Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spärrar man utgående trafik flexibelt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-22 08:54

Jag har en Tiger server som router, och en annan Tiger server som primär fil, webb, mail you-name-it innanför routern. Routern har två offentliga IP, varav det ena är portmappat till den andra servern. Routingtrafiken för alla klienter går via det andra IP:t.

Nu vill jag spärra utgående trafik för klienterna på en port, men tillåta för servern. Hur ställer man in reglerna i brandväggen på routern?

Jag har lyckats spärra utgående trafik, men då spärras även servern...

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 14:17

Borde gå att skapa en regel som tilåter din servers trafik genom router/brandväggen och då placera denna ovanför din regel som nekar utgående trafik?

Reglerna läses väll av och tillämpas uppifrån och ner?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-22 14:51

Ja, det tänkte jag med. Men jag vet inte riktigt hur man anger regeln. Tips mottages. :/

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 14:56

Tyvärr administrerar jag ingen OS X server för tillfället så jag kan ej hjälpa dig med själva reglen.
Men det finns nog folk här inne som fixar biffen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 15:40

det har inget att göra med servern eller klienterna.

jag skulle kolla på eventuella forum för din router/brandvägg för att se hur man gör. Eller berätta vilken modell det är så kanske någon här har administrerat en liknande...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-22 15:50

Router är OSX Server 10.4.7 och det är även den som har brandväggen aktiverad.

Så här ser regeln ut för att spärra utgående trafik:

1
Bevaka tråden