Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3Com problem med e-post

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-12 22:28

Hej

Köpte en OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g Cable/DSL Router, använder ADSL från Telia.

Allt funkar bra för det mesta.
Det som inte går är utgående e-post om det är fler än 15-20 tecken i medelandet, och programuppdateringarna från Apple ex 10.4.7 som stoppar efter 9,7 MB av 39,8 MB, får detta medelande varje gång.
"Ett nätverksfel har inträffat: maxtiden gick ut (-1001). Se till att du kan ansluta till Internet och försök igen."
Router har fabriksinställningen i sig nu.
Kan det var fel på en Router så bara vissa funktioner går och inte andra?

Har skrivit till 3Com men inget svar ännu.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-08-13 11:10

Läs tidigare trådar om 3com här och kolla om du kan få pengarna tillbaka, sen föreslår jag något som fungerar som Apple eller vissa Linksys modeller. 3Com gjorde bra nätverkskort till 486:or men lever enligt min åsikt bara på namnet idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 13:33

Blir det samma fel om du laddar ner en större fil?

Prova t.ex att ladda ner en fil från Apple hemsida(trailer eller nåt)

Inte för ja har lösningen på det. Köpte en trådlös access punkt med två usb kort till mina föräldrar. Visserligen fungerar det hjälpligt, men ack så ofta det strular med att kontakten försvinner.

Tänker alrdig mer köpa en 3com produkt.....

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 20:09

3Com

Hej

Efter en pratstund med suport har jag löst problemet till viss del.
Det gick som du sa inte med större filer heller, dog efter ca 9Mb.
Det som jag har förstått är att 3Com använder 1500 som MTU samma som i datorn, men i ihopp med ADSL kan detta bli för mycket och då blir trafiken fragmenterad.
Detta ändrade jag på i Inställningarna under Nätverk till 1484 och det hjälpte för LAN nätverket, däremot gick det inte att ändra MTU under Airport utan det får man göra i Terminalen har inte hitta filen som man måste ändra i.

Halv nöjd med 3Com i allafall.

Bengt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 22:29

hm, ok...

bra o veta

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303192

den här artikeln då.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 20:09

Slut med 3Com

Efter mycket fixande fick jag det att funka till viss del.
Kom inte igång med lösningen till PowerBooken då man inte kan ställa in MTU när man kör Airport.
Sen hängde sig Routern helt och gick inte igång mot Adls modemet, så jag fick byta ut den.
Den nya funkande på samma sätt med e-post och filstorlek, trots MTU inställningarn sedan för.
Måste vara något med kopplingen 3Com och Zyxel som inte lirar bra.
Jag blev så trött och köpte en ny Linksys WRT54GL router i stället och den funkar precis som det är tänkt och alla är nöjda.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 22:18
Ursprungligen av benran:

Efter mycket fixande fick jag det att funka till viss del.
Kom inte igång med lösningen till PowerBooken då man inte kan ställa in MTU när man kör Airport.
Sen hängde sig Routern helt och gick inte igång mot Adls modemet, så jag fick byta ut den.
Den nya funkande på samma sätt med e-post och filstorlek, trots MTU inställningarn sedan för.
Måste vara något med kopplingen 3Com och Zyxel som inte lirar bra.
Jag blev så trött och köpte en ny Linksys WRT54GL router i stället och den funkar precis som det är tänkt och alla är nöjda.

Har samma 3com router fast den för 108mbps. samma skit för mig plus massa annat krångel. Värdelös router. Funkar din linksys bra alltså? Stabilt trådlöst?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 19:03

Stabil Linksys

Hej

Har nu kört Linksys ett par dagar och allt funkar, stabil och bra bra signalstyrka också.
Så kommer nu och sälja 3Com'en
Slut på denna sega historia.

Bengt

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 00:08

Jag installerade en ny mjukvara jag hittat på nätet. V1.1.0.9 eller vad den hette. Funkar felfritt nu 3com routern alltså.

1
Bevaka tråden