Mac med 28 hårddiskar, var och en körandes ett eget OS, kommer visa alla 28 diskarna och fråga vilken du vill starta på). I annat fall använder du bara funktionen "Startskiva" som finns i både MacOS X och MacOS 9. Där väljer du vilken systemmapp datorn ska starta på nästa gång du startar den. Själv kör jag OS 9 för att jag där har Cubase VST, ReCycle, Pro 53 osv. Program jag ännu inte har i OS X-versioner. Jag kör dessutom Reason i både OS 9 och OS X. Mina Reason-installationer delar på alla ReFills, låtfiler, etc, så det är alltså 20 mb extra för att få Reason installerat i båda versioner. Se´n kan jag köra det ReWire-synkat med Cubase i OS 9 eller som stand-alone i MacOS X. Jag jobbar oftast i OS X, men det är skön nostalgi för ett gammalt Mac-freak att även ha tillgång till OS 9. Se´n finns det som sagt en del 9-program som än inte går att köra i X. Mitt favoritexempel är Vocal Writer. Min lilla virtuella kammarkör- och kraftwerklead-resurs.
Vet inte hur jag ska tolka ditt "hehe", du tycker att jag pratar fikonspråk antar jag. Känns dock som om du försöker förlöjliga mig lite genom att skriva "hehe"; om det är något du inte förstår, fråga på ba´! Du kanske sällar dig till Frej, "jag kan 2 saker" (se Off Topic-tråden). Tyvärr så tar det ibland för lång tid att skriva helt på gräsrotsnivå, man förutsätter (kanske lite framfusigt) att ni andra "hänger med" i det ibland teknisk-mumbo-jumbo-aktiga språket. Nöden har ingen lag, ibland måste man bli lite teknisk för att förstå / förklara hur prylarna jobbar. Så funkar i alla fall jag. Har väl aldrig kunna ringa och fråga någon, folk har ringt mig i stället...
PF: Nej för fan! Jag bara garvade åt hur jävla nördiga vi blir ibland vi små musikteknikbögar Så ta inte åt dig, inte mer än jag eller många andra här bör göra i så fall.
Tro mig jag kan lite själv också när det gäller Macar och apps. Texten blev bara rätt kul att titta pä. X antal rader med minst en teknisk term på varje rad. Det är vardagen för oss musiker nu för tiden antar jag. På gott och ont.
D.
Håller med. Det är tyvärr så det ser ut. Och det är så himla mycket information att ta till sig och bearbeta att detta forum t ex inte räcker - jag terroriserar & terroriseras även av ett tiotal vänner så fort vi ses, med ett ton tekniksnack. Ibland undrar man vart världen är på väg. Och hur musik ens blir till. Men som jag sagt tidigare, när jag väl gör musik vill jag vara en oteknisk & imbecill oförstående liten ljudmakare som bara leker...
Jo. Kanske, Fast ibland är det rätt skönt att vara lite teknisk då med. Sitter man med några otekniska personer så missar dom en massa bara för att de inte kan eller vågar testa. Inte alltid men ganska ofta. Så för min del handlar det mest om att försöka lära sig att tänka musik och inte teknik vid skapandet men ändå utnyttja tekniken som vilket verktyg som helst.
D.