Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, musik & många användare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-07-21 15:19

Hejsan

Jag har lite funderingar som jag ej fått svar på, vare sig från Applestore eller lokala handlare. Min arbetsplats är en av de kända motions-ställen som vi har i sverige. I våran förening så har vi ungefär hundra ledare som var och en lägger ned 60-100 timmar/termin för att göra nya träningspass.
Just nu har vi en studio med ca: 1500 olika cd-skivor som alla får använda i sin pass-tillverkning. Studion är utrustad med cd-spelare, mixerbord och md-spelare. Alla pass spelas in på dessa md-skivor, varje ledare har sin egna skiva med egen-vald musik. Detta tar sjukt lång tid och är något fel i låten/vill ändra bpm/fada out eller vad man nu vill så gör man allt för hand mha md/cd-spelarna. (givetvis belar vi alla olika STIM avtal oliknande, så allt är 100% lagligt)

När jag för dryga året sedan blev ledare blev jag helt paff. Varför gör de på detta viset? Själv gör jag passet hemma. I iTunes och Adobe Audition, sedan slangar jag över passet till min ipod och kör den därigenom i var sal som jag leder i. Smidigt värre är detta.

Jag har länge haft funderingar på att lösa detta mha en/flera MAC, men jag kan itne redigt se lösningen klar framför mig.

Var ledare bör ha sitt eget inloggningsnamn. Där får ledare 300-600mb utrymme på servern som den kan själv kopiera låtarna till och mixa fritt.
problem Vad jag förstår måste man lägga upp iTunes hoss ALLA användare och lägga in hela låt-bilbioteket för var och en. När vi senare har köpt en ny skiva så ska denna läggas in hos ALLA användare, tankar man ned albumet så får den väl bara användas av 5 olika användare.

Hur kan vi lösa detta?

Jag har tänkt att "alla" ska ha en iPod vilket antagligen apple skulle vara intresserade av att rabattera. 80 ledare * ipod mini 1500. Blir rätt mycket kulor. Lägg där till datorköp och kringutrustning. Funkar detta hos oss kommer säkerligen de andra 150 föreningarna som finns runt om i sverige köra på samma lösning. Vilket skulle ge ennu mer försäljning för Apple. Jag förstår faktiskt inte varför de jag vart i kontakt med, vart benägna att hjälpa mig. De har alla sagt att de skulle höra av sig inom kort, men icke sa nicke. Är detta ett olösligt problem vi står inför?

Tänkte att det skulle finnas några kloka människor på detta forum som ev kan hjälpa mig/oss.

Fråga om ni undrar över något!

/Stefan Björk
Hurtis&Hoppis =P

Hmm, låter väldigt likt en diskussion som var upp för 1-2 år sedan? Kommer inte ihåg om det kom något bra förslag på lösning då?
Som jag fattar det gör alla ledarna sina egna "mixar"? Om detta går att frångå så skulle man kunna sätta ett fåtal personer på att göra mixar, och att alla ledare kan prenumerera på mixarna via Podcast genom iTunes/iPod?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-07-21 21:12

alla ledare väljer sin egen musik. Det är en av våra grunpelare som vi erbjuder motionärerna. Alla utrycker sig olika fast det kan vara samma låt. Men annars var det ett bra förslag..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 14:14

Borde det inte bara vara att ändra rättigheterna på mappen med iTunesmussik, alternativt ha den på en annan HD? Min externa HD har inga rättighetsuppdelningar, så den kan man komma åt från alla konton/datorer.

1
Bevaka tråden