Jag förstår dig Christoffer, man använder ordet MPEG4 ganska generellt. Problemet är naturligtvis att för oss som sitter och utvecklar t ex MPEG4 så är det självklart att vi menar MPEG4 video (bit strömmen) eftersom att MPEG4 filformatet (.mp4) inte har varit klart specificerat innan mars. Om du tänker på det, så är det först nu som man börjar ange support för .mp4.
Att det blir så här med DivX är just att det är väldigt "etablerat" bland "utvecklare" så för mig är det självklart att DivX är i AVI fil format så anger man MPEG4 så utgår jag från att det är video de menar. Om det däremot hade stått "full support for MPEG4 standard" eller liknande då hade jag förväntat mig support för MPEG4 Simple Visula Profile.
Detta kan lätt liknas med QT om ni tänker efter, vi som håller på med Mac säger generellt support för QT, men oftast menar vi Sorenson om vi pratar om internet distribution. Jag tror att man får leva med detta ett tag, men man kan utgå från att "man" menar MPEG4 video om inget annat står.
Tillbaka till kompabilitet, jag såg att ni testat med mpeg4ip, jag tror dock inte att den hunnit med i utveckligen. Ni borde testa med mp4v2, vilket är den senare varianten av .mp4 parsningen, det kan vara så att den är under utveckling, men pröva kan man ju göra. Den finns med i mpeg4ip source "paketet".
Om ni går till www.m4if.org så kan ni hitta en del företag där som har spelare som går att ladda ner.
/Kay
[ 09 Juni 2002, 12:26: Meddelandet ändrat av: Kay ]