Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråd för alla som beställt macbook (augusti 2006).

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@Midmuss: Nix. Ingen ännu. Den gick från örebro i fredagsmorse har jag i vart fall fått bekräftat, att helsingborg kom upp igen i listan berodde på att någon registrering gjorts i efterhand. Efter ett snack med poståkeriet så hävdade de att paketet skulle komma fram i morgon och inte idag. Det skulle med andra ord gått snabbare om tnt bara slängde iväg paketen till närmaste postkontor istället för att be poståkeriet att ta dem...

ha! men nu ringde de precis från åkeriet och säger "prickat och ligger i bilen påväg ut." så snart så!

nice nice. Jag blev lite förvånad att det inte finns nåt PCMIA kortplats men men man kan ju inte få allt . Tyvärr innebär ju detta att man inte kan beställa nåt sånt 3G kort till datorn. Kanske går lika bra med bluetooth och en 3G telefon med abbonemang. Nån som vet? / Mikke

japp. ska sätta mig med en bok och läsa nu så jag inte ränner runt och kollar om det står en postbil på gården varannan minut. haha. bara att hoppas att apple rättat till random shutdowns på de nya som levereras nuförtiden... vore skönt att slippa skicka in den.

Nu har jag beställt min Macbook!
Det blev den vita med 1 gig ram - jag jobbar inte med någon tung grafik.
Leverans om drygt en vecka. Anledningen till väntetiden är att de håller på att byta ut kylflänsarna i alla Macbooks just nu...

första inlägget från macbooken. sådan grymt trevlig maskin. är redan överförtjust i OS X. känns faktiskt snabb även med 512 meg minne, förvisso i jämförelse med det jag hade innan, men skall skaffa mig en gig extra så fort jag får möjlighet. till min förtjusning är den även väldigt sval och tyst.. haft den i knät nu ett bra tag utan att känna av värmen över huvud taget... wihoo! nu ska jag leka vidare.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 18:45
Ursprungligen av hallogallo:

första inlägget från macbooken. sådan grymt trevlig maskin. är redan överförtjust i OS X. känns faktiskt snabb även med 512 meg minne, förvisso i jämförelse med det jag hade innan, men skall skaffa mig en gig extra så fort jag får möjlighet. till min förtjusning är den även väldigt sval och tyst.. haft den i knät nu ett bra tag utan att känna av värmen över huvud taget... wihoo! nu ska jag leka vidare.

Vänta du bara Kör igång lite film eller words eller annat som behöver processorn

Nice nice hallogallo! Jag har problem med frugan däremot hehe. Hon är en klart motsträvig switcher. Hon tycker upplösningen är för "hög". DVS att texten blir för liten. Ställer man om den så blir text o grafik lite luddig. Hon hatar att hon inte kan MAXIMERA fönster som man gör i windows, utan att skrivbordet syns hela tiden. Sen vill hon ibland ha en knapp för att gömma allt utom finder, finns det? suck......... nåja hon lär väl tacka mej såsmåningom.

Jag har klagat länge på Windows maskinerna vi hade hemma. Så började hon på Högskolan och såg förmodlingen Macbooks där. Så hon sa " OK, du kan beställa en Mac till mej " O jag var ju inte sen att göra det .... Nu ångrar hon sej nog lite grann men nu är det försent Pc'na är sålda . Finns det nån bra websida eller bok eller nåt som är bra för switchers? nån som vet? Hade ju varit bra med lite hjälp..... / Mikke

Midmus

F11 gömmer alla öppna fönster.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 13:36

ÄNTLIGEN!

Skriver inlägget på min sprillans vita MacBook 2GHz, vilken underbar lilten sak.

@Pantern: Kollade på divxfilm igår samtidigt som jag surfade runt lite och hade word igång i bakgrunden, funkade prima utan att fläkten lät det minsta. Dock gick den igång en kort stund när jag råkade installera vlc för ppc istället för intel... annars sa den inte ett knäpp.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:10
Ursprungligen av hallogallo:

@Pantern: Kollade på divxfilm igår samtidigt som jag surfade runt lite och hade word igång i bakgrunden, funkade prima utan att fläkten lät det minsta. Dock gick den igång en kort stund när jag råkade installera vlc för ppc istället för intel... annars sa den inte ett knäpp.

Fläkten går inte igång lika ofta som den blir varm är min erfarenhet. Och går den igång är det ofta tillfälligt för att få ner tempen en bit..

Rekommenderar aktiva hörn under skärmsläckare. Grymt nice feature

japp. var det första jag slog på. mycket bra grej. hade samma inställt på min gamla amiga med blitzblankers...

min verkar hålla sig i regel på runt 40 grader... gör förvisso inget avancerat ännu på den, mest skriver, kollar film och surfar lite plus itunes.

en sak har jag dock upptäckt som är lite småsegt, när man skriver hakar den emellanåt upp sig på meningar och ord, som sen skriver ut sig själva... är detta något man får leva med eller kommer det åtgärdas när jag får min 1gig sticka?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 07:30
Ursprungligen av hallogallo:

japp. var det första jag slog på. mycket bra grej. hade samma inställt på min gamla amiga med blitzblankers...

min verkar hålla sig i regel på runt 40 grader... gör förvisso inget avancerat ännu på den, mest skriver, kollar film och surfar lite plus itunes.

en sak har jag dock upptäckt som är lite småsegt, när man skriver hakar den emellanåt upp sig på meningar och ord, som sen skriver ut sig själva... är detta något man får leva med eller kommer det åtgärdas när jag får min 1gig sticka?

När du skriver var? Om du menar Word så får du leva med det då den emuleras..

vad hände sa du hände? "laggar" det när du skriver i t.ex mail? dvs han skriver ingenting medan du trycker på tangenterna o sen efter en stund så kommer allt du skrivet i ett slag, precis som om den lagrar o sen skriver ut på skärmen det du skrev? Jag har liknande på en Mac mini jag har men då går ett par program samtidigt samt att det bara är 256 mb internt. / Mikke

Japp, laggar när jag skriver text. Både i word eller på webben eller i audium tex. Inte speciellt ofta som det händer, oftast i början när jag slagit igång datorn. Nu tex har jag inga problem alls och datorn har varit igång ett bra tag...

Finns det föresten något sätt att se programinfo om program som är igång för att se vilka som körs genom rosetta? När jag tittar runt efter trevliga program på tex versiontracker så framgår det inte alltid om de finns som universal binary...

Ursprungligen av hallogallo:

Japp, laggar när jag skriver text. Både i word eller på webben eller i audium tex. Inte speciellt ofta som det händer, oftast i början när jag slagit igång datorn. Nu tex har jag inga problem alls och datorn har varit igång ett bra tag...

Finns det föresten något sätt att se programinfo om program som är igång för att se vilka som körs genom rosetta? När jag tittar runt efter trevliga program på tex versiontracker så framgår det inte alltid om de finns som universal binary...

Vet inte om nåt av programmen i vertygsmappen kan det? / Mikke

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 17:04

liten fråga till er som fått eran MacBook

Jag beställde min MacBook den 29:e sept. först idag har dom registrerat min bank överföring.
Så nu har jag ett "beräknas skicka datum" på 26:e okt, o detta pga min ipod (vit 4GB) som tar två veckor att tillverka. o sen ett leveransdatum på 6:e nov.

Min fråga nu är hur pass exakta brukar dessa datum vara? runt den 2-3:e nov kommer jag att resa bort en vecka och det skulle vara otroligt fint att få med min MacBook på den.

Jag bor i göteborg vilken kanske snabbar på/sölar ner leveranstiden?

Ifall jag nu skulle vara bortrest medan min MacBook kommer hur levererar dom den då när jag inte är hemma?

//Sjöbbe

Time Location Status
11 Oct 2006 08:27 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 19:09 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 19:06 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
10 Oct 2006 17:40 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 16:49 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Nu är den relativt nära här, bor i gbg.. Beställde en 2 Ghz vit,1 gb ram och 60 gb hd... Ska la kanske uppgradera hd:n senare, om det behövs. Har klarat mig med 30 gb i min iBook innan så

Date Time Location Status
12 Oct 2006 13:00 Gothenburg Not Home On Delivery Attempt To Residential Address
12 Oct 2006 11:08 Gothenburg Out For Delivery
12 Oct 2006 04:44 Gothenburg Import Received
11 Oct 2006 19:52 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
11 Oct 2006 08:27 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 19:09 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 19:06 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
10 Oct 2006 17:40 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
10 Oct 2006 16:49 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Hörde inte när dom ringde idag så det blir leverans imorn istället, så segt. Men som sagt, den som väntar på nåt gott väntar aldrig/alltid för länge. Då får det bli en hemmdag imorn också då, jag som tänkte sitta med det hela dagen idag. Men jaja.. Nu e den nära iaf .

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 21:53

Beställt har jag inte med imorgon ska jag hämta min undanlagda dator i affären! Räknas det?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 21:53

Jag har beställt en vit MacBook 2.0 GHz med 2GB i ram och 100 gb hårddisk. Den skickades igår (den tolfte) och beräknas vara framme den 26 oktober. Bör jag behålla denna dator när den anländer, eller ska jag skicka tillbaka den och satsa på nästa uppdatering när det verkar ligga såpass nära i tiden?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 14:11

Beställde vit 2,0 den 25:e september.
fick först besked om att den skulle komma senast den 12:e okt. Nu är det senast den 24:e.
Riktigt surt att vänta..

Hur nära ligger en uppdatering av Macbook? Värt att trixa lite och försöka få den nya versionen?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 20:36

Fick min i fredags, snuskigt nöjd 7,500 kr gick den på, ny från apple med full garanti och grejer. Klockrent! Jag älskar den, spec tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 15:20
Ursprungligen av oscar89:

Fick min i fredags, snuskigt nöjd 7,500 kr gick den på, ny från apple med full garanti och grejer. Klockrent! Jag älskar den, spec tangentbordet.

Hur kunde du få den för 7500?? billigt!!!:eek:

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-16 18:16
Ursprungligen av azzel:

Hur kunde du få den för 7500?? billigt!!!:eek:

Kolla tidigare inlägget...

Ursprungligen av oscar89:

Beställde refurbished i USA i onsdags kväll, levererades till farsans jobb i fredags. Då är det bara den olidliga väntan kvar tills han kommer hem på fredag. Jag är snuskigt sugen...

U.S.A pris...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 15:37
Ursprungligen av heybab:

Kolla tidigare inlägget...



U.S.A pris...

Men då får man ju amrikanskt tangentbord

Är någon här missnöjd med hastigheten på macbooken?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-18 15:53

Nu har jag äntligen fått min MB.... beställdes 25 sept kom fram idag, men då skall tilläggas att jag beställde till en ipod med två veckors lev tid. Allt snack om att den är som sirap med 512mb är skit snack. mycket snabbare än min gammla ibook G4 1,33 Ghz då hade den mer minne... men det blir väll till att iaf 1 Gb minne till, köpte för övrigt till externt tangentbord och mus... skit smidigt jävligt nöjd hittills..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-18 16:55

Köpte du MacBooken när du var i USA?

Sen tror jag man skulle kunna fråga nån Appleförsäljare om dem kunde få in svenska tangenter och montera dem.. borde inte bli såå dyrt. Gillar idén med Applegrejer från USA, blir asmycket billigare!

Sen, om man studerar i USA också blir det ännu billigare - wooohohoho! Sen är det bara att köpa upp massa MacBooks för typ 6.7k var och sälja för 9.5k här

Jag är förresten rätt sur på svenska skatter.. en iPod Shuffle hamnar i helt olika prissegment i USA och Sverige, 500 mot 800 kronor. Även om skillnaden är liten är det smidigare med ett halvt lakan för en najs iPod.

Bevaka tråden