Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gitarackord sökes - Red Hot Chili Peppers

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjejens 13 årige son råkade få syn på att jag har en gitar hängande på väggen och vill nu ha tag på ackorden till Red Hot Chili Peppers låt "Pea". Vill gärna uppmuntra honom då det gäller just musik men vet inte hur ackorden ser ut. OM du kan ordningsföljden så klarar vi nog resten... nästa steg får bli att se till att han modifierar sin musiksmak - RHCP har nog sällan fler än 3 ackord i sin musik

Ursprungligen av Olle@mac:

nästa steg får bli att se till att han modifierar sin musiksmak - RHCP har nog sällan fler än 3 ackord i sin musik

Det är väl bättre med kvalitet än kvantitet?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 18:47

inte om de 3 ackorden "knappt" består av dur/moll...

olle: de har väl samma 3 ackord i ALLA låtar?

Ursprungligen av Olle@mac:

RHCP har nog sällan fler än 3 ackord i sin musik

Ursprungligen av DaPhox:

inte om de 3 ackorden "knappt" består av dur/moll...

hehe.
2 tonartsbyten under loppet av 1 minut och 47 sekunder:cool:

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-16 08:57
Ursprungligen av EricBradley:

hehe.
2 tonartsbyten under loppet av 1 minut och 47 sekunder:cool:

har alltid sagt att RHCP är dansband

Här hittar jag mycket när jag tar fram guran:
http://www.harmony-central.com/Guitar/tab.html

Ursprungligen av Olle@mac:

Tjejens 13 årige son råkade få syn på att jag har en gitar hängande på väggen och vill nu ha tag på ackorden till Red Hot Chili Peppers låt "Pea". Vill gärna uppmuntra honom då det gäller just musik men vet inte hur ackorden ser ut. OM du kan ordningsföljden så klarar vi nog resten... nästa steg får bli att se till att han modifierar sin musiksmak - RHCP har nog sällan fler än 3 ackord i sin musik

Olle, olle....
Om du hade lyssnat lite mer på låten så kanske du skulle upptäcka att det inte är några ackord alls på den.:)
Om du skulle ha lyssnat ännu noggrannare så kanske du skulle ha upptäckt att det inte är en gitarr utan en bas.;)

Hur som helst skicka mig ett PM så skickar jag dig tonerna:p

Ursprungligen av EricBradley:

Om du skulle ha lyssnat ännu noggrannare så kanske du skulle ha upptäckt att det inte är en gitarr utan en bas.;)

Mnja... nu e det så att jag helt enkelt avskyr RHCP och har inte ens försökt att lyssna på dom mer än nödvändigt - men även om det så är en bas så spelar den väl några toner som även en gamal gitar klarar av... ?

Blev inte mycke klokare av de "3---x-3-3---x-3-" som finns där och hur jag ska tolka sådana, varför står det inte typ "H7", "G" etc... suck, några sådana och vi kan nog plinka med efter lite fingersättningar

Ursprungligen av Olle@mac:

Blev inte mycke klokare av de "3---x-3-3---x-3-" som finns där och hur jag ska tolka sådana, varför står det inte typ "H7", "G" etc... suck, några sådana och vi kan nog plinka med efter lite fingersättningar

Titta in här för att se hur du läser tabulaturer (tabs)

/Markus (som varken kan spela gitarr eller bas, men som funderar på att lära sig det sistnämnda)

Ja visst är det så... Enda problemet är att det blir en oktav högre, men det funkar ju helt klart
Vill du att jag mailar dig tonerna?

Ursprungligen av EricBradley:

Vill du att jag mailar dig tonerna?

- Visst, ja tack - lägg bara till ".se" efetr mitt username så kommer dom rätt..

Olle@mac

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-16 23:49
Ursprungligen av EricBradley:

Ja visst är det så... Enda problemet är att det blir en oktav högre, men det funkar ju helt klart
Vill du att jag mailar dig tonerna?

snarare två oktaver skulle jag säga, då basar är ett transponerat instrument. Det klingar en oktav lägre än vad som noteras... (Filip är idag en viktigpetter)

Ursprungligen av Filip:

snarare två oktaver skulle jag säga, då basar är ett transponerat instrument. Det klingar en oktav lägre än vad som noteras... (Filip är idag en viktigpetter)

Måste vara lite petig tillbaks:)
Du har rätt i att den klingar en oktav lägre en den noteras men ändå fel. En bas klingar en oktav lägre en en gitarr;)

Vad tycker herr Olle att man ska spela på gitarren om inte RHCP duger?
Allt lite nyfiken?

Ursprungligen av star-affinity:

Vad tycker herr Olle att man ska spela på gitarren om inte RHCP duger?

Spelar egentligen inte så stor roll, men jag uppskattar att de som skrivit texterna har använt pannbenet en aningen mer än vad som finns i texten till "Pea".. stunt samma - för ett barn så tror jag att det först och främst ska vara roligt och då kan det som med RHCP duga med 2-3 ackord - bredden får komma senare.

Tittar vi som vuxna tillbaka på den musiksmak som format oss så ser vi garanterat utrymme för att ifrågasätta vårt eget val av *bra* låtar och band. Några band som fortfarande lever kvar bland alla som gett mig influenser är: The Band, Birds, Neil Young, Beach Boys... listan kan göras längre men då blir tråden off topic. Skulle våga slå vad om att dagens RHCP-generation om 40 år kommer att ifrågasätta varför dom över huvud taget lyssnade på många av artisterna som var populära i början av 2000-talet.

De har väl fler låtar än Pea?
Kan hålla med om att texten kanske inte är världens bästa (lästen den nyss) men jag tar hellre den än någon av alla de krystade slisktexter som finns där ute.

Vad är det för fel på låtar med bara tre ackord? Finns ju många möjligheter med bara tre ackord! Man kan ju spela dom på många olika sätt.

Så du menar att många av de band/artister du tidigare gillade inte uppskattas längre? Så känner jag också kanske med vissa kanske (om man ser till tiden låg- och mellanstadiet och tidigare), men det är knappas så att jag ser tillbaka och tänker; ahhh, hur kunde jag gilla denna låten!? Den har ju bara tre ackord! Gillar man ackorden så kvittar det.

Sen har vi ju Kate Bush som fortfarande är helt fantastisk i mina öron. Henne har jag gillat på sen jag bara var ett par år gammal.

Hursomhelst — musik är helt klart mer djupgående än att bry sig om antalet ackord. Tycker jag.

1
Bevaka tråden