Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigator i Saaben

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg en navigatortråd här i Loungen... o det väckte mitt ursinne igen. Måste bara få avreagera mig.
Köpte en -04:as Saab 9-3 Aero SportSedan för en månad sedan. Fullutrustad... med Navigator. Navigatorn drivs av en DVD-spelare som sitter fastmonterad i bagageutrymmet. DVD-skivan som medföljer systemet är från 2004. Gammal data. Här uppe görs det en massa jäkla vägarbeten nuförtiden, och det börjar misstämma ordentligt nu. Helt plötsligt är man mitt ute i skogen o kör enligt navigatorn.

Naturligtvis måste det gå uppdatera för en billig pening tänkte jag. Surfar in på NavTechs hemsida... och vad möts jag av... jo... jag kan få en ny skiva... om jag hostar upp nästan 4000 spänn!!! Alltså... 4000 spänn... jag tror jag spricker av ilska!! Ockrare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 14:53

Välkommen till världen....!!

Ja, den typen av ocker blir allt vanligare & fler & fler brancher hänger på..

Först säljer de produkten till ett attraktivt pris, för att sedan, när kunden är "fast", sälja tillbehör, uppdateringar & support till hutlösa priser.

Se bara på skrivarbranchen & kostnader för förbrukningsartiklar till just skrivare...

Eller programvarubranchen...

Eller...

- Torkel

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Alltså... 4000 spänn... jag tror jag spricker av ilska!! Ockrare!

Tycker också att det är mycket pengar, men jag tror ju knappast att det är gratis att underhålla kartmaterial för stora delar av världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 15:01
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Såg en navigatortråd här i Loungen... o det väckte mitt ursinne igen. Måste bara få avreagera mig.
Köpte en -04:as Saab 9-3 Aero SportSedan för en månad sedan. Fullutrustad... med Navigator. Navigatorn drivs av en DVD-spelare som sitter fastmonterad i bagageutrymmet. DVD-skivan som medföljer systemet är från 2004. Gammal data. Här uppe görs det en massa jäkla vägarbeten nuförtiden, och det börjar misstämma ordentligt nu. Helt plötsligt är man mitt ute i skogen o kör enligt navigatorn.

Naturligtvis måste det gå uppdatera för en billig pening tänkte jag. Surfar in på NavTechs hemsida... och vad möts jag av... jo... jag kan få en ny skiva... om jag hostar upp nästan 4000 spänn!!! Alltså... 4000 spänn... jag tror jag spricker av ilska!! Ockrare!

Jag köpte också en -04 Saab nyligen och blev rätt irriterad på att navigatorn innehåller gammal data så jag gnällde hos handlaren där jag köpt bilen och fick en ny skiva.

Det är dock bara en temporär lösning iom att nya vägar kommer byggas och mina kartor blir inakutella igen så jag kan hålla med om att man borde kunna uppdatera sina skivor till en rimlig kostnad. Det smidigaste vore ju om man kunde ladda ned dem från nätet, de är ju ändå värdelösa utan navigatorn som du betalat dyra pengar för.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-08-23 15:58

Har haft 2 bilar med inbyggd navigator men upplevt de problem som ni haft. Trött på att betala dels ett extremt högt pris vid nyköp samt även vid uppdateringar gjorde att jag köpte en tomtom navigator istället. Dessutom en fördel att man kan använda den i sin andra bil också:)

Trött blir man. Mycket trött.

1
Bevaka tråden