Ber om ursäkt. Jag har inget direkt svar, men har läst en del inlägg om iWeb och trots att jag varit på väg att vädra mina synpunkter flera gånger, så har jag hållt mig. Tills nu (men det är alltså inte riktat mot dig, utan till iWeb-anväändare i allmänhet. Så ta inte illa upp, please).
Att göra webbsidor och webbplatser är i och för sig inte nån vetenskap. Men det är ganska komplicerat ändå. Kanske blir det bättre så småningom, men webben är ju inte mer än 15 år gammal, så man har inte hittat formen riktigt än.
Därför är det en massa olika parametrar man måste hålla reda på om man vill ha en sajt med olika funktioner och som ska fungera i alla moderna webbläsare. Det i sin tur kräver antingen att man har en IQ på 195, har memorerat alla miljoner variabler och handkodar allting. Eller så måste man använda ett program där lejonparten av alla kodvarianter redan finns. Det finns inget annat, tredje sätt.
iWeb är ett program som lurar användarna. Man ger sken av att vem som helst ska kunna klämma fram webbsidor lätt som en plätt. Och visst går det! Men dilemmat är att knappt någon nöjer sig med de ynkliga möjligheter som iWeb erbjuder. Man vill göra lite extragrejer här och där och utnyttja programmet på sådana sätt som t.ex. Conny. Och det är ju självklart att man vill. Men det klarar ju inte iWeb, utan lämnar användaren i sticket med en sajt som inte ens är halvfärdig.
Mormor kanske skulle gilla iWeb och tycka att det räcker till. Men en normal, halvgammal Mac-användare som är van att surfa på webben och har lite, lite ambitioner ska inte ens titta åt skiten. Skaffa ett RIKTIG webbprogram (Dreamweaver, GoLive, osv). Visst, det tar ett tag att lära sig, men det FINNS INGA genvägar om man vill göra bra webbsidor som funkar.
(Uj, va skönt det var att få ur sig det där).