Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige först i världen med elev-PB?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Månne vi är först i världen med bärbara datorer åt alla högstadieelever?

Jag har idag beställt 106 st iBooks åt våra 7 och 8 klassister + nya lärare.
Vi har nu 196 bärbara Macar. 174 iBooks och 22 Powerbooks.
27 iMacar, 5 G4, 1 G3, och ett 30-tal gamla PowerPC (6100, 7100 7200)
Alla "books" är utrustade med Airportkort och hela skolan +7000 m2 har Airporttäckning.
Vi har 436 elever från 6-årsverksamhet t.o.m. åk9.
Vi kör all internetservice själva, Webb, Mail, DNS, etc.
Hyffsad datortäthet...

Oj, häftigt.

Nästan som man vill gå om högstadiet

Micke W

Vilken skola? Den är ju värd ett studiebesök! Synd att inte Universitetet har fler Mac:ar...

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Micke W

Vilken skola? Den är ju värd ett studiebesök! Synd att inte Universitetet har fler Mac:ar...

appropå det: vad har hänt med macdatasalen på B2? de gamla emac:arna har ju inte mått så bra den sista tiden och skrivaren har inte velat fungera och nu är den stängd. vågar man hoppas på att de köpt in nya datorer eller kommer man vara tvungen att skriva ut saker i pc-datasalarna nu?

Ursprungligen av intonarumori:

appropå det: vad har hänt med macdatasalen på B2? de gamla emac:arna har ju inte mått så bra den sista tiden och skrivaren har inte velat fungera och nu är den stängd. vågar man hoppas på att de köpt in nya datorer eller kommer man vara tvungen att skriva ut saker i pc-datasalarna nu?

eMac:arna kommer att bytas ut mot iMac G5 snart (om det inte redan är gjort).

RESPEKT!!!!

Du får gärna förklara hur ni finansierat det hela. Om det är officielt etc etc.

Hur används datorerna i utbildningen? Jag tycker ofta att dator-satsningar på de skolor jag gått i känns otroligt onödiga och att pengar till lärare och läromedel hade varit med befogat. Fasts då hade vi i och för sig PC...

Men angående om ni är först. Kanske, man har ju bara hört om gymnasie- och högskolestuderande som fått bärbara datorer.

Vilken modell är det förresten? Den med CD antar jag, eller?

Är det Minerva-skolan detta handlar om?

Annars så är den stora frågan för mig vilka ryggsäckar du tänkt utrusta kidsen med?

Jajjamen, det är Minervaskolan i Umeå.
Finasieringen, är en relativt komplicerad sak...
Självklart finns det lärare som tycker att man hellre skulle höja deras lön men inte på vår skola.
Självklart hyr vi utrusningen. Det finns ingen anledning för en skola att äga sina datorer. Eventuellt erbjuder vi eleverna att köpa utrustningen efter hyrestiden.
Kort sagt kan jag väl säga att datorerna används till allt där det underlättar arbetet. Om det inte finns någon fördel eller nytta så används datorn inte.
Eleverna söker information, bearbetar, analyserar och presenterar med datorn.
Bara möjligheten att kunna kommunicera med epost är en jätte vinst och fördel.
Eleverna använder digitalvideo, digitalstillbild, scanners, midi, etc.

Naturligtvis är ni alla välkomna på studiebesök! Det är bara att droppa ett mail eller ringa mig på skolan. Vi är en friskola så vi är öppna för allt...

Kidsen kommer att utrustas med Trunk & Co.

Imponerande! :eek:

Sånt hade man inte när jag gick i skolan, då var det räknesticka som gällde (nästan)

Det låter mycket spännande! Vill du berätta hur du har lagt upp det hela, nätverket, servrar, Mac OS9 eller OSX, hur mycket RAM, programvaror, uppgraderingsrutiner, backup, service, personal mm. Jag tror att vi är många som är nyfikna och som önskar dig lycka till.

Henrico County i Virginia köpte ju 23 000 st iBooks till alla deras elever för ett tag sen...

Men jag tycker det är väldigt roligt att höra om detta, bra jobbat Micke.

Håller med Jürgen: RESPEKT!

Men skulle även vilja veta hur Ni använder dem till att förnya pedagogik och inlärning. Har varit och nosat på ämnet och känner att det finns en enorm potential, och att flaskhalsen var lärarna (kompetens och attityd) och föräldrarnas syn på vad kunskap och kunskapsinhämtning är.

Har Ni någon programförklaring el. motsvarande? hemsida?

Bugar mig återigen för satsningen - visionärt helt enkelt!

/ Anders

Vi har en ASIP server, en OSX server (fortfarande i test) en OSX 1.2 sever för webb.
Hårdvaran på ovanstående är 2 st G4 Dual 450 med 1 GB RAM och 105 GB HD
(30+75) och en G3 350 192MB RAM (webbserver)
E-posten körs på en 7200 med EIMS. DNS på en 7100 med QuickDNS.
Norrnod (Umeå Universitet) kör backup för mailen och secondary NS.
Vi har valt att inte satsa på några dyra backuplösningar eftersom alla har egna maskiner. ASIP servern används för att ha backups på "dokumenten" . M.a.o. alla ansvara själva för att de har dubletter av sina dokument på ASIP servern.
Vi har ett switchat 100 Mb/s nät (Cisco) och 1000 Mb/s "backbone". ASIP servern är kopplad till en 1000 Mb/s port.
Alla klassrum och arbetsrum har 3 TP-uttag.
Vi har också ett trådlöst nät i skolan. Detta består av 2 st WaveLan (Orinoco) AP-1000 och 13 st Airport basar. Det kan hända att vi får utöka med ett par Orinocos senare.

Jag håller med om att lärarna har varit och är flaskhalsarna i datoriseringen på skolorna. Detta kan bero på ovilja och okunskap men främst för att de oftast är i en Win-miljö med för många problem och komplikationer.
Våra lärare får en eller en par timmars "datagnuggning" varje vecka.
Vi har som krav att alla lärare skall kunna använda de vanligaste verktygen för Internet och Office.
I stort sätt samtliga föräldrar har tilllgång till Internet vilket underlättar kommunikationen mellan hem och skola. Detta är säkert en av de absolut största fördelarna med datorerna.
Lärarna använder en hemsnickrad excellösning för att hålla koll på frånvaron. Vi kommer eventuellt att göra om denna till en FMP lösning.
Vi har också 4 projektorer , Philips cBright, lärarna använder dessa dagligen i sin undervisning och eleverna använder dom till att presentera sina arbeten.

Som jag sade tidigare så använder våra elever datorerna till allt som underlättar deras skolarbete.
Alla elever i höstadiet skall kunna presentera sina arbeten med hjälp av datorn (PowerPoint).
Eleverna får också lära sig att använda iMovie. Tex kan man skicka ut en grupp elever till stadshuset för att intervjua politiker och tjänstemän. Intervjuen redigeras och visas sedan till resten av eleverna. Eleverna får också alla utbildning i typografi och grafik på bildundervisningen. På bilden har de tillgång till 2 iMacar för scanning, Photoshop, Illustrator, GoLive, LiveMotion, InDesign, Streamline och Acrobat. De har också en G4 867 (kommer nästa vecka) för ovanstående plus FinalCut Pro. För video redigering har de ett JVC MiniDV / VHS deck och en Sony monitor/tv.
I musiken har de tillgång till en G4 dual 450 för Cubase och Pro Tools.
En grupp högstadieelever deltar också i ett musikprojekt tillsammans med ett företag som heter Orca ( http://www.orca.se/ ). De har en liten studio med en USB Mixer/Midi interface som de kan använda för att ta in ljud i sina iBooks för senare bearbetning i Cubase. En del elever är redan riktigt duktiga på att göra musik trots att de bara hållit på i en par månader.

Redan i fjol hade alla våra 4-klassister gjort korta filmsnuttar med iMovie. De använde också dagligen egen epost.

Som ni ser så använder våra elever datorerna mest för kreativa arbeten. Vi har inte gett oss in på programvaror som försöker ersätta lärarnas roll. Lärarna får också utbildning i hur de skall kunna upptäcka fusk. De skall kunna upptäcka om eleven kopierat arbeten från webben.
Vi har öppna lösningar som förhoppningsvis skall underlätta för oss att snabbt kunna anpassa oss för nyheter och förändringar.
Vi har inte byggt komplicerade administrativa lösningar för lärarna utan vi har valt att satsa våra resurser på eleverna.
Just nu håller vi på och undersöker om det skulle kunna gå att anpassa PowerSchool för våra ändamål.
Vi kommer att satsa en del på att förbättra kommunicationen mellan hem och skola. Föräldrarna skall ges möjlighet att följa sina barns skolarbete via nätet.
Än så länge har vi inte valt någon fast väg utan vi prövar olika lösningar för att hitta ett system som passar oss och som inte låser fast oss.
Jag glömde nästan att vi också köpt 6 Lego robotar som eleverna skall kunna programera från sina iBooks. Detta görs inom teknikundervisningen.
100% av våra lärare är kommittade och intresserade av att lära sig att utnyttja datorena för att underlätta sitt dagliga arbete och få mer tid till undervisningen.
Bl.a. har majoriteten av lärarna egna privata digitala videokameror och digitala stilllbildskameror. De flesta har också Airport basstationer i hemmet.

Självklart har vi vår IT-strategi dokumenterat för internt bruk och för våra partners, men jag är inte säker på att vi vill sprida det på nätet.
Vi konkurrerar med kommunens andra skolor om eleverna så vi inte avslöja allt...

lite rörigt försök att svara på era frågor men vad kan man vänta sig dagen efter en personalfest

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Henrico County i Virginia köpte ju 23 000 st iBooks till alla deras elever för ett tag sen...

Men jag tycker det är väldigt roligt att höra om detta, bra jobbat Micke.

Jag glömde säga!
Henrico har bara utrustat "High School" eleverna med iBooks till att börja med. Det är i ett senare skede man kommer att utrusta övriga elever.

Här är ett klipp från deras webb:

"RICHMOND, Va. – Henrico County Public Schools announced an agreement with Apple® to provide 23,000 iBooks to county students—the largest laptop computer sale to education ever.  All high school teachers and students will receive laptops by the fall of the 2001-02 school year.  This major technology initiative will eventually provide every middle and high school student and teacher access to their own laptop computers.  This effort is the first phase in a program in which Henrico County Schools plans to provide every teacher and student throughout the county with an iBook. "

Så vi verkar nog fortfarande vara först!

Det var som f-n!!

Vad har Ni för planer att utvärdera arbetet. Det vore underbart att verkligen titta på det hela på medellång och lång tidshorisont. Har Ni utarbetat metoder för detta?
Jätteintresserad! (arbetar m. dylikt) Och tror att kreativitet är nyckel till all kvalitativ framgång!!

/ Anders

Vi har inga definitiva planer de första åren. Vi kommer naturligtvis att göra mindre utvärderingar för att försöka förbättra användandet.
Vi behöver tid för att komma igång ordentligt innan vi börjar med några större utvärderingar.
Vi har haft fullt upp med att utöka klasserna i skolan sedan starten -99. Och detta arbetet kommer att fortsätta ett par år till med gymnasium.

Oj, nu blev utvärderings-tråden kanske lite ´off topic´. Jag mailar Dig Micke!

/ Anders

Bara o gratulera.. skulle själv vilja få mina lärar kollegor o inse hur framtiden kan te sig..

Tror det där med lärarna lätt uppkommer pga deras upprepande arbete år ut o år in.. Iaf känner jag det så

Arbetar själv som lärare/sysadm på högskolenivå..

Men med tanke på hur långt ni har kommit så kan man ju undra hur utveckling bör ta form här..

Hur har du kunnat övertyga dina elever, föräldrar, lärare och annan personal att välja Apple? Det är väl den mest spännande frågan som berör oss alla. Svara inte med "För att Apple är bäst", för det vet ju vi redan, men inte alla som har PC.
Hur hanterar du elever och lärare som har PC-hemma? Ligger ekonomisystemen utanför?
Har du valt MacOSX till elevernas bärbara och hur mycket RAM har de fått?

Visst utrustade ni eleverna redan sedan innan med ibooks, eller? Jag har för mig att jag sett den lite mera färgglada varianten av iBook i händerna på elever därifrån...

Ja vi startade förra året med att utrusta våra åttor med iBooks. 32st gröna och 34st blå. De fick välja färg själva.

De nya iBooksen kommer att ha 192 MB RAM.

Vad gäller valet av datorsystem så har det inte varit någon demokratifråga. Vi har aldrig frågat föräldrarna inte så mycket övrig personal heller.
Detta har varit en krigsfråga där jag fört ett krig mot alla andra.
Jag vann..
Jag är inte villig att gå in på detta närmare på detta forum.
Vad gäller Win i hemmet så ser jag inga problem. Vi har lärt våra användare att spara sina office dokument i en lite äldre win verison och sätta filändelse på dokumenten.
Vi har en USB diskettstation som eleverna kan använda om de nödvändigtvis kommer dragande med disketter. I övrigt förstår jag inte frågan. Jag bryr mig inte om vad de har hemma...

Ekonomisystemet körs på en Hell som ligger utanför systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-28 00:09

Verkligen imponerande och det inger stort hopp inför framtiden - inte minst för Apple! Om jag var marknadschef på Apple skulle jag genast kontakta er på skolan och på alla sätt understödja framgången med Mac:arna... det är på det här sättet Apple kan vinna nya fans och visa vad man verkligen går för! Och de verkliga vinnarna är ungarna själva som får bästa introduktionen till datorvärlden man kan få idag...

Kul kontrast: 1982 gick jag i andra ring på Kungsholmens Gymnasium här i Stockholm. Vi fick på höstterminen, som en av de första klasserna i Sverige, regelbunden "datakunskap" på schemat - vilket i det här fallet innebar att ca. 210 elever delade på fyra (!) stycken Apple II - vilket i sin tur resulterade i två lektionstimmar under varannan vecka.... men det var här det började gry (och timmarna utanför skoltiden blev desstå fler!). Utan att egentligen ha medvetet gjort valet har jag varit Mac:en trogen sedan dess, helt enkelt för den under alla tillfällen helt enkelt passat mig bäst!

Keep up the good work, Micke W. !!!

[ 28-08-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Apple är faktiskt schyssta mot oss, de är definitivt inte ointresserade, men man kan ju alltid göra mer.
Vi får se vad som händer under hösten...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Imponerande! :eek:

Sånt hade man inte när jag gick i skolan, då var det räknesticka som gällde (nästan)

Allt jag kan säga är Compis...

Har ni stött på några problem förutom lärarnas tröghet?

Egentligen inte.
Lärarna är väl inte heller så tröga. Alla är positiva till att använda sina datorer men kunskaperna varierar. Självklart finns det en del ungar som tror att det enda man kan använda en dator till är att spela.
Några (ytterst få) elever har svårt att låta bli att chatta på lektionerna. Om de blr fast för detta så tar vi datorn av dem några dagar

Dags att skicka inbjudan Micke?!
Kolla här
Jobs på resa

/ Anders

[ 03-09-2001: Meddelandet ändrat av: Ingelstam ]

Jänkarna tycks bara bry sig om USA!
Han säger ju att han vill att andra skoldistrikt i landet skall göra likadant men han säger inget om resten av världen.
I övrigt är han hjärtligt välkommen!

Bevaka tråden