Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmer?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu tillgång till en ganska snabb lina, och jag tänkte ge mig in i film djungeln. Jag har fram tills nu använt limewire för att ladda ner mp3. Jag gjorde därför en sökning på spiderman och fick upp två filmer i avi format. Jag tänkte nu bara höra om vilket format som är bäst att ladda ner filmer i och om det finns något bättre program för nedladdning av filmer. Limewire verkar bra på mp3, men inte på filmer.
Hoppas det finns någon erfaren.

Jag säger det innan någon annan gör det: "vi diskuterar inte W4R3Z på 99mac"...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-08 17:14

Trodde inte att vi diskuterade den här typen av frågeställningar i detta forumet...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-08 17:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag säger det innan någon annan gör det: "vi diskuterar inte W4R3Z på 99mac"...

Snabb som en vessla

Jajamen.

Tack för upplysningen killar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-08 17:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats Börjesson:
Tack för upplysningen killar.

Inga problem!
Vi svarar nästan lika snabbt på andra frågor...
Bli inte avskräckt bara!

Vad jag vet så har vi diskuterat fildelningsprogram här förrut.
Film och musik är en gråzon eftersom det inte finns något som säger att man inte får lov att ladda ner det för eget bruk. Det är inte jämförbart (om vi bortser från moral) med programvara och spel, än så länge i alla fall.

Men finns det en oskriven regel om att det inte får diskuteras vilka fildelningsprogramvaror som är bäst att använda för att hitta mp3- eller avi/DivX-filer så får ni rätta mig.
Eller om det är sättet att ställa frågan på som avgör detta?

Kan ju vara bra att klargöra så att alla känner till vad som gäller ang. detta, då det inte är helt tydligt idag, som jag uppfattar det i alla fall.

[ 08 September 2002, 19:01: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-08 20:05

Well,boyz... Jag skulle varmt rekommendera att ni inte laddade ner några filmer i fortsättningen, med tanke på vad som är på gång i filmbranschen. Inte heller rekommenderar jag att ni här på forumet publicerar några namn på program eller länkar till sidor där det går att ladda ner hela eller delar av filmer...detta inte minst med tanke på Martins skull.

Däremot går det givetvis bra att diskutera den övergripande frågan om vad man får och inte - det har vi gjort i ett antal trådar tidigare...dock verkar de flesta tro att man fortfarande kan göra vad man vill och hur man vill. Ingenting kan vara mera fel. Däremot är vissa specifika regler lite otydliga och olika länders egna regler skiljer sig åt...

Försök hålla i tyglarna under den här diskussionen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-08 21:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Well,boyz... Jag skulle varmt rekommendera att ni inte laddade ner några filmer i fortsättningen, med tanke på vad som är på gång i filmbranschen.

Clavius, respekterar dina åsikter väldigt... Men, inte göra oss så nyfikna hela tiden!! Vad är på gång i filmbranschen??? OSA ASAP!!
/Jonaz

"på gång" eh? Du sa A, nu får du säga B.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Well,boyz... Jag skulle varmt rekommendera att ni inte laddade ner några filmer i fortsättningen, med tanke på vad som är på gång i filmbranschen.

Det låter som att du har insider-info om kommande stämningar och domstolsförhandlingar

Well, jag tycker så länge det inte finns en fällande dom som säger att det är olagligt för den som tankar ner filmer och musik så ska det vara fritt och prata om det.

Moraliskt sett så tycker vi kan prata om P2P Programvara istället för frågor om "var kan man ladda hem senaste Star Wars på divx?"

Nu tycker jag det är fel forum och det skulle passa bättre att ha det i "programvara"

Sen varför vill man ladda hem sunkiga DivX kopior när man kan se på bio eller hyra/köpa DVD?

Cheers

[ 09 September 2002, 01:51: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 02:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Sen varför vill man ladda hem sunkiga DivX kopior när man kan se på bio eller hyra/köpa DVD?
Cheers

Hör denna uppfattning väldigt ofta. Den är helt fel. Ja, det finns massor av dåliga kopior av filmer ute på nätet, sk. "screeners", oftast filmat med kamera i en biosalong i asien eller USA, ibland även i Sverige. Men för dem som letar eller har bra kontakter kan man även finna Sverigeaktuella biofilmer på nätet i DVDkvalite eller näst intill. Flera bioaktuella filmer finns i MPEG-2 format, vilket är det bästa och är nästan som dvd och sen finns dvdrip. Filmer kommer ju ofta ut på dvd i USA innan de ens kommit ut på bio i Sverige. Om man sen lyckats få tag på nån film kan man ju tex. bränna dessa filmer på cd, in med dem i dvdspelaren eller koppla datorn till TVn och 1,2,3 så kan man sitta och se någon bioaktuell film där hemma i DVDkvalite. Inte alls så dåligt som visa verkar tro. Utan mycket nöje och hög kvalite!

// R O B E R T

[ 09 September 2002, 02:27: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 02:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Om man sen lyckats få tag på nån film kan man ju tex. bränna dessa filmer på cd, in med dem i dvdspelaren eller koppla datorn till TVn och 1,2,3 så kan man sitta och se någon bioaktuell film där hemma i DVDkvalite.

Nu tog du i lite va?

DVD kvalitet från CD lär du med svårighet lyckas med. Då får det bli på flera CD, och inte ens då kan jag tänka mig fullgod DVD kvalitet. Dessutom så får man inget vidare ljud på det viset. Eller har jag fel?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 03:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
[quote]quote:[/quote]Nu tog du i lite va?

DVD kvalitet från CD lär du med svårighet lyckas med. Då får det bli på flera CD, och inte ens då kan jag tänka mig fullgod DVD kvalitet. Dessutom så får man inget vidare ljud på det viset. Eller har jag fel?[/QB]

Nej, jag tar absolut inte i. Bild och ljud blir fantastiskt bra med just SVCD (mpeg-2). Prova själv så får du se. Givetvis inte 100% DVDkvalite, men det krävs nästan ett tränat öga och öra för att märka skillnaden och ändå har jag har sett väldigt mycket filmer. När man bränner SVCD filmer blir det oftast 2-4 cd.

// R O B E R T

Jovisst, men har du en DVD och en SVCD sida vid sida så märker du stora skillnader i både bildkvalité och ljud. (Har du Dolby 5.1 på SVCD?) Men visst, ingen förlust eftersom man uppenbarligen ändå inte skulle ha köpt filmen.

Men om jag verkligen vilja ha en film och får välja mellan DivX och SVCD för 0 kr och en DVD för 200 kr. Ja då väljer jag DVDn.

Sen givetvis är detta ett problem delvis för att filmer kan ta upp till 2-3 år att komma hit. Så visst har det hänt att man inte orkar att vänta. (Ghost World t.e.x kom ut på bio i USA och England för 2,5 år sedan) Det är något filmbolagen måste tänka på.

Dessutom. Bränna en DVD FILM i MPEG2 på DVD R är knappast troligt om man ska behålla någon kvalité eftersom DVD R får plats med ca 2 GB mindre (du måste koda om filmen)..

Sen hålla på med 2-4 cd skivor i en film. Det går fet bort.

Som sagt. Jag är bofast på Biograf Saga

Bio har dessutom ca 10 gånger bättre ljud och bildåtergivning än digitala medier och det är faktum.

Den svenska Antipiratbyrån har haft för avsikt att även jaga folk som delar ut film och spel på filbytartjänster som Kazaa.
Nu har man kört igång och i fredags anmäldes 30 bredbandskunder till operatörerna.
En operatör valde att samarbeta med Antipiratbyrån och stängde omedelbart av abonnemanget för flera kunder.

Läs mer hos Finansvision:
http://www.finansvision.com/artikel.asp?kID=3&aID=83508

Bränna en DVD FILM i MPEG2 på DVD R är knappast troligt om man ska behålla någon kvalité eftersom DVD R får plats med ca 2 GB mindre (du måste koda om filmen)..

Det går utmärkt att dela upp en DVD med bibehållen kvalitet och på köpet får bort Macrovision och annat trams, men jag tänker inte berätta hur.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 13:00
Citat:

Jovisst, men har du en DVD och en SVCD sida vid sida så märker du stora skillnader i både bildkvalité och ljud. (Har du Dolby 5.1 på SVCD?) Men visst, ingen förlust eftersom man uppenbarligen ändå inte skulle ha köpt filmen.

Men om jag verkligen vilja ha en film och får välja mellan DivX och SVCD för 0 kr och en DVD för 200 kr. Ja då väljer jag DVDn.

Sen givetvis är detta ett problem delvis för att filmer kan ta upp till 2-3 år att komma hit. Så visst har det hänt att man inte orkar att vänta. (Ghost World t.e.x kom ut på bio i USA och England för 2,5 år sedan) Det är något filmbolagen måste tänka på.

Dessutom. Bränna en DVD FILM i MPEG2 på DVD R är knappast troligt om man ska behålla någon kvalité eftersom DVD R får plats med ca 2 GB mindre (du måste koda om filmen)..

Sen hålla på med 2-4 cd skivor i en film. Det går fet bort.

Som sagt. Jag är bofast på Biograf Saga

Bio har dessutom ca 10 gånger bättre ljud och bildåtergivning än digitala medier och det är faktum.

Jaja, du gör såklart som du vill. Visst är bio och riktig DVD bättre. Det kan man inte förneka. Men jag kan lova dig att du skulle bli förvånad om du skulle testa och se en SVCD film på din TV. Jag har visat vänner hur kvaliten blir och de har häpnat, tro mig. De har sagt: "oförskämt bra kvalite" och "men det är ju som att se på DVD". Filmers kvalite blir ju även bättre, som bekant, när de ses på en TV isället för en dator.

// R O B E R T

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 13:02
Citat:

Bränna en DVD FILM i MPEG2 på DVD R är knappast troligt om man ska behålla någon kvalité eftersom DVD R får plats med ca 2 GB mindre (du måste koda om filmen)..

Det går utmärkt att dela upp en DVD med bibehållen kvalitet och på köpet får bort Macrovision och annat trams, men jag tänker inte berätta hur.

Sant!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Den svenska Antipiratbyrån har haft för avsikt att även jaga folk som delar ut film och spel på filbytartjänster som Kazaa.
Nu har man kört igång och i fredags anmäldes 30 bredbandskunder till operatörerna.
En operatör valde att samarbeta med Antipiratbyrån och stängde omedelbart av abonnemanget för flera kunder.

Läs mer hos Finansvision:
http://www.finansvision.com/artikel.asp?kID=3&aID=83508

Från länken:

"Antipiratbyrån går utan förvarning in på filbytartjänster som Kazaa. De söker efter speltitlar, laddar ner spelen men spårar samtidigt användaren. Sen överlämnar de bevisen till operatören och kräver att man stänger av användaren."

Genom sitt handlande gör de samma sak som dem de jagar. De gör alltså själva något som de anser inte vara lagligt.

"Såväl Telia som Tele 2 avvisar bestämt att lämna ut en användare till någon annan än polisen.Tele 2 hävdar att inskränkningar i rätten att byta filer skulle ”strypa” efterfrågan på bredband."

Bra Telia och Tele 2!

"Fotnot: 80 procent av trafiken i bredbandsnäten består av byte av filer, enligt statistik från bredbandsleverantörer."

Sen när blev det olagligt att byta filer över huvudtaget? Allt är inte program eller spel. Utan även dokument, grafisk design, bilder, ikoner m.m.
Man får tydligen byta filmer och musik med vänner och de närmsta. Frågan blir då: Vad är en vän? Var går gränsen?

// R O B E R T

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:Genom sitt handlande gör de samma sak som dem de jagar. De gör alltså själva något som de anser inte vara lagligt.

Har du rätt i. De begår en brottslig handling genom att ladda ner spelet på sin dator. Undra vad lagen säger om detta. Om polisen skulle arbeta med samma metoder skulle väl det vara olagligt, eller?

[ 09 September 2002, 14:18: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-09 14:30

Om jag säger såhär - det finns ett antal distributionschefer på de amerikanska bolagen här i Sverige som själva är mycket aktiva i bevakningen av vad som händer ute ibland "vanliga" användare... Tre,fyra av dessa är dessutom mac-freaks av rang och alla har, åtminstone vid ett tiotal tillfällen, varit inne på 99macs sidor och med intresse följt de diskussioner som finns här.

Men det som diskuteras här är ju inget ovanligt och förekommer på de flesta större dataforum /chat i hela landet. Självklart är det också så att ingen idag har något större intresse av att ev. "sätta dit" någon enskild person för ev. överträdelser mot kopierings- och rättighetsskyddet, snarare är man ute efter själva probelmatiken i förekomsten av illegalt kopierade filmer. Idag cirkulerar redan ett antal kopior av avsnitt ur den nya SAGAN OM RINGEN på nätet och man ser mycket allvarligt på detta då det självklart handlar om olaglig kopiering av en arbetskopia som kommit i fel händer.

Vad som exakt kommer att hända under den närmaste tiden är det få i branschen som vet - däremot pågår intensiva arbeten med att en gång för alla få bukt med problemet - och det är mycket möjligt att man väljer en annorlunda och mer "offensiv" lösning på problemet än de kopieringsskydd och fastare regler som många konservativa krafter skriker på i branschen...

Hursomhelst - branschen är MYCKET medveten om vad som händer och följer allt som händer med stort intresse!

Citat:

Jo jag vet hur, men du får inte med allt extra material + att längre filmer inte kommer med.

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 15:19

Jag tycker att film skall avnjutas på minst en 150 m2 duk!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:

Citat:

.

Jaja, du gör såklart som du vill. Visst är bio och riktig DVD bättre. Det kan man inte förneka. Men jag kan lova dig att du skulle bli förvånad om du skulle testa och se en SVCD film på din TV. Jag har visat vänner hur kvaliten blir och de har häpnat, tro mig. De har sagt: "oförskämt bra kvalite" och "men det är ju som att se på DVD". Filmers kvalite blir ju även bättre, som bekant, när de ses på en TV isället för en dator.

// R O B E R T

Jo, jag sitter som sagt och kodar film dagarna i ända
SVCD är som sagt ett format som Kinieska regeringen tillsatte (ok det här är en väldigt kort breif ) för att DVD var så dyrt. SVCD är lite fattigmans DVD. Och givetvis är det bra kvalité när rätt gjort. Men jag tycker ändå att det är jobbigt att hålla på byta skivor

Jag har som sagt testat det mesta på TV och dator.

Nackdelen med SVCD är att du bara kan ha två stereo spår (i MPEG1 Audio) och iofs bra upp till 4 textspår.
Visserligen kan du ha menyer, slideshows och kapitel.

SVCD här dessutom lägre upplösning (480x576 PAL mot 720x576 PAL på DVD)

35-60 min MPEG2 får du i SVCD och 15-20min DVD MPEG 2 får du plats på en CD skiva.
Vilket skvallrar om att DVD inte är lika komprimerat.

Men men, Jag ska inte tjafsa emot. Det finns bättre saker än SVCD och DivX. Men det är ju som att Mac är bättre än PC

Inte attan hjälper det

[ 09 September 2002, 15:27: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 18:18

Christopher,

jag vet att du kan väldigt mycket om digital Bild, ljud & video, vilket du bekräftat flera gånger.
Det uppskattas att du delar med dig av dina kunskaper. Jag läser flera av dina inlägg och du är till stor hjälp här på 99mac.com, för både mig och säkert flera andra.

// R O B E R T

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-09 18:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:Genom sitt handlande gör de samma sak som dem de jagar. De gör alltså själva något som de anser inte vara lagligt.

Har du rätt i. De begår en brottslig handling genom att ladda ner spelet på sin dator. Undra vad lagen säger om detta. Om polisen skulle arbeta med samma metoder skulle väl det vara olagligt, eller?

Det är det säkert. I övrigt vet jag att i USA (kanske i Sverige också) arbetar polisen med att fresta och locka folk till brott. Man kan ju ha åsikter om man tycker det är rätt eller fel.
Tex. kan de låta 2 tjejer köra en bil som de senare parkerar på en skymd plats och där de vet att det finns stor risk att bilen kan stjälas.
Bilen bevakas sen av polisen som gömt sig i typ buskar eller i några diskreta bilar i närheten.
Plöstligt är det någon som försöker stjäla bilen och polisen tar tjuven direkt. Lite märkligt sätt som polisen jobbar på anser jag.

// R O B E R T

[ 09 September 2002, 18:33: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

Bevaka tråden