Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sample Rate

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag ska öppna ett av mina projekt står det:

ASIO:
Sample Rate 44100
not allowed.

hur fixar jag så att jag kan köra 44100 samples?

Du har inte råkat låsa sample rate på någonting annat i dina ljudkortsinställningar?

• Oregistrerad
  • 2005-10-12 22:12

Vad sitter du med för program och ljudkort. Det råkar inte vara ett Soundblaster Audigy, som är låst till 48kHz, eller något i den stilen?

jag har Logic 5.1 och soundblaster value pro.

det är såhär att vi har spelat in hos en som har en liten hemma studio, och nu ska vi mixa låtarna själva. om jag fattar det rätt så har han spelat in i 44kHz, men precis som du sa så fungerar det bara i 48kHz. och då blir låtarna helt fucked up.

om det skulle vara låst till 48kHz, finns de då något man kan göra åt saken?

Kruxet är att Logic inte vill/kan konvertera samplingar i fel samplingshastighet i realtid, så du får antingen skaffa ett ljudkort som klarar 44100 (borde inte vara så svårt ) eller konvertera samplingarna till 48kHz. Vilka program som klarar det för PC vet jag inte.

• Oregistrerad
  • 2005-10-12 23:33
Ursprungligen av false messiah:

Kruxet är att Logic inte vill/kan konvertera samplingar i fel samplingshastighet i realtid, så du får antingen skaffa ett ljudkort som klarar 44100 (borde inte vara så svårt ) eller konvertera samplingarna till 48kHz. Vilka program som klarar det för PC vet jag inte.

t.ex. ett echo mia (pci) ... som jag har till salu för en billig peng..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

t.ex. ett echo mia (pci) ... som jag har till salu för en billig peng..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

vad vill du ha för ditt ljudkort då?
hur många in/ut-gångar finns det?

"eller konvertera samplingarna till 48kHz"

Den där konverteringen är tyvärr ganska så skadlig för ljudet. Det krävs ett par riktigt bra algoritmer för att vara säker på att man slipper skumma artifakter i diskanten. Om jag inte missminner mig (och jag tror inte att jag gör det i det här fallet) så var logic audio helt otroligt dåligt på just sådana konverteringar (fram tills apple gav dem mycket bättre algoritmer till logic pro 6 eller 7).

Det är nog bäst att leta upp ett ljudkort som fixar rätt frekvens istället.. och ett hett tips är att då försöka leta upp något lite roligare än ett creative-kort när ni ändå håller på

Ja, byt kort. Volantiz talar sant, konvertering blir sällan kul.

Riktigt bra halvproffskort med ett par år på nacken får man för en spottstyver nuförtiden. T.ex. Dons Echo Mia här ovan.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-13 01:09

Oh...rekomenderar inte konvertering från 44 till 48 ens på fyllan. Knappt att jag vill ha från 48 till 44, men det är tyvärr ett måste...

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 01:17

LOL

---

"du är bla bla bla etc."

Fast med ett Soundblaster Value Pro tror jag inte att det gör till eller från.

Det finns ju också program som kan ändra i headers på filer så att datorn tror att de är en annan samplerate. Eftersom den inte ändrar sampledatat så blir det ingen kvalitetsförlust, mer än att allt blir ostämt när man mixar. (men puffar man ner slutmixen från 48k till 44k med samma metod blir det rätt igen.)

1
Bevaka tråden