Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DFH Superior - datorkrav?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon här testat drumkit from hell superior? Klart ni har! Men tror ni att det går _bra_ att köra det från en dual G4 800MHz med 1,2GB RAM tillsammans med en sequencer osv?

DFH SUPERIOR

SYSTEM REQUIREMENTS:
40 GB free harddisc space, DVD Drive, atleast 1024 x 768 screen resolution.

MINIMUM:
MacOSX 10.2 or higher, G3 500 Mhz, 512MB RAM

RECOMMENDED:
MacOSX 10.2 or Higher, G4 733 Mhz, 1,5GB RAM

Så det ska nog att funka fin fint.

• Oregistrerad
  • 2005-06-12 21:57

Japp, du klarar dig med 1,2 GB. Man får köra med cache intryckt bara. Men om man vill ha alla mikar igång i programmeringsläget så drar det iväg så in i he-vete. Beroende på hur mycket ljud så kan det sticka iväg mot en 5-6 GB.

ok.. deras egna specar har jag sett.. men sånt litar jag inte på riktigt. Men så det ska fungera bra alltså.. man borde ju slå till på ett sånt pack isåfall.. .. tack för infon

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 13:36

Här har ni rätt bra programmering av dfhs
Låter verkligen svinbra. Ett j*vla klubba i liret och soundet

Now Is The Time

Moonlandning

Källa: Toontrack
Featured artist this month is programmer extraordinaire Jacques Soubra who long time dfh users will know as Jacker

Jag tycker DFH låter väldigt bra, men lyssnar jag kritiskt känns ljudet en aning "plastigt" - lite för rent och snyggt, och ljuden är lite för likartade. Speciellt vissa fills känns fel på något sätt som jag inte riktigt kan ta på. Problemet är kanske att jag inte lyssnar på metal, för där är det väl det här ljudidealet man vill åt med triggade baskaggar och sånt?

Men jag skulle med största sannolikhet bli lurad i en mix där trummorna inte ligger lika långt fram som i demolåtarna.

Ursprungligen av false messiah:

Jag tycker DFH låter väldigt bra, men lyssnar jag kritiskt känns ljudet en aning "plastigt"

hmmm... undrar om det inte är DFH1 du tänker på?
där är samplingarna eq'ade och komprimerade från start, vilket lämnar en hel del att önska om man inte vill ha meshuggah-klipp i allt från bastrummor till cymbaler.

DFHS samt DFHS Custom & Vintage kommer med "råa" samplingar, dvs uppmickat och inspelat. that's it.

sen är det upp till användaren att ratta trumljud som i vilken riktiga-trummor-i-riktig-studio situation som helst.

och visst, vill man kan man alltid krana fram "plastiga" trummor..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 23:35

false messiah: Man kan ju alltid sabba ljuden lite...

Jag lyssnade på demofilerna som killwithskill lade upp, så jag vet inte om det var DFH eller DFHS. Däremot lyssnade jag på DFHS-demofilerna på samma sida tidigare, och hade samma intryck. Jag undrar om det inte är ljudmotsvarigheten till "the Uncanny Valley" - det låter till 95% som riktiga trummor spelade av en riktig trummis, men det får de där sista 5% att bli tydligare, till skillnad från rockkomp programmerade på tex en SR16 eller TR707.

Men mina ljudideal när det gäller trummor är nog ganska långt ifrån Morgan Ågren, antingen 60- och 70-tals-grejer (jazz, reggae, dub, gammal rock) eller så lågt i mixen att de knappt hörs (shoegazer).

Visst kan man smutsa ner, men då förlorar man poängen med att ha sjuttielva lager samplingar i stereo/24bit och kan lika gärna använda vilka gamla samplingar som helst till att börja med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 23:00

Nja, håller inte med om att allt går förlorat när man börjar skramla till ljudbilden - dynamiken och kvaliteten bevaras fortfarande väldigt långt in i processen, så länge det inte handlar om regelrätt trummord. För att få bort just plasten i soundet tycker jag verkligen att det kan skitas till en del. Precis som när man spelar in en livetrummis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 23:04

false messiah (lite OT, sry): testat BFD? Har bara kollat in onlinedemot i förbifarten, men det kanske är något åt det håller du kan ha nytta av?

Jag har också bara kikat på onlinedemot, men jag har egentligen inget behov av varken DFH eller BFD. Jag använder mest elektroniska trummor i min egen musik, och i den mån det blir akustiska trummor så spelas det själv eller fejkas med gratisalternativ om det är låtskissar det handlar om.

Ska se till att fixa NFD dock, men det är ett projekt för nästa decennium skulle jag tro. (Volantiz vet vad jag pratar om. )

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-07 00:45

Vad är BFD? please tell me

• Oregistrerad
  • 2005-09-07 00:53

BFD= Big Fucking Drums från fxpansion.
Ett Virtual Instrument med en massa trumljud typ.
Film om deras junk här

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-07 01:07

Tackar! Schyst namn hehe

citat från Fxpansions hemsida:

"´What does BFD stand for?´

Whatever you want it to - but it's certainly big and it's certainly drums."

1
Bevaka tråden