Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stockholms stad håller just nu på med att upphandla nya hemdatorer (var: Hemdator)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stockholms stad håller just nu på med att upphandla nya hemdatorer, anbudstiden går ut i mitten av februari.

Man kommer att erbjuda fyra olika paket;
-en stationär bas-PC av det enklare slaget
-en stationär teknik-PC som är lite mer avancerad, bättre grafik etc.
-en bärbar PC
-en stationär Macintosh (för kreativa dataentusiaster)

Man kommer sedan att kunna välja till ”kringutrustning”, man kanske redan har en bra skärm eller skrivare och behöver inte köpa någon ny.

Nytt är också att man löpande under treårsperioden kan köpa dessa datorer, dvs. nyanställda eller personer som inte köper i år kan göra det senare.

Om tidsplanen håller kommer erbjudandena i mitten/ slutet av april, och första leverans i början av juni om allt håller.

Undrar vilken Mac det blir, återförsäljarna har tydligen bara fått uppdraget att föreslå en bra stationär mac!!

F

Ändring: Ny rubrik /c

[ 07. februari 2003, 13:17: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 20:22

Varför inte iBook eller nya Powerbook 12"?

Säger detsamma! Varför inte en bärbar mac? De är ju faktiskt förhållandevis prisvärda dessutom.

Gnäll på dem åtminstone!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 21:13

Vad blek och smal du är i ansiktet, Erik!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik R.:
Säger detsamma! Varför inte en bärbar mac? De är ju faktiskt förhållandevis prisvärda dessutom.

Absolut! En av de billigaste iBook skulle ju vara ett riktigt frestande alternativ till en stationär PC, även för de som inte har starka Mac-preferenser. Målet är väl att välja populära alternativ?

  • Medlem
  • 2003-02-06 08:45

Vart vänder man sig för att klaga. Är det spikat att det är dessa alt. som gäller eller går det påverka? Som jag ser det så bör de erbjuda ett bärbart alternativ även för de som vill ha mac. Detta tycker jag Apple borde hjälpa till med, marknaden är ju rätt stor i.o.m. att det gäller hela Stockholm stad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 09:21

Jag vet inte. Det verkar som om Apple-folket sitter på båda händerna och väntar. Vad gör Apple Sverige egentligen? De håller en märkligt låg profil, och när de någon gång ibland lanserar en större reklamkampanj är den ibland översatt direkt från USA-reklamen av någon halvdassig frilansöversättare. Den når inte fram. Vad Apple för reklambyrå i Sverige förresten? Är det någon som vet?

Processen är långt gången, så det är nog svårt att göra ändringar nu. Men den som handlägger ärenden om hem-PC på personalplanet är Veronica Gummesson < [email protected] >. Sinikka Suutari-Carlbäck < [email protected] > är ansvarig för upphandlingen.

Observera att sista dag för att begära handlingar var 2003-02-03, och anbud kan lämnas till och med 2003-02-12.

Anbudsförfrågan publicerades 2002-12-17, så Apple har haft ganska gott om tid att agera.

//Mikael

  • Medlem
  • 2003-02-06 16:59

Jag mailade Sinikka och fick till svar att det dåliga utbudet var ett resultat av att så få valde mac förra omgången (4%). Vet ej hur man skall gå vidare. Tips och inspiration sökes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 17:05

Så bara för att fyra procent av köparna ville ha Mac ska det inte finns att bärbart Mac-alternativ? Vad är logiken i det?

I förra svängen var det ungefär 10.000 som nappade på erbjudandet om hem-PC. I år räknar Stockholms Stad med att mellan 5.000 och 8.000 skall välja nytt paket, varav kanske mellan 200 och 300 väljer Mac.

Apple har i och för sig anställt en person att hantera frågor som dessa, men det verkar inte gå alls så bra som man kan önska. Kontakta honom, Robert Howing < [email protected] >, och se om han kan hjälpa till och "prata fram" fler alternativ.

Och som vanligt, om Apple hade valt att _agera_ istället för att _reagera_ hade naturligtvis situationen varit mycket bättre.

Lycka till!

//Mikael

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Jag mailade Sinikka och fick till svar att det dåliga utbudet var ett resultat av att så få valde mac förra omgången (4%). Vet ej hur man skall gå vidare. Tips och inspiration sökes!!

Jag tycker hela hem-PC-begreppet är sjukt. Varför måste det erbjudas ett litet urval maskiner? Vad är problemet med att ha med en konfiguration som bara ett fåtal vill ha? Det är ju inte nåt som ska specialtillverkas. Det kostar ju inget extra. Varför får inte var och en köpa vad man vill ha? (Ja, kanske inom nån kostnadsram möjligen då.) Köp in och lämna fakturan till rätt person.

Hej igen

Veronica Gummesson, hemdatoransvarig, är tjänstledig och hennes arbetsuppgifter har en annan person, då jag har lite inblick i detta har jag för mig att det från början inte fanns någon tanke på att ta med Mac från början, några med mig tyckte annorlunda och vi är glada att det kom en med, själklart hade även jag valt en av de nya bärbara, suck.

Att det var så få som valde mac förra gången har sin förklaring, i alla fall på min arbetsplats, alla försäljare från de utvalda firmorna skulle två kvällar visa de olika paketen, leverantören av mac kom inte någon kväll, firman var Core, resultatet blev ca 250 PC paket och min B/W G3!!!!!

F

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-06 20:55

Jag vet företag som sköter om detta och då utan färdiga paket. Man kan välja vad de har i stort sätt. Då kan man ju göra sitt eget paket.
Antalet köpare avgör väl inte hur många alternativ som finns. Det enda som avgör detta är antingen kommunens förfrågan eller leverantörens krav.
Kommunernas folk är vana vid paketerbjudande från PC sidan. Vissa lev tycker det är enklare med paket och för att styra upp detta tar de xtra betlat om det ej blir färdigt paket.
Kolla vilka det är som skall lev Macarna och kolla vilken policy dom har. Det kanske kan lösas upp den vägen.

Vilka det blir vet man inte förrän man öppnar anbuden, tyvärr finns det inte så många mac återförsäljare som kan kriga om detta.

Det är tydligen sen så att man får avsluta affären med respektive återförsäljare, där kanske man kan göra någon "deal"? och "råka" byta till en annan mac?
F

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Jag vet företag som sköter om detta och då utan färdiga paket. Man kan välja vad de har i stort sätt. Då kan man ju göra sitt eget paket.
Antalet köpare avgör väl inte hur många alternativ som finns. Det enda som avgör detta är antingen kommunens förfrågan eller leverantörens krav.
Kommunernas folk är vana vid paketerbjudande från PC sidan. Vissa lev tycker det är enklare med paket och för att styra upp detta tar de xtra betlat om det ej blir färdigt paket.
Kolla vilka det är som skall lev Macarna och kolla vilken policy dom har. Det kanske kan lösas upp den vägen.

Man kan (tydligen) inte välja vilken dator man vill, även om det finns ett företag som erbjuder möjligheten. Läs mer här - första meningen under rubriken "Samma villkor för hela personalen".

1
Bevaka tråden