Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns min prestanda-flaskhals?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 12:29

Jag arbetar ofta med skannade .tif filer, allt från ca 14 till över 500 MB i storlek. Då jag skall redigera dessa utsätts jag väldigt ofta för att datorn laggar. När jag skall radera eller skriva med pennverktyget, samt vid skrollning får jag en grym fördröjning vilket gör det jobbigt och svårt att hålla på. Hur får man bort denna laggning? Är det grafikkortet eller minnet, eller något annat?

Har en G5 dual 1.8 med GeForce FX 5200 64 MB och 1.5 GB RAM.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 13:45

Svårt att säga. Det beror lite på vad du gör vid sidan om, om du har några jobb som körs samtidigt.
Du kan titta på CPU och framförallt då undersöka VAD det är med CPUn som skulle kunna vara problemet. Antingen är CPU i botten, eller så väntar den på något, I/O tex..
Testa och se vad den gör när du hanterar dina bilder. Titta på tex top om minne, cpu eller I/O är i botten...

Rent utrustningsmääsigt ser inte jag varför det skulle bli sådan latency du pratar om...

hm

När det laggar, vilken zoom-nivå är du på då?

photoshop använder ju en image cache pyramid för att beräkna statistisk data och för att snabbare kunna visa stora bilder utzoomade. Default är 4 levels. Det innebär att för varje bild skapas fyra mindre bilder i minnet. Jag vet inte om detta kan vara nåt - men kanske värt att experimentera med - typ prova att minska och öka antalet levels och se vad som händer. (Man måste starta om PS där..)

En annan sak är att kolla att PS fått mycket minne! Kolla det, och det här med image cache i:

-> Preferences->Memory & Image Cache

hi-5
/soul8o8

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-22 02:44

500MB filer låter som du dels vill ha mer RAM (minst 4x500 + 512MB). Tips är även att se om något händer i bakgrunden så som hicke beskriver.

Flaskhalsen är nog hårddisken i ditt fall. Så om du vill undvika den så gäller det att ha mycket RAM och sen tilldela Photoshop mycket minne som beskrivs i ett inlägg här ovan.

• Oregistrerad
  • 2006-07-22 23:39

Jag har försökt kolla CPU användning och andra parametrar men jag vet inte riktigt hur jag skall göra det samtidigt som jag jobbar. Jag har använt ett program som heter "Activity Monitor" men jag kan inte få det synligt i menyraden vilket jag har för mig att jag har på min gamla PB, så det är svårt att avgöra vad som används.

När jag kollar enbart på Activity monitor verkar allt vara lugnt, allt ser ut att räcka till, även minne.

Vad gäller zoomnivåer tycker jag att det kan vara på både hög (ca 200%) samt låg (ca 10%) fast mest på låga zoomnivåer tycker jag.

Jag anväder Graphic converter, ej PS, jag har PS, kan det fungera smidigare?

..ahum, tog för givet att du använde PS

Vad är det du gör med dina bilder?
Jag tror PhotoShop kan fungera smidigare om du ska arbeta med bildera, dvs inte bara konvertera dem till andra format - då är nog GraphicConverter bra

I activity monitor kan du ta menyn->Window->Show floating CPU window->...

Sen är det väl intressant att see disk activity i huvudfönstret. Där har du ett litet diagram så kan ju jobba och när det hackar så gå till activity monitor och kolla om din disk activity har peakat..

hi-5

• Oregistrerad
  • 2006-07-29 00:37

Jag skall testa PS nästa gång jag skall arbeta med filerna.

Vad jag gör, är för det mesta att fixa till så att text blir läslig då många dokument jag skannar är av mindre bra kvalitet, dvs, jag använder raderaren och pennverktyget för att snygga till texten. Jag använder även rektangelverktyget för att snabbt göra "smutsiga" partier vita.

Jag tror helt klart Photoshop är mer effektivt än GraphicConverter när det gäller såpass stora filer.

droppa GraphicConverter och kör med Photoshop istället ....

jag upplever PS CS 2 som ett mkt mer optimerat program än GraphicConverter ... plus att GraphicConverter laggar någo fruktansvärt på min maskin ... PS CS 2 flyttar på bara fint ..

Själv kör jag med en G5 dual 1.8 med GeForce FX 5200 64 MB och 1.5 GB RAM. .. låter bekant

• Oregistrerad
  • 2006-08-01 23:09

Jag är benägen att hålla med föregående talare. Nu, när jag börjat använda PS flyter det på på ett helt annorlunda sätt.:)

Tack för tipsen.

När jag ändå varit inne på frågan om ett nytt grafikkort, vad skulle ett nytt grafikkort göra rent generellt för prestandan vid grafikarbete, och vad är det processorn gör vid samma syssla?

Om du har stor skärm och många fönster öppna kan mer grafikminne snabba upp saker som Exposé. Snabbare grafikkort kan nog snabba upp OSXs uppdatering av fönster och sånt i allmänhet. Men vad jag vet använder inte PS GPUn alls för sitt "arbete" - bara CPUn - och då gör det egentligen ingen skillnad alls med snabbare grafikkort, alltså när man behandlar biilderna. Kanske kan det gå lite snabbare att panorera bilden. Jag vet inte.

Asså CPUn gör alla beräkningar, typ färgjustering, filter osv. GPUn visar bara bilden på skärmen - i PS iaf.

Annat är ju t.ex Aperture som använder Core Image (som använder GPUn) för att göra färgjustering och sånt i "realtid". Då hjälper nog snabbare grafikkort rejält.

hi-5!

1
Bevaka tråden