Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waves pluggar, eller andra alternativ

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har koll på vad skillnaden är mellan waves olika pluggar. Jag tänker t ex på "C1 Compressor" jämför med "Renaissance Compressor". "Q10 EQ" jämfört med "R-EQ" osv.

Dom har nästan för mycket att välja på, så man blir snurrig och jag kan inte se någon skillnad på en del av dem.

Jag producerar i första hand house och vill åt ett ljud med renhet och bra tryck i. Vilka Waves pluggar (i första hand EQ och kompressor samt limiter) skulle ni rekommendera?

Finns det några bättre alternativ för min typ av musik? Behöver inte vara Waves...

Tacksam för lite tips!

• Oregistrerad
  • 2005-10-09 02:29

Vemfan har råd med waves...

Har jobbat i waves, men gör inte så ofta, mycket pengar, vill inte bli beroende av dem privat ..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det är skitsvårt att rekommendera kompressorer för någon, ingen kompressor låter lika en annan, prova dig fram. På http://www.kvraudio.com/get.php hittar du en massa gratis kompressorpluggar. Ett märke värt att nämna är TC Electronics pluggar, dom gör även en kompressor med äkta VST Side-Chain via en andra plugg som styr den första.

Waves Renaissance-pluggar är i allmänhet mer färgade än deras andra pluggar, deras andra tenderar att vara mer åt det transparanta hållet (C1 vs RComp tex). För ett par år sedan var Waves det självklara alternativet, men nu finns det ett gäng konkurrenter som är minst lika bra och betydligt billigare.

Fast är du ute efter just Waves finns det en del billiga pluggpaket man kan köpa, framförallt då Musicians bundle 1 & 2, som kostar $200 vardera. MB1: SuperTap, RAxx, MetaFlanger, RVox, Doubler, MB2: SuperTap, REQ, RComp, RVox, Doubler. För det priset är de riktiga kap. Det finns också Renaissance Max för $600 och Native Power Pack för $500.

Själv gillar jag PSP, men det är definitivt effekter med karaktär. Har du stationär dator bör du kolla på UAD-1. Sonalksis har fått en massa lovord, URS och Tritone Digital (Hydratone) likaså. Wavearts verkar folk gilla också.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-09 11:09

Och glöm ej Camel Audio, deras Camel Phat är ruskigt kool tycker jag. Den används nog mest av native pluggarna i studion. Annars är det UAD pluggarna som får jobba hårdast.

D:

• Oregistrerad
  • 2005-10-09 13:23

Sonalksis är trevliga, lite trist att dom inte finns till protools ännu bara, men det ska komma RTAS nu i oktober iallafall.

Sen är där en av mina favoriter, Metric Halo Channelstrip, native versionen finns att få just nu för runt 2k (prata med claes) ... Men den finns även i TDM för ca 6k ... störigt att TDM allt är 5 gånger så dyrt som native ...

---

URS pluggarna har man ju hört gott om - fast de kostar ju en del:
http://www.ursplugins.com/

• Oregistrerad
  • 2005-10-09 13:30

Dom ser trevliga ut, har faktiskt aldrig testat dom där lite samma sak där, väldigt mycket pengar, och risken att bli beroende av dom är antagligen överhängande ...

---

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 13:31

UAD är svinbra men livsfarligt beroendeframkallande...

• Oregistrerad
  • 2005-10-09 14:27

voxengo måste ju nämnas oxå.

1
Bevaka tråden