Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen kontakt mellan sladd- och airportdatorer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt nätverk (Airport express, Belkin Router, Zyxel modem från telia) har aldrig riktigt fungerat som jag vill. Det har altid varit samma problem som är:

Dator med Airport hittar inte dator utan airport vice versa.

Jag har Mac mini och MBP, När jag vill t.ex. styra Mac mini i Remote Desktop så går ju inte det, jag kan inte hitta den andra datorn i "nätverk" så finns den inte där osv osv. Inget funkar i nätverket mellan airport och sladd.
Om man däremot har två airportförsedda datorer så hittar de varandra perfekt, eller då två med sladd.

Otroligt störande, då jag altid har en med sladd och en utan. Är det någon som kan hjälpa mig, kanske har haft samma problem?

Det låter som om du driver två separata nätverk. Kolla upp vilka IP-nummer datorerna som kör trådburet och de som kör trådlöst har. De måste ligga i samma serie av typen 192.168.x.y där y är unika siffror mellan 0 och 255 för varje nod och där x är samma värde mellan 0 och 255 i hela nätverket. Jag vet inte hur man stänger av router-funktionaliteten i en AirPort Express, men det är vad du ska göra så att du bara kör den som en accesspunkt. Då ska det fungera.

Det låter mycket vettigt! Om någon vet exakt hur man stänger av den funktionen i Airport express så får de gärna säga det, jag testar lite, får se om det går.

.........

Nu har jag testat av stänga av en ruta i fliken nätverk som heter. Jag tryckte bort "distrubera ip-adresser". Den var ikryssad på det alternativet som delar ut 10.0.1.1
Nu är den inte det längre, fast det fungerar fortfarande inte att komunicera mellan datorerna.

Senast redigerat 2006-07-05 21:40
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 21:59

Det är den rutan som ska vara ikryssad.
De andra burkarna måste ta DHCP automatiskt.

DHCP är inte ett krav för att man ska kunna driva nätverk. Man kan själv göra alla inställningar manuellt om man vill.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-06 19:52

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107454

Har ingen Airport Express själv men vad jag får ut av den sidan så kan du testa att ställa in din Airport till remote station. Slå av och på trådlösa kortet i datorn och testa.

Hmm, det funkar sådär nu..Nu har jag nog ändrat så AppleTalk är på, vilket det antagligen inte var från början - nu fungerar nämligen Remote desktop och "anslut till server", men man måste fortfarande skriva in hela ip-nummret för att få kontakt med den andra datorn.

By the way - om man "slängt bort" Nätverk från finderfönstret, hur får man tillbaks den dit?

1
Bevaka tråden