Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Tiger

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 14:40

Surfade runt lite igår och hittade en quicktimefilm, en presentation på OS X Tiger från nån mässa! Och det var ju en himlans massa nytt i det os´t
Inte för att det är nåt av intresse för en annan OM det inte är ett "måste"

Så frågan är: Är Tiger en uppföljare till Panther, eller är det ett nytt os som kommer att löpa parallellt med Panther? Är Tiger något för oss musikskapare? Kommer det att funka ihop med Logic Pro7? Vad tror ni? Jag är ju helt grön på det här med mac, har haft min mac sen i Julas!
Tacksam för kommentarer!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 14:46

Tiger är nästa version, och kompatibelt med Panther. Apple släpper gratis uppdateringar på numret efter huvudrevisionen; 10.1, 10.2, 10.3 och 10.4 är huvudrevisioner som har kostat lite att uppdatera ifrån. Men uppdateringen från t ex 10.3.6 till 10.3.7 är gratis. Tiger är samma sak som 10.4. Det kommer funka med Logic och det är ju alltid roligt att ha det senaste. Tiger kommer ha mycket nytt både för musikskapare och andra användare.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 14:49

Woaw, här går det undan!
Snabb svar!
Man tackar!

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-04 14:52

Yepp. En rolig funktion som bl.a. finns i Tiger, precis som PF skriv 10.4.x, är att om du går in i Sharing så finns ju där idag File Sharing, Web Sharing, Print Sharing etc etc men i Tiger finns där också Processor Sharing... DET är väl något kul för musiker om det kommer fungera som det verkar som. Tänk att kunna köpa på sig en bunt gamla G4 maskiner och slå på processordelning på dem i rummet brevid. Tack för det sa Logic och Cubase

D.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 14:54
Citat:

men i Tiger finns där också Processor Sharing

Lämpligt namn på gammal G4 som får göra såna jobb: "Processorkärring"

Logic's inbyggda processordelnings-funktion funkar ju endast G5:or emellan, undra om G4:or kan ta del av denna funktion som tiger skyltar med.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 22:59
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Logic's inbyggda processordelnings-funktion funkar ju endast G5:or emellan, undra om G4:or kan ta del av denna funktion som tiger skyltar med.

MusikerMagasinet har testat Logic Pro 7 och använde där en G4:a som extradator så det är inte bara G5:or som funkar.

http://www.apple.com/logic/distributedaudio.html

Citat:

A distributed audio network requires at least two Apple computers running Mac OS X version 10.3 or later, with one acting as a master system (1GHz G4 or faster recommended) and additional computers serving as ?nodes? (G5 recommended)

På Apple-seminariet körde han ju mellan en Powerbook och en G5, och jag antar att det inte var ett topphemligt förhandsexemplar av Powerbook G5.

Som jag fattat det äter själva delningen upp en hel del processorkraft i sig (nätverkstrafik osv), men det är inget som hindrar en att använda en G4 som nod.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 22:50

Just ja, filmen jag snackade om:
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/macworld/2005/macworld_hi_300_100_56_ref.mov

Ganska lång, typ 1,5 timme eller så!

1
Bevaka tråden