Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spectrum mätare...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

I wavelab så finns det en finurlig funktion man kan använda för att kolla vicka frekvenser ett ljud har, en spectrum mätare, där man får upp de olika frekvenserna i små band.

Är det någon som vet om en liknande himla braiga grejj går att få upp i Logic. Eller om det finns nån VST/DX plugg som gör samma sak.

Det skulle vara en oerhörd hjälp för en sån som mig som är väldigt osäker när han eqar. Då kan man ju på ett ungefär se grafiskt vicka frekvenser som har överhanden...

///Nicklas!

http://ourworld.compuserve.com/homepages/NickWhitehurst/cplugs.htm

här finns en som jag använder ibland...
Shareware... Men man verkar få använda den hur länge man vill.

• Oregistrerad
  • 2003-06-01 17:48

http://www.elementalaudio.com/products/inspector/index.html

Den här är också helt ok, och gratis.

Men kom ihåg att lita på dina öron ! Det är inte bara kurvor och diagram som fixar en bra EQ.

Jätte tack för hjälpen...Skall ladda hem och testa genast...

Javisst öronen är alltid bäst, men det är inte alltid lätt. Fast ju mer man övar desto mer lär man sig.

Med de här pluggarna kan man kanske kombinera ögonen och öronen...

Appropå EQ vet ni något bra ställe på nätet där man som novis kan läsa mer om att lägga EQ?

Listan som finns i den här tråden har jag koierat och skrivit ut... Den är ganska bra att kika på ibland.
Mixningsmanual sökes

Tackar, mycket intressant lista.

Testade förresten pluggarna.
Det var precis det jag letade efter och de kommer hjälpa mig i min mixning.

Tur att det finns ett sånt här forum.

• Oregistrerad
  • 2003-06-03 12:29

Personligen så är jag lite skeptisk. En grafisk representation utav frekvenser behöver nödvändigtvis inte ge en vägledning till en bättre mix.....
Jag har själv aldrig provat att "kolla" in mixen på det sättet, men det känns som att man ska förlita sig på sina öron och sin utrustning man sitter med. Referenslyssning är bra i mixsammanhang!

Fast eftersom jag intte har provat någon spectrum-analyzer så kan jag inte säga bu eller bä egentligen.

• Medlem
  • 2003-06-03 13:31

Jag brukar spela in med wavelab, kikar gärna på hur frekvenserna ligger. Ofta har jag en fet baspuckel vi 80 Hz, men med lite omrattning av baskagge och basljud så får jag för det mesta till ett bättre helhetsljud.

Håller med Fleno om referenslyssningen. Senaste låten jag gjorde (daabat) så tog jag några lyssningar på en del Anthony Rother-låtar. Insåg fort några mixmissar som jag hade gjort. Basen låg lite för högt, hihatsen var för diskantskrikiga och för högt mixade, virveln skulle även den sänkas en del.

Väldigt enkelt sätt att få till ett bättre ljud vid mix. Lyssna på liknande musik för att ställa in öronen på vad som är rätt. Kanske bara är jag, men efter ett tag så tycker jag att vad som helst som jag mixar låter bra hur kass mixen än är...

• Oregistrerad
  • 2003-06-03 14:48

Håller med.
Sedan ska man alltid vara medveten om att en professionell mastring gör väldigt mycket för en slutmix.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 14:24

Jag fick med ett Mastringsplugin när jag köpte Cubase VST 3.7/32 för några år sedan. FreeFilter heter det. Det finns en uppdatering på Steinbergs hemsida för att det ska funka på nyare datorer, och det snurrar perfekt även under Cubase SX på min WinXP-DAW.

Fördelen med det är att man kan ta en låt som låter lika och låta FreeFilter ´lära sig´ EQ-bilden. Sedan kan man applicera den på sin egna låt. Man kan sedan morph:a mellan orginal-EQ:n och ställa (i %) hur mycket av den nya EQ-kurvan man vill ha.

Nackdelen är att om låtarna är för olika, och om man drar på för mycket .. så kommer det låta skit.

Men, det är helt klart praktisk liten krabat

• Oregistrerad
  • 2003-06-16 15:03

Jag undviker också den grafiska analysen, dock inte för att det är sämre utan mest för att jag inte känner att det behövs. Ett annat tips, förutom referenslyssning, som jag kan ge är att sänka volymen när mixningen är klar och lyssna på låten "lite grann i bakgrunden". Om du hör allting utan att behöva anstränga öronen så ger det en rätt god fingervisning om att mixen är rätt. Har upptäckt att nermixning/EQ-ing vid hög volym kan vara ganska missvisande. Men men... vi är alla olika.

1
Bevaka tråden