Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu tar strid med Microsoft och Apple

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-31 16:26

Vet inte om detta är rätt tråd.. Men hur gör jag för att få in Ubuntu på min iMac Intel?

Jag delar upp min hårddisk i två partitioner.
Tänkte 120 GB åt OS X och 110 åt Linux.. Men jag vet inte om man behöver fler åt Linux?
Jag sätter in Linux-skivan och trycker på Install. Sen när man kommer till partitioneringen så väljer jag "Använd största möjliga lediga utrymme" och installationen börjar. Efter ett tag avbryts allt och det står att Installer crashed.. Tror nog det är något med GRUB..
Så alltså, hur dualbootar man OS X med Linux? Ni verkar ju ha gjort det i alla fall...

På HFS+ tiden så är/var det så att "största lediga utrymme" var en del som inte hade någon formatering, man kunde inte döpa partioneringen till något. Är osäker på om Linux hunnit så långt att dom kan fungera på IntelMacarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-31 18:43

Okej, det har jag tagit nu.
Men nu stod det "Kunde inte installera GRUB på (hd0)" och det låter ju inte särskilt bra.. Hur ska man få detta att fungera?

Du får bäst svar om du signar för medlemskap i Ubuntus forum: http://ubuntu-se.org/forum/register.php - Jag tror inte det går med annat än en vanlig PC eller en PPC (mac), sedan är det troligen alltid olika distar ( skivor ) beroende av om man kör AMD eller INTEL.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-31 18:55

Är redan registrerad där och försöker få svar där nu.
Tack så mycket ändå. Verkar inte ha fullt stöd för MacIntel-maskiner ännu :/

Om man vill testa det på sin Intel-mac, ska man köra det för PC isåfall?

RockyMontana, i dagsläget kan du glömma att köra dessa på en mac med Intel-processor... det går alltså inte.

Dayweed och Olle: Det tycks visst gå och GRUB-fepplet gör tydligen inget -- här finns en instruktion:
http://bin-false.org/?p=17

Därmed inte sagt att installationen är enkel och smidig...

Hm, min plan var att köpa nästa Macbook Pro för att dubbelboota Mac OS X och Ubuntu. Det tuffaste vore ju om man både kan boota och Parallelsa samma Ubuntu-installation. Vet någon om det går? Går det med Windows i både Bootcamp och Parallels?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-05 12:47

Borde man inte kunna köra en chroot dist?

öh?
en chroot-dist?
chroot skapar ju bara ett virituellt /-system?
Eller vad menar du?
Leker med min server nu, oerhört roligt
MythTV, here I come!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-05 22:42

jo,men om man kör chroot, med en ubuntu dist, är inte det samma som att instalera den?

Absolut inte.
chroot gör bara att du ställer dig i det som du väljer ska vara /
om du bootar från CD t ex och mountar alla diskarna på sina platser och kör chroot /plats /bin/bash, så kommer du in i din egna installation...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 23:43

Har fått mina 10 stycken Ubuntu CDs plus en bonus på 8 ubuntu stickers idag

Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med tio cd-skivor och en dator

Dela ut dem till folk som kan vara intresserade?

Bevaka tråden