Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickTime Broadcaster

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen är då programmet här om än i en Public Preview (fast programmet säger 1.0)

Hur som helst, jag får inte igång min broadcast mot min QTSS.

Den jävlas med o fråga efter användare och lösenord.

Jag har varit inne i qtpasswd o lagt till användare o dyl men får ändå inte det hela att fungera. Måste dock erkänna att jag inte läst igenom allt + att jag är löjligt trött. Men jag är så till mig, har väntat på det här ögonblicket länge.

Någon som kan ge mig ett tips på hur jag skapar användare i QTSS som QTB kan använda sig av för att streama?
Är jag ute o cyklar med qtpasswd o om inte varför får jag det inte att fungera (bra fråga va ). Jag får upp nytt realm namn men den verkar inte nappa på användaren/lösenordet.. hmmm

Vad f-n, nu har jag lyckats klanta bort admin användaren till streamservern.. låg han oxo i qtusers filen månne? som jag skrivit över några ggr.. he.. dags o ominstallera QTSS kanske.

TACK!

Det var troligen den här qtaccess filen som var problemet, dom instruktionerna jag hittade hade nämligen inga [*] taggar..

TACK ÄN EN GÅNG
Nu börjar MPEG-4 house music live sessions från min lägenhet på kvällarna

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-06 11:31

Vore det inte enklare med en minaret?

Sant iofs, ska hänga ut några högtalare från fönstrena här

Får frexten lite Broadcast 400
[BroadcastDoc broadcastStateChanged:] när jag börjar starta o stoppa broadcasten. Typ för att ändra bitrate o sen när man kör play får man error. Men avvaktar men en stund o kör igång fungerar det fint.

QTB bugg månne?

Verkar dessutom som mina "lyssnare" har problem att ansluta.
Jag ger dom rtsp://domän/live.sdp som även är den URL som står i Broadcastern.

Är det inte .sdp URLen man ska köra in i QT6 via Open URL ?
När jag själv provar fungerar det utmärkt.

En annan sak som jag saknar är MP3. Borde det inte finnas möjlighet att broadcasta mp3 då QTSS stödjer även det..

[ 06 Juni 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Tipset är att byta namn varje gång man kör en stream, verkar vara problem att skriva över den gamla .sdp filen (läste något om detta).

Nu fungerar dock allt utmärkt och man kan streama i 64kbit/s o det låter som minst 128kbps mp3. Soft soft..

Däremot får dom som lyssnar div hack i musiken. Verkar som bufferingen inte är helt 100 än. Kan dock även bero på att jag själv inte skrivit in någon buffer delay i QTB.
Någon som vet om man SKA ha någon, o isåfall vad är lämpligt?

Märkligt att flera personer får 404: Not found trots att man bytt namn på nuvarande stream och minst en har fått igång den.

Hm

Någon som vet hur man byter codec / filformat från AAC/.mp4 till tex MP3 ?

Kanske inte går i denna release men man skulle ju vilja ha möjligheten att variera sig.

Det finns så vitt jag vet bara en Franhofouher MP3 codec förMacOS 9.. Konstig nog... Jag menar hur svårt borde det vara?

[ 12 Juni 2002, 06:06: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Medlem
  • 2002-06-12 03:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Kanske inte går i denna release men man skulle ju vilja ha möjligheten att variera sig.

Är det inte så enkelt att Broadcastern inte tillåter att använda mp3 när man väljer "MPEG4 streaming" eftersom att man inte kan ha mp3 i MPEG4.....

Eftersom att Broadcastern skall kunna arkivera material samtidigt i en .mp4 fil så ska den inte tillåta användande av en icke ISO MPEG4 codec såsom mp3.... så en sådan begränsning skulle vara helt korrekt.

Har du testat att köra bara mp3 eller använd typ Sorenson som video codec? eller valt att arkivera i .mov format?

Nja, tror Jürgen menar att han vill ha MP3 som broadcastformat istället för AAC när det endast gäller ljud.

Och eftersom Apple är så smidiga så finns det ingen MP3 kodare med i QuickTime. Vilket är väl så underligt. Dock tycker jag någon borde kunna sätta sig ner och skriva en sådan för X.

Välkommen hit BTW Kay! Du verkar vara en kunnig person och sådana kan man aldrig få lite av!

Är det inte så att AAC är "nästa generation" av MP3 - lika bra ljud till en lägre bitrate, liksom?
Den är ju utvecklad av Fraunhofer, Dolby och Thompson...
Apple ser ju sig själv som drivande av nya technolgier. Alltså kör man AAC. Varför betala en extra licenskostnad för MP3?

Visst, men AAC är en del av MPEG4.. Och handen på hjärtat.. Hur många spelare stöder för tillfället AAC ur boxen?

Det handlar snarare om alternativ. Om man ska tänka i dina banor så kan vi ju lika gärna plocka bort allt utom MPEG4 och Sorenson.. Då allt annat är sämre och äldre...

Christopher har som vanligt fattat mig rätt
Vad jag är ute efter är att "kunna" streama mp3 till de olyckliga satar som kör PC (eller folk som helt enkelt inte har en MPEG-4 spelare).. he.. (vadå dra alla över en kam?)

Möjligheten borde ju finnas kan man tycka då QTSS ju kan streama mp3.

Men som du säger C det finns ingen mp3 encoder i QT. Märkligt när iTunes och QT väl är hyfast integrerade... hmm

• Medlem
  • 2002-06-12 15:39

Som min käre kolega el Thompster säger så är ju AAC det som ersätter mp3. Vad Thompa menar är från Apples synvinkel.... inte ur användarens i närtid... tror jag

Broadcastern de har skapat är för att streama MPEG4, sedan "råkar" vissa andra codecar funka ändå.... Att Apple gör detta ligger i den långsiktiga strategin att promota och använda MPEG4 mot properitära format såsom WinMedia, Real, mp3 etc

Att säga att man bara skall ha kvar MPEG4 och Sorenson 3 är i säg en motsättning.... frågan är skall man ha Sorenson 3 eller MPEG4? Sorenson 3 är lika properitärt som WinMedia och Real. Som ni säker vet så är numera inte Sorenson med som standard för MPEG4 är default codecen lika väl som AAC har ersatt QDesign.

Det är också så att MPEG4 inte ersätter ngt, men AAC ersätter mp3.... ungefär som MacOS X ersätter OS 9 så ur Apple synvinkel så kommer de "bara" att promota standarder typ MPEG4, AAC etc.

Men det löser ju inte ditt problem med mp3.... beroende på hur vass man är på att programmera så är det hyfsat lätt att porta en Open Source linux encoder till MacOs X ... det största problemet är nog bara Little och Big Endian.

Eller som ni mycket riktigt har upfattat så finns faktiskt möjligheten att encoda mp3 i QT.... så egentligen är det "bara" att bygga en egen mp3 broadcster med hjälp av QT Broadcster API:t.

Att du kan streama mp3 via DSS beror på att man använder QT packetizern.... så i princip kan man streama vilket format som helst med hjälp av deras packetizer, för stream servern är det bara en RTP ström.

Skall kolla upp om det finns ngn med en mp3 encoder för X som man kan använda.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

mp3-strömmar typ Icecast fordrar ju att de levereras över http. Möjligen finns inte alternativet för mp3-encoding i QTB eftersom allt där utgår från rtsp-leverans? I QTSS/DSS är det ju leveransmässigt rätt täta skott mellan "musikplaylists" och vanliga video- eller AAC/MPEG4-strömmar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kay:
Broadcastern de har skapat är för att streama MPEG4, sedan "råkar" vissa andra codecar funka ändå.... Att Apple gör detta ligger i den långsiktiga strategin att promota och använda MPEG4 mot properitära format såsom WinMedia, Real, mp3 etc

Att säga att man bara skall ha kvar MPEG4 och Sorenson 3 är i säg en motsättning.... frågan är skall man ha Sorenson 3 eller MPEG4? Sorenson 3 är lika properitärt som WinMedia och Real. Som ni säker vet så är numera inte Sorenson med som standard för MPEG4 är default codecen lika väl som AAC har ersatt QDesign.

Det är också så att MPEG4 inte ersätter ngt, men AAC ersätter mp3.... ungefär som MacOS X ersätter OS 9 så ur Apple synvinkel så kommer de "bara" att promota standarder typ MPEG4, AAC etc.

Nja, den är byggd runt Quicktime. Och sen att Apple satsar krutet på MPEG4. Ja det är ju en sak

Ang Sorenson. Det var ingen motsättning utan ett svar på varför man ska köra något gammalt. MPEG4 kommer inte ta över på ett tag när det gäller vissa områden.

Och varför man ska köra med ett properitärt format? Ja, kvalité och spridning kanske är ett argument. Det har ju gått bra för dom andra att göra det. Det lär dröja ett tag innan dom flesta har Quicktime 6 eller någon annan MPEG4 kompatibel klient.

Det är rätt så oviktigt vad som ersätter vad. Utan vad klienterna kan spela upp. Givetvis så måste man utbilda folk. Men AAC kommer dröja innan det erätter MP3 defacto.

Apple själva kommer t.e.x forstätta koda trailers med Sorenson Video. Och inte MPEG4 ett bra tag framöver.. Av vissa anledningar...

Sen, hur kodar man en MP3 i Quicktime? Har inte sett stöd för det någonstans?

Men som sagt. Någon kan likt dom skrev WMA komponenten skriva en som klarar MP3 kodning...

1
Bevaka tråden