Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PS fetlagg på MacBook?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 19:25

MacWorld gjorde ett test på macbooken med en bild de "blåst upp" till 240Mb och sedan applicerade ett mosaikfilter på den. I windowsläge tog det 46 sekunder medan det i OS X tog 6 minuter och 30 sekunder. Är det så jävligt att sitta med PS på en macbook eller är detta bara ett extremt test för att verkligen hitta skillnad? Använder PS rätt mkt men vill inte behöva köra windows sen när jag köper en macbook.

Inte intel optimerat

PS är inte optimerad för de nya datorerna med Intel processorer.

Det lär dröja till 2008 innan Adobe kommer med CS3, så tills dess är prestandan i Photoshop på Intel-macar (vilket numera är det enda som säljs av Apple) inget att hurra över direkt.

Edit: Naturligtvis menade jag 2007 och inget annat. Ledsen för felskrivningen.

Senast redigerat 2006-08-15 23:50
Ursprungligen av Adrian B:

Det lär dröja till 2008 innan Adobe kommer med CS3, så tills dess är prestandan i Photoshop på Intel-macar (vilket numera är det enda som säljs av Apple) inget att hurra över direkt.

2008? Vad har du fått det ifrån? Innan har jag hört siffror på våren 2007...

Var snäll och säg att du råkade skriva fel, jag orkar knappast köpa xp och använda det paralellt för 30% av mitt arbete...

Ursprungligen av fredrik_bt:

2008? Vad har du fått det ifrån? Innan har jag hört siffror på våren 2007...

Var snäll och säg att du råkade skriva fel

Jag råkade skriva fel

Slarvigt av mig, jag ska rätta mitt inlägg ovan, men ditt citat får stå kvar som bevis på min miss. 2007 och inget annat är vad jag syftade på.

Nu är ju detta med releasedatum för datorprogram något som man alltid är lite tveksam inför, men Adobe har vid upprepade tillfällen sagt Q2 -07. Med tanke på att de säger att de försöker hålla en uppdateringstakt på 18 - 24 månader stämmer det också rätt väl.

Stefan

Edit: Naturligtvis menade jag 2007 och inget annat. Ledsen för felskrivningen.

Apple Store säljer fortfarande Power Macintosh G5 och Xserve G5 men av vad jag vet har de inte sagt hur länge.

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 20:43

Men är det så pass att man lider av det när man, som jag, sitter med bilder på ca 2.5Mb och göra enklare grejjer i ps med dom?

Ursprungligen av Jake_Styles:

Men är det så pass att man lider av det när man, som jag, sitter med bilder på ca 2.5Mb och göra enklare grejjer i ps med dom?

Det kommer att flyta på helt bra med mindre bilder, men har du 4-5 bilder öppna samtidigt som en halvstor indesign-publikation är det lite småsegt. Men jag har ju iofs bara 1 GB ram nu i min macbook pro (ytterligare 1 GB är beställt)

//Fredrik

I mitt tycke att det ohållbart segt att jobba i PS och Bridge med Intel-iMac redan på såpass små filer som RAW på 8mpixel. Inte kan det väl dröja mer än någon månad innan Adobe kommer med UB/intel-versioner på samtliga apps?

Kontentan blir ju helt kass för Apple då jag misstänker att hyffsat många snubblar iväg och köper en raketsnabb PC istället.

Kolla det här testet där Bare Feats jämför prestanda i Photoshop mellan Quad G5 och Mac Pro 3 Ghz.

Mac Pro kör ju Rosetta, men är ändå lika snabb som PowerMacen! SWEET!!

• Oregistrerad
  • 2006-08-17 11:10
Ursprungligen av capojava:

Kolla det här testet där Bare Feats jämför prestanda i Photoshop mellan Quad G5 och Mac Pro 3 Ghz.

Mac Pro kör ju Rosetta, men är ändå lika snabb som PowerMacen! SWEET!!

Nu är det MacBooken som är av intresse, inte nån Promodell...

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 13:07

Så vad blir summan av kardemumman nu då? Jag kommer inte att sitta med 240Mb bilder, de kommer som störst att ligga runt 20-30Mb, är det värt att slänga in windows på macbooken då för att få ett snabbare PS?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 14:27

Om du bara kommer upp i 20-30mb kan du inte arbeta mkt med PS?
Har en vanlig porträttbild, efter några lager hit och dit är jag uppe i 340mb. 8mpxl RAW från början.

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 20:52
Ursprungligen av chrullo:

Om du bara kommer upp i 20-30mb kan du inte arbeta mkt med PS?
Har en vanlig porträttbild, efter några lager hit och dit är jag uppe i 340mb. 8mpxl RAW från början.

Tack för att du delar med dig av sådan information. Jag gör en notering i mitt block att Chrullo minsann efter ett några lager hit och dit är uppe i 340mb.

Jag fotar inte i RAW då min nuvarande dator är för seg för att pilla med sånt. Kanske kommer upp i 3-5 lager som vanligast. Sitter oftast inte och överarbetar bilder. Men vem vet, kanske kommer dit en dag.

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 20:53

Så om någon annan är sugen på att ge svar på den egentliga frågan? Annars känns det ju som att man kan överge det här forumet...

• Medlem
  • Lund
  • 2006-08-21 21:02

Varför inte köra PS CS2 i win så länge på din mac?
Enligt uppgift kommer inte Photoshop till de nya Intelmaccarana förrän Q2 2007
Mikael

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 21:06
Ursprungligen av miri:

Varför inte köra PS CS2 i win så länge på din mac?
Enligt uppgift kommer inte Photoshop till de nya Intelmaccarana förrän Q2 2007
Mikael

Tja, i så fall är det ju inte så mkt att välja på.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-08-21 21:10
Ursprungligen av Jake_Styles:

Tja, i så fall är det ju inte så mkt att välja på.

Jag kommer att göra det, kör just nu PS på både mac och pc, lämnade bärbara mac för några år sedan pga dålig sprutt under huven, är dock sugen på en bärbar intelmac där jag kan köra båda OS för utvärderingar av programvaror exv rawkonverterare.
Mikael.

1
Bevaka tråden