Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt X-server utifrån

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 12:17

Vi kör Mac Os X Server 10.3.9 på jobbet och viii nu kunna komma åt servern hemifrån via våra nyinköpta MacBook Pro´s...

Kan man på något vis göra så att vi kan ansluta till servern när vi t ex sitter hemma och jobbar?

Är inte så duktiga på server operativet så utförlig hjälp uppskattas!

Frågan är hur ni är kopplade mot internet.

Enklast blir om ni har det för då kan ni via den omdirigera afp till servern på insidan.
AFP anropar på port 548.

Exakt hur det ska göras kan jag inte säga eftersom jag inte vet vad ni har för uppsättning.

Principen i brandväggen är:
On WAN redirect port { 548 } to LAN {servers.ip.nummer} keep static

En krav är också att du höjer säkerhetsnivån på inloggningen, helst Kerberos men minst MD-5. Detta hittar du under AppleShare i Servern.

När jag kommer och tänka på det... ring någon som kan detta som kan komma och fixa det åt dig det ska inte ta mer en timme.

Du blir glad för det funkar och han får pengar och blir glad för det.
Samt att du stödjer det lokala företagen.

Senast redigerat 2006-06-30 12:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 17:52

Varför använder ni inte vpn?

• Medlem
  • Haparanda
  • 2006-06-30 22:07

Vpn rekommenderas. Funkar fint – och är enkelt. Kan styras ifrån admin-programmen för servern. Det enda man behöver tänka på är att välja rätt typ av lösenord för de användare som ska logga in via vpn (lämpligen gör man en vpn-grupp bland användarna).

Jag minns tyvärr inte vilken av lösenordsalternativen man ska använda men funkar det inte är det första felkällan att undersöka.

1
Bevaka tråden