Jag har kommit att mer och mer gilla Googles små fiffiga program/lösningar.
Bortsett från sökmotorn och Google Earth har jag kommit att verkligen använda Blogger och alla smarta ställen man kan blogga ifrån.
Just vad det gäller bloggdelen av iWeb har Apple mycket kvar att göra. Jag skulle vilja att Apple hejdlöst snodde idéer av Google (eller att Google utvecklade mer tjänster för mac).
Att blogga ska vara snabbt och enkelt. Annars blir det inte gjort. Det är det inte med iWeb men det är det med Blogger.
- Jag kan skicka bilder från min mobil (K800i) till Blogger direkt efter jag tagit bilden.
- Jag kan från jobbdatorn skicka bilder jag har i Piccasa direkt till bloggen utan att behöva starta nåt mer program. Bara att välja en bild och sen skicka den till bloggen. Samtidigt får man möjligheten att skriva en text och så bara ladda upp allt till bloggen. Så himla smidigt. Med iPhoto kan jag skicka en bild till bloggen men då måste jag gå omvägen via iWeb vilket är både segt och tidsödande.
- Från Google toolbar för IE i Windows kan jag genom en knapptryckning skicka intressanta länkar direkt till Blogger utan att behöva starta nåt extra program.
- Google har en widget för Mac OS från vilken jag ursnabbt kan publicera små korta inlägg utan att starta nåt extra program. Det finns ingen widget för iWeb utan jag måste starta hela programmet för att skriva något. Och det är för krångligt så det blir inte gjort.
- Med Blogger kan jag redigera och publicera bloggen från vilken dator som helst via en webläsare. En blogg från iWeb kan bara ändras från iWeb.
Eftersom Blogger är så smidigt och enkelt har jag helt slutat använda använda iWeb och helt gått över till Blogger. Och för första gången nånsin har jag hållt en sida på webben frekvent uppdaterad eftersom det är så ruggigt smidigt.
Men jag saknar ändå iWeb lite för ibland vill man piffa upp sidan lite mer än vad som går med Blogger. Drömmen vore iWeb med möjlighet att snabb-blogga från en widget eller via webben. Sen laddas ändringarna ner till datorn varje gång man startar programmet.
Ingen mer som önskar nåt liknande?